Bulta+avlivningsvätska?

Va? Det vill jag ha källa på. Det är ohyggligt giftigt.
Dö måste de ju ändå göra då det som sagt är oerhört starkt medel men jag har hört att hästar kan "snetända" på somulose i enstaka fall. Vanligtvis tar de ju ett vackelsteg bakåt innan de slår ihop; om medlet har den effekt som väntat vad jag fått till mig och så blev det iaf med min häst.

Har bekant som hade en häst som fick bultas till slut. Och enligt veterinärer jag jobbat med har det hänt flera gånger. Pga detta valde vi annat preparat på kliniken jag jobbade. Kan inte svara på vad det är som sker i de fallen.

I en studie från SLU går det att läsa att Somulose ska injiceras i en viss hastighet. För långsam injicering kan leda till att djuret inte avlider. För snabb injicering kan leda till enbart hjärtstopp då medlet inte hinner nå andningscentrat i hjärnan och därmed inte orsaka andningsstopp. Medlet är konstruerat för att stoppa andningen samtidigt som hjärtat för en snabb och icke plågsam död.

I studien går det även läsa om andra metoder där bla metoden som diskuteras i TS nämns. Alltså att först bulta och sedan avliva på medicinsk väg.

Länk till studien
https://stud.epsilon.slu.se/2106/1/johansson_c_110105.pdf

Man har ju hört historier om slaktare som kommit ut bultar tagit med sig hästen som sen ”återuppstår ” i transporten. Har man bara bultat då🤔

Detta går att läsa i studien jag länkade till i mitt inlägg ovan.

”De som varit med om otillfredsställande avlivning med Somulose® kunde delas in i de som hade varit med om att effekten helt uteblivit, de som upplevt förloppet som utdraget, fall där hästen exciterat samt beskrivningar om att Somulose® hade frusit i kanyl eller förlängning. Totalt var det 72 personer som lämnade beskrivningar av otillfredsställande avlivning med Somulose®. Elva personer uppgav att de en eller flera gånger varit med om att Somulose® inte har gett någon effekt över huvud taget. Flera av dessa anger även att de är säkra på att kanylen legat intravaskulärt då de efter Somulose®giva har injicerat alternativ avlivning i samma kanyl och hästen därefter avlidit.”

Antar att du menar de hästar jag varit med och avlivat med avlivningsvätska?
Ja, två av tre har fått lugnande. Den tredje var ett fyra dagar gammalt föl som redan var så dålig att hon var näst intill medvetslös när veterinären kom för att avliva.
Jag upplever att hästarna får känslan av andnöd några sekunder innan de ramlar ihop och dör. De spärrar upp näsborrar och ögon och blir stela i kroppen innan de sedan faller. Därför föredrar jag att bulta.
Min gjorde inte det, hon bara la sig ner, andades ut men inte in igen. Vill bara ge en positivt bild till den hästägare som kommit till att hästen har levt färdigt. Det gick perfekt, och jag hade valt en mycket erfaren och klok veterinär som läste både hästen och mig.

Fast veterinären måste väl sätta infart innan bult ingen om det ska ges medel direkt efter?
Jag vet inte hur det skulle gå till om man skulle göra med bult och spruta, eftersom vi gjorde den vanliga modellen med bult och avblodning. Men som sagt, hade det inte varit tillåtet med avblodning så hade jag nog funderat i banorna om det är möjligt att bulta först innan spruta.

Min gjorde inte det, hon bara la sig ner, andades ut men inte in igen. Vill bara ge en positivt bild till den hästägare som kommit till att hästen har levt färdigt. Det gick perfekt, och jag hade valt en mycket erfaren och klok veterinär som läste både hästen och mig.
Samma med min. Hon avlivades med avlivningsvätska och hon bara lade sig ner och så var det över. Ingen stress, panik eller liknande. Bara lugnt och fint.

Jag tycker att man skulle vara skyldig att tillhandahålla avlivningsmöjlighet när man hyser in andras djur.
Är det såhär på många ställen? Vad är det som gör att det är just blodet som är ett problem?
Det går alldeles utmärkt att spola undan blodet när det är plusgrader ute.

Fick vid ett tillfälle hämta en kompis häst, köra henne till mig och avliva henne här för att de inte tillåter att hästar avlivas på anläggningen där hon var installad.

Jag tycker att man skulle vara skyldig att tillhandahålla avlivningsmöjlighet när man hyser in andras djur.
Är det såhär på många ställen? Vad är det som gör att det är just blodet som är ett problem?

Fick vid ett tillfälle hämta en kompis häst, köra henne till mig och avliva henne här för att de inte tillåter att hästar avlivas på anläggningen där hon var installad.
Platsen kan vara ett problem. Här är enda platsen en grusad plan bredvid vägen. Finns ingen annan stans som har platsen och bär lastbilen om jag inte vill ha blodet utanför stalldörren men även det stället är bredvid vägen.

Vägen leder till ett mindre villaområde och ett annat stall utöver att det är poppis att gå på den vägen (finns 2 större villaområde och 2 mindre till), har även fått påhälsning av hysterisk kvinna som talade om att det inte går för sig att hänga en räv på vedboden bakom huset för förbindelse barn kan se den och sedan polisanmälan för att det hänge en död räv.

Valde själv att fråga grannen om jag kunde avliva på deras mark som var mer undanskymd från förbipasserande och hade underlag som bar lastbilen.

Lite OT. Tråden och ditt inlägg i synnerhet har blivit en ögonöppnare för mig. Jag har ingen häst för tillfället, men förra året tog jag upp ridningen igen efter femton års uppehåll och nu känns det som att skaffa häst kan vara på kartan inom en femårsperiod. Uppenbart är policyn runt avlivning något jag måste ta med i beräkningarna vid val av stallplats om jag bestämmer mig för att bli hästägare igen.

"Min" gamla stallägare tog hand om avlivningarna om hästägaren ville. Stallägaren hanterade samtliga hästar varje dag (fullinackordering i veckorna) och har personlighet och erfarenhet som gör att hen kan förhålla sig neutral i avlivningssituationer. Så om hästägaren kände att det hela var för jobbigt fanns alltid möjligheten att stallägaren skötte det hela och hästen hade med en känd person. En otrolig service inser jag nu, även om jag själv aldrig behövde utnyttja det hela.

TS - jag hoppas att ni kommer fram till en bra lösning! :heart

Platsen kan vara ett problem. Här är enda platsen en grusad plan bredvid vägen. Finns ingen annan stans som har platsen och bär lastbilen om jag inte vill ha blodet utanför stalldörren men även det stället är bredvid vägen.

Vägen leder till ett mindre villaområde och ett annat stall utöver att det är poppis att gå på den vägen (finns 2 större villaområde och 2 mindre till), har även fått påhälsning av hysterisk kvinna som talade om att det inte går för sig att hänga en räv på vedboden bakom huset för förbindelse barn kan se den och sedan polisanmälan för att det hänge en död räv.

Valde själv att fråga grannen om jag kunde avliva på deras mark som var mer undanskymd från förbipasserande och hade underlag som bar lastbilen.
Det låter å andra sidan inte som om du har inhysta hästar. Har man det kanske man kan sluta avtal med någon granne med mark där det finns en passande plats man kan gå till när det inte är akut avlivning.

Jag har fått ta bort akut vid ett tillfälle och eftersom hästen hade väldigt ont kunde jag bara ta henne precis utanför stallet, trots stora mängder smärtstillande. Om det kom någon på vägen när jag tog bort henne så såg dom allt. Inget jag hade varken tid eller intresse att bry mig om. Döden är en del av livet.
Det tar tid i gruset, men det går att spola bort blodet även där.

Inga av djuren runt har brytt sig om blodet när jag inte kunnat spola undan. Hundarna har varit nyfikna, men övriga hästar har inte brytt sig.

Det låter å andra sidan inte som om du har inhysta hästar. Har man det kanske man kan sluta avtal med någon granne med mark där det finns en passande plats man kan gå till när det inte är akut avlivning.

Jag har fått ta bort akut vid ett tillfälle och eftersom hästen hade väldigt ont kunde jag bara ta henne precis utanför stallet, trots stora mängder smärtstillande. Om det kom någon på vägen när jag tog bort henne så såg dom allt. Inget jag hade varken tid eller intresse att bry mig om. Döden är en del av livet.
Det tar tid i gruset, men det går att spola bort blodet även där.

Inga av djuren runt har brytt sig om blodet när jag inte kunnat spola undan. Hundarna har varit nyfikna, men övriga hästar har inte brytt sig.
Ja, jag inser också att döden är en del av döden (är uppvuxen och lever med jakt) men inser också att det finns många som lever så långt bort från det i dagens samhälle. Bor i utkanten av storgöteborg där det finns många som inte ser döden som en del av livet.

Just där och då hade jag brytt mig föga om någon bevittnade avlivningen, brytt mig desto mer när poliser står vid dörren för att någon som sätt det har gjort en anmälan. Även om jag vet att jag inte gjort något fel.

Hästarna här bryr sig inte heller om blod, lukten från vildsvin är jobbig för nya men dom blir vana vid det med efter några grisjakter och låter skinnet ligga kvar någon dag.

Jag har arbetat som hästskötare i omgångar i flera år och har hanterat hästen i ägarens ställe två gånger. Det blev en vanlig rutin på så vis, samma människa som kom och hämtade i boxen på morgonen, ledde ut till hagen som vanligt. Båda bultades vid grinden.
Jag kan förstå om det finns problem med logistiken, men håller verkligen med om att det bör finnas en tanke runt avlivning när man hyr ut boxplatser. Blod spolas bort, som andra sagt. Jag hppas att det löser sig på bästa sätt för TS. :heart

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 941
Senast: skuggi
·
S
Träning Hej! Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: susanna.davidsson
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar