Avblodning efter avlivning med bult

Sv: Avblodning efter avlivning med bult

Ja, jag vill ju skjuta sömnmedel istället. hörru :)

Sen skulle jag vilja se en människa som inte har ont 1 sekund efter en skada i bröstkorgen. Det där är nån sorts jägarbullshit. Har tom hört att en skottskada inte ens gör ont av jägare.

De beskrivningar jag läst av svåra skottskador på folk talar åt samma håll dvs att man får en tids blockering av smärtan.
Min inf. är inte jägarbullshit utan ligger på ett annat plan.
PL

snigelfarmor skrev:
Sen skulle jag vilja se en människa som inte har ont 1 sekund efter en skada i bröstkorgen. Det där är nån sorts jägarbullshit. Har tom hört att en skottskada inte ens gör ont av jägare.
Det beror på att kroppen kommer i fysisk chock (rätta mig gärna om jag har fel)! Har själv upplevt det, dock ej vid skottskada. När jag åkte av hästen i höstas spräckte jag korsbenet (ben mellan sista ländkotan och svanskotan...) vilket är MKT smärtsamt. Direkt när jag åkt av hästen och satt (Kunde sen ej sitta ordentligt på 14 dagar...!) i sanden kände jag ingenting. Trodde jag var helt oskadd!!! Efter några sekunder kom chocken och med det minnesluckor. Men jag minns så tydligt att jag inte kände någon smärta öht, jo, det ömmade liiiiite i bröstkorgen, direkt efter olyckan. Vet fler som vittnar om samma sak vid större fysiska trauman.

//Alice

snigelfarmor skrev:
Man borde skjuta sömnmedel, och sen bulta älgen. Missar man bedövningsskottet, så behöver man iallafall inte oroa sig över en skadeskjuten stackars älg i skogen.

:rofl: Tack för dagens skratt :smirk:

Min granne blev skjuten av ett luftgevär så den gick in i benet, ont gjorde det kan jag säga, han skrek o sprang runt runt på ett ben.

Har blivit sparkad av 2 hästar så benet gick rakt av, och jag skrek jag med, men efter ett tag är man så slut så kroppen stänger av smärtan om man inte rör sig så nerverna känner av något nytt.

Jag väljer att tro att en skottskada gör skitont, sen kan man ju tycka att det spelar mindre roll eftersom en älg har levt ett superliv tills sista minuten. Fast jag tyckte faktiskt att min sömnmedelsteori var bra!

Då skall du veta att en pil som blir kvar i naturen är lika livsfarlig som en landmina.
En luftgevärskula i benet o en studsarkula i bröstkorgen är liksom inte samma sak.
PL

Ja just det...man kanske kan ha ett snöre i pilen?

Ju större skada ju mindre smärta? aj papercut!

Av personlig erfarenhet, så Vet jag att ett papercut gör f*n så mycket ondare direkt, än om man skär bort hud och kött på en yta av ½ x 1 cm och 3-4 mm djupt av ett finger..

Då kommer smärtan först efter ett tag :crazy:

Ja rent fysiologiskt fungerar det så vid vissa typer av skador. Läser ni inte fysiologi på din utbildning.
PL

Jo, men det var inte så kul :)

Vi läste inte om skottskador dock.

Även om skador kanske inte ger smärta i logaritmisk skala, så gör ju ändå en stor skada mycket ondare än ett nålstick ex. Att ett skotthål, där det yr ut blod gör ont, är högst självklart för mig. Chocken är lika stor, och ett sånt förfarande mot ett tamdjur hade gett böter/straff.

Lite ur ämnet förresten..jag slutar här :)

timjan 1 skrev:
Jag vet att man ska avbloda efter avlivning med bult men förstår inte varför det skulle vara djurplågeri att inte göra det.Har varit med om en avlivning utan avblodning, hästen var helt borta blixtsnabbt efter skottet, efter några minuter lyssnade veterinären på hjärtat och kunde konstatera att hästen var död. Tiden mellan skottet och att hjärtat slutat att slä var hästen helt hjärndöd, så vari ligger det plågsamma?

Det var ju förskräckligt att inte veterinären avblodade, det måste man göra. Bultpistolen är bara att betrakta som bedövning och avblodningen som själva avlivningen. En häst som bara fått bultpistolen kan riskera att vakna upp igen. Det låter som veterinären gjorde något olagligt.

Hälsning Maja

alice skrev:
Det beror på att kroppen kommer i fysisk chock (rätta mig gärna om jag har fel)! Har själv upplevt det, dock ej vid skottskada. När jag åkte av hästen i höstas spräckte jag korsbenet (ben mellan sista ländkotan och svanskotan...) vilket är MKT smärtsamt. Direkt när jag åkt av hästen och satt (Kunde sen ej sitta ordentligt på 14 dagar...!) i sanden kände jag ingenting. Trodde jag var helt oskadd!!! Efter några sekunder kom chocken och med det minnesluckor. Men jag minns så tydligt att jag inte kände någon smärta öht, jo, det ömmade liiiiite i bröstkorgen, direkt efter olyckan. Vet fler som vittnar om samma sak vid större fysiska trauman.

//Alice

Jag upplevde samma sak när jag trillade av en pålle och blev trampad i magen...jag spräckte mjälten, svimmade först av en stund, sen när jag satte mig upp frågade jag var hästen var och den var fångad, sen efter några sekunder tyckte jag att det kliade på magen...lyfte på tröjan och såg ett stort sår...först då gjorde det ont och jag fick andnöd...
Så jag upplevde inte heller att det gjorde ont de första sekunderna, inte förrän jag var medveten om att jag hade ett sår som gjord ont och efter att jag had sett det..!

"lånar knappen"
På veterinärutbildningen lärs det ut att bultning bara är en bedövningsmetod.
Därför måste man avbloda.

Usch, jag med.
Har dock läst om nån som skulle få sin gamla trotjänare avlivad, och dom kunde inte sköta det ordentligt, så dom skadesköt hästen två gånger, varefter den slet sig och skenade runt helt blodig på området. Dom lyckades inte fånga in den så dom fick ringa en jägare som sköt hästen på håll. DÅ dog den. Fyfan vad hemskt det lät! :(

Stackars djur... Man ska inte hålla på med slakt om man inte vet vad man gör.

När jag tog bort min gammelponny 9/1 sa Djurambulansen att dom måste avbloda, verkade på dom som om det fanns ett krav på det.. Min ponny var så borta han kunde vara med bulten och dom stannade på väg mot "stationen" för avblodningen, iom att dom hade tankar under transporten. Vi slapp blodfläckar på stallplanen.

Iom att dom är hjärndöda, slår hjärtat ett tag, men dom andas inte, så dom kvävs egentligen, fast dom inte vet eller känner något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 197
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama