Avdankad tävlingshäst

L

Lambi

Vi är ju många som får äran att få vara med de hästar som av olika anledningar har lämnat tävlingsbanan.

Vad gjorde ni som tävlade som jag INTE bör göra med min häst om jag vill att den ska varva ner? Jag vill ju förändra hästens tänk vs reaktion i vissa lägen. Ex.vis övar jag mycket på att försöka skritta åt hemåthållet på en passbana (hästen har tävlat i bl.a speedpass). Det går bra när vi är själva men är det fler och någon som drar före slår det slint. Nu undviker jag det. Det finns andra exempel, men det vore så skönt om vi slapp stöta på allt då det med en äldre häst ibland kan ta flera månader att få bort en tokig reaktion som i en viss situation har visat sig men man inte själv har kunnat förutse den.

Mångt och mycket förstår man ju ändå när man har hållit på med olika hästar med olika temperament i många år, men jag har aldrig tävlingstränat eller tävlat islandshäst, så hjälp mig att hjälpa min häst! För han lär inte bli den sista jag tar över efter er som har utbildat/tränat/tävlat och vi andra får äran att få ge dem en annnan sida av livet! :love:

Sv: Avdankad tävlingshäst

Vill du hjälpa HÄSTEN så låt honom fortsätta med det han gillar som bonus ibland!

Håll honom i så pass(!) form att han får dra ett och annat kul passlöp tex. Om han gillar det vilket många gör.

Ta med honom på någon liten tävling eller uppvisning så märker du om han tänder till eller verkar less.

Min halvt avlagde femgångsracer Svarten som just nu är barnridskoleponny :angel: blir skitsur om han inte får dra en schysst passrepa som belöning för trogen tjänst ibland. Sen kan han tagga ner igen en period.

Njut av den gamle tävlingsrävens erfarenhet och ha roligt ihop !

Ja, jag njuter! Men jag vill ju att han ska njuta också!

Så här menar jag, jag köper en häst som är "klar", jag vill "lyxrida". Samtidigt så är jag en hästälskare av stora mått och vill att hästen ska trivas, annars trivs inte jag. Min nuvarande gillar att lägga sig i pass i skogen (inte på bana) och jag är farträdd, men det får väl vara så ibland, på med säkerhetsvästen och hitta lämpliga ställen!

Ge och ta.

Det är det jag menar, vad ska jag ge och vad ska jag ta för att min häst ska må bra?

Snart är min nuvarande så nöjd och tillfreds så att jag lämnar honom till min man tills han inte vill mer och tar mig själv an en ny härlig "avdanking" från er tävlisar ;)

Många säger att man ska ha en yngre, men jag gillar att försöka ta vara på någon som behöver nytt även om det (iaf. enl. min tränare) kan vara jobbigare ibland.

Min gamla "avdankade" är 17 år i år och lär just nu mig allt hon kan. Tanken var att tävla henne detta året och själv få lite rutin på det hela då hon inte är "avdankad" pga skador utan mest pga ointresse från tidigare ryttare.

Efter gårdagens ridtur insåg jag dock att hon faktiskt börjar bli gammal, hon orkar inte hänga med på samma sätt som hon gjort innan, nu kan det till viss del ha att göra med en flytt från ett stall till ett annat, men hon har känts såhär sen november.

Min tant kommer alltså få fortsätta lära mig allt hon kan och sen får hon gå med föl, för det är det hon vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar