Avblodning efter avlivning med bult

Sv: Avblodning efter avlivning med bult

Jag vet en ardenner som de sköt med bultpistol...
jag var inte med för att jag inte ville se det, men jag vet iaf att de avblodade då det stod en 50-litersbalja kvar till hälften fylld med blod...

:rofl:

Jo, men det kan ju vara så att man benämner olika. :p

De gånger som vi avlivat häst, men även andra djurslag, så har vi alltid avblodat som jag beskrev. Men det är nog lika vanligt att man avblodar vid struphuvudet.

Ok :)
Jo det vore kanske mer märkligt om alla gjorde exakt likadant..

Det står i drurskyddslagen att man måste avbloda hästen efter skott med bultpistol, hästen blir bara medvetslös av bultpistolen och det finns en risk att den vaknar upp igen. man måste avbloda alla djur direkt efter bedövning.

Fjasut skrev:
:rofl:

Jo, men det kan ju vara så att man benämner olika. :p

De gånger som vi avlivat häst, men även andra djurslag, så har vi alltid avblodat som jag beskrev. Men det är nog lika vanligt att man avblodar vid struphuvudet.
Stora djur som nöt o häst avblodas oftast genom stick i ingången till brösthålan mindre djur som får o ren ofta genom stick uppe vid struphuvudet.
OL

Eftersom avblodingen är det djuret dör av så hur menar du med att "vissa folk avblodar först och dödar sedan". Någon dödar alltså ett dött djur? Det går ju liksom inte :cool:

Jag antar att du tänker på de som kosherslaktar?

Bultskottet är endast en bedövning, det är avblodningen som är avlivningen, då luftstrupe och halspulsåder skärs av för att hästen inte ska återfå medvetandet, men oftast dör hästen omedelbart av skottet.

peter_lundin skrev:
Stora djur som nöt o häst avblodas oftast genom stick i ingången till brösthålan mindre djur som får o ren ofta genom stick uppe vid struphuvudet.
OL

Vi sticker alltid ren i ingången till brösthåla.

När vår ena häst bröt benet så avlivade vet. med bult. Han avblodade oxå direkt efter. vet ej vad som är bestämt men jag ser ingen anledning att INTE göra det. Hästen är hjärndöd o bryr sig inte om vilket.

*kl*

Nu kanske jag är ovanligt trög... Men först sa någon att hästen kan vakna om bulten tagit fel. Sen verkar det som att det inte stämmer. Sen nu igen (om fattat rätt) att Elin skrev att hästen kan vakna om den vara slås medvetslös... :confused:
KAN hästen "bara" vakna sådär med ett hål i huvudet utan att blivit det minsta skadad i hjärnan? :confused: :crazy:

Om bulten tar Exakt på milimetern rätt, så dör hästen mest troligt. Om den INTE tar exakt på milimetern rätt, så bedövas djuret och kan i värsta fall om man inte avblodar resa sig upp igen :crazy: Då är ju hjärnan rätt så skadad, men hästen är väl ändock att beteckna som "vid liv"..

Man ska ALLTID avbloda, då det är Det (och inte bulten)som i de allra flesta fall är vad som faktiskt dödar hästen.
De som inte avblodar är i mitt tycke Inte seriösa.

Okej. Tack!;) Här avbodas hästarna alltid när man avlivar dom med bult.

Men låter ju lite otäckt att dom kan "vakna" om man inte avblodar. Tänk om man skickar iväg en sån häst som inte är avblodad i en lastbil och sedan när hästen är framme vi (vad dom nu tar vägen) och man ska lasta av dom så lever dom helt plötsligt... :crazy: :o :crazy:

Om man ångrar att man avlivat sin häst kan man ju i så fall säga att dom inte ska avbloda... (Onödig kommentar, fattar att det inte funkar egentligen...)

Alltså hästen är ju Inte oskadad i hjärnan efter att ha blivit bultad :crazy: om inte den som ska avliva blåmissar totalt. Har hört att det faktiskt händer vid dylika missar att hästar/nötboskap då rusar omkring galna av smärta och måste skjutas med gevär i stället, då ingen kommer så pass nära att det går att bulta igen..

Det snabbaste sättet att avbloda ett djur på enligt maken (slaktare) är att sticka in kniven i ingången till bröstkorgen. Men det är lika effektivt att sticka i halsgropen. Det tar lite längre tid innan kroppen är tömd på blod bara.

själv så har vi alltid avlivat med spruta, först drogas dom och sedan "avlivas" dom. tycker det ar funkat bra och det e rent o fräscht. Men jag vet ohc har hört att sprutning och bult har båda för och nackdelar!

Du verkar kunna mest..

hörde alldeles nytt om en avlivning där man skjutit hästen rakt in i bogen.. vad är det för metod? att träffa halspulsådern och hjärtat samtidigt?

Älgar avlivas genom att skjuta precis bakom bogen väl? Och tyvärr protesterar ingen där, fast att döden tar 1 minut av andningsnöd, hosta blod och vacklingar, panik. Man borde skjuta sömnmedel, och sen bulta älgen. Missar man bedövningsskottet, så behöver man iallafall inte oroa sig över en skadeskjuten stackars älg i skogen. bara en trött :)

Det anses att chocken från träffen tar bort smärtan under den minuten.
Skulle man istället rekomendera att sikta på hjärnan skulle antalet svåra skadeskjutningar öka kraftigt.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 197
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama