Sv: Avblodning efter avlivning med bult
godaråd skrev:
Om skottet träffar där det ska (vilket är det absolut vanligaste) så är hästen först hjärndöd,
Är du riktikt säker på att det är så??? Mig veterligt så finns det för dagen ingen bult som har den kraften att helt slå ut hjärnan oavsett hur perfekt skottet sitter. Däremot så blir den garanterat hjärndöd dom gånger man av olika anledninger använder sig av avlivning med gevär.
Jag förstår inte all den upprördhet som avblodningen innebär. Se det i stället som en försäkran om att den på ett humant sätt verkligen är död.
Ett par enkla regler angående avlivning.
1. Bult är om möjligt det snabbaste sättet att "fälla" en häst på.Bult pistolen slår garanterat ut hjärnan med den följden att hästen blir medvetslös och
hjärtfrekvensen kommer sakta att avta så vida nu inte denna häst är så fysiskt stark att den kommer att "återuppstå" inom någon halv timme.
2. Bult med avblodning påbörjad inom max en minut garanterar att hästen först slås ut medvetslös och därmed inte känner smärta och avblodningen garanterar även hjärtdödhet.
3. Gevärs avlivning garanterar hjärndödhet med avtagande hjärtfrekvens och hästen är död i samma sekund som den blivit sjuten, dock så kommer hjärtat att fortsätta slå avstannande under en tid.
4. Avlivningsa vätska (av den äldre typen) slår ut hjärnan och kan påvisa livstecken upp till 20-30 minuter, dock skall man ha klart för sig att den under denna tid är hjärndöd.
5. Avlivnings vätska av den nya typen är dubbelverkande och slår ut hjärnan OCH hjärtat samtidigt, hästen är både hjärndöd och hjärtdöd inom loppet av 10-30 secunder.
Jag har alltid i första hand anlitat våra skickliga killar på Stockholms Nödslakt då dom är otroligt skickliga,lugna och väldigt djurvana samt har en enorm erfarenhet utifrån djurets beteende då dom även är skickliga jägare och i nio fall av tio så har den varit bult med klockren träff samt snabb avblodning. Några gånger har det varit nödvändigt att använda Gevär vilket "peppar peppar" alltid gått perfekt där man av säkerhetsskäl för djuret även avblodat.
Under det sista halvåret har jag (på klinik) tagit bort två hästar som avlivats med det NYA avlivningsmedlet. Trots att det båda gångerna utfördes av en av landets mest kompetenta Veterinärer så fann jag det främst första gången som väldigt olustigt men har nu efter vetskapen om medlets efferktivitet och dess snabba dubbelverkan funnit det som det mest humana "för hästägare" som finner avblodningen som avstötande då någon avblodning ej behöver genomföras.
Slutligen: För mig är det absolut mest humana och snabbaste sättet avlivning med bult och därefter snabb avblodning så vida det utförs av yrkesskickligt folk, Då Veterinärer oftast är skickligare på sprutor än bult så väljer jag i det fallet avlivningsvätska av det nya medlet.
Som hovis så händer det faktiskt ibland att man hjälper sina kunder som har svårt med att själva vara med vid själva avlivningen och jag finner det som självklart att hjälpa till då hästen utifrån vårat tidigare sammarbete har fullt förtroende för mig och känner sig lugn. Jag vill inte påstå att jag finner ngn nöje i detta men jag gör det både för djuret och ägarens skull. Bättre med en som kan behålla lugnet och ljuga om att detta är inget du kommer dö av än en förtvivlad hästägare som sänder signaler att nu skall du dö. Ingen skall dock tro att det hela går mig oberört förbi då jag oxå i det ögonblicket förlorar en kompis som jag länge lärt känna utifrån mitt yrke och visst svider det.
Livet har dock sin gång och det är mer realistiskt att man själv lever längre än sitt djur än tvärt om och den dagen kommer förr eller senare då man är tvungen att ta detta steg. Jag finner det då som en mänsklig skyldighet att det genomförs så humant mot djuret som möjligt.