Bulta+avlivningsvätska?

Kliniken här tillåter inte att hästägare är med vid avlivning. Detta till viss del för att vissa hästar snedtänder på somulose och kan kasta sig riktigt ordentligt. I de absolut allra flesta fall går det helt lugnt till. Bult går definitivt fortast och hästen hinner inte ens uppfatta vad som händer. Blodet rinner ner i marken och försvinner fort.

Var med i somras vid en akut avlivning med bult ute i hage. Hästarna runt om brydde sig inget och blodet syntes knappt i gräset. Lärde mig även hur otroligt bra det är att ha kontakt med kobönder i trakten som har bult när veterinären är 3 timmar bort och hästen står med brutet ben...

Jag tycker att man skulle vara skyldig att tillhandahålla avlivningsmöjlighet när man hyser in andras djur.
Är det såhär på många ställen? Vad är det som gör att det är just blodet som är ett problem?
Det går alldeles utmärkt att spola undan blodet när det är plusgrader ute.

Fick vid ett tillfälle hämta en kompis häst, köra henne till mig och avliva henne här för att de inte tillåter att hästar avlivas på anläggningen där hon var installad.
Alltså, jag både förstår och inte förstår gårdsägaren. Det är ju inte som att de inte tillhandahåller avlivningsmöjligheter för jag KAN ju avliva med injektion om jag vill.

Varför blodet är ett problem vet jag inte fullt ut, jag tror det har att göra med en allmän föreställning om vad det innebär med avblodning och att det kommer vara fullt synligt för allmän beskådan, dra till sig djur osv. Jag vet inte om det är någon vits att försöka argumentera med dem, de är inga djurmänniskor och jag finner det föga sannolikt att de kommer ändra inställning, dessvärre.

TIllägg: beskedet om att jag inte får avbloda tog mig lite på sängen, det fanns inte med i min beräkning alls och jag trodde verkligen inte det var något jag skulle behöva fråga om över huvud taget. Gårdsägarna är bara på gården i korta perioder så jag funderar helt ärligt på att tajma in det när de är borta och helt enkelt skölja bort det. Gården är stor, det finns gott om platser/hagar/skogsdungar att göra det på, så de inte ens vet att det hänt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 941
Senast: skuggi
·
S
Träning Hej! Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: susanna.davidsson
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar