Avblodning efter avlivning med bult

Sv: Avblodning efter avlivning med bult

*lånar*
Även slaktare har ju den kunskapen om Var bulten ska ta, precis som veterinärer, och de jag slaktare jag känner och de jag träffat avblodar ju alltid också direkt.
Vad jag vet, så kan man inte räkna med att hästen dör "på riktigt" vid bultning, då det väl räknas som bedövning. Det enda riktiga, är att avbloda direkt.
Blir det minsta snedträff, och ingen avblodning, så är ju Inte resultatet speciellt trevligt oavsett djurslag :crazy:

Helt rätt, vad jag menade var att veterinärer skall ha kompetensen att avgöra om djuret verkligen är dött o att det då MÖJLIGTVIS skulle kunna vara acceptabelt att inte föja regeln men absolut inget jag skulle rekomendera.
PL

BeastieBabe skrev:
60 sekunder säger djurskyddlagen att det ska gå mellan bultning och avblodning, bara för att vara 100% på att det inte finns någon livsaktivitet kvar i djuret..

Det måste väl vara längre tid än 60 sekunder? När vi avlivade vår ponny så sköt dom, sedan satt vi kvar en stund och klappade och sa hej då och sen gick vi och efter det avblodade dom (antar jag). Det gick definitivt mer än 60 sekunder där emellan. Om man ska göra det på 60 sekunder får man ju skynda sig och göra det direkt efter att man skjutit?

By the way, hur går avblodning till, rent praktiskt? Vart gör man av allt blod? Jag har bara varit med om ovanstående fall, och gick som sagt därifrån.

Ullis

Man sticker där strupen går in i bringan, mellan strupe och första bröstbenet. Då kommer man åt halspulsådern. Enkelt förklarat.

Ska men ta reda på blodet så använder man en speciell kniv (kanylkniv?) som via en slang fäst i skaftet för blodet direkt i en försluten kyltank.

Annars låter man det bara rinna ner i avloppsrännan.

Här sticker åtminstånde slaktarna djuret i halsgropen, vid avblodning.. De jag har sett i alla fall.
Intressant att det finns olika "tekniker"..

Vad menar du med halsgropen?

Förklara snälla, är lite trög idag. ;)

Här tog dom också i halsen. Vet inte exakt vart, var inte med själv. Men fick det berättat.

Men allstå, OM det träffas fel, DÖR inte hästen då? Vad gör man då?
(Får sjuka bilder i huvet :angel: :crazy: )
Dom ramlar väl alltid ihop?

Här i Kävlinge (scan, nöt) så missade de två bultningar, en gick ut i ögat och den andra missade med, så den sprang omkring med 2 hål i pannan tills de fångade den och sköt igen. Usch. Det är rätt vanligt med två hål i pannbenet på kossor iallafall. Med hästar tror jag det är väldigt ovanligt då hästar litar på människor och är vana att gå i stall med människor. Min häst avlivades medans hon tuggade hö på stallbacken utanför slakteriet, avblodningen skedde efter att jag fått grimman och sagt adjö-ca 2 minuter

timjan 1 skrev:
Nej självklart inte, hjärnan styr ju alla andra organ, det där om att de skulle kunna vakna upp då de är hjärndöda kan nog bara ske i en skräckfilm.

Självklart kan INGEN vakna upp ur hjärndödhet. Problemet är ju (även om det är ovanligt) att om bultpistolen träffar vid sidan av träffytan (som är ganska liten) så blir hästen inte hjärndöd utan endast medvetslös.

Läs Peter Lundins inlägg!

Eh... okej. :crazy: :eek: Usch vad hemskt!!!

(Skulle inte öppnat denna tråd. Har levt i min egen värld och vart helt säker på at bultning är toppen och det går fort och "Smärtfritt" och är det bästa sättet att avliva sitt djur på. :angel: :crazy: )

Men det måste väl ändå vara extremfall att det misslyckas?

Är det inte så att även om skottet inte träffas helt och hästen ramlar omkull så lider dom (känner) inget va?

OM det träffar fel och hästen bara blir medvetslös?
Känner dom då? Alltså, jag menar... då dör dom väl av avblodningen? Och känner dom att det gör ont när man avblodar?

Svårt att formulera mig, och det kanske låter dumt...

*knapplån*

det finns juh även något som heter dödsgalopper, då kroppen krampar även fast den är hjärndöd (liknande höns när man hugger huvet av dom så kan kroppen ränna iväg)

men när man avblodar finns inga sådana impulser kvar utan kroppen dör då..

men det finns väl ingen direkt anledning till att inte avbloda bultade hästar.. eller?

OM det träffar fel och hästen bara blir medvetslös?
Känner dom då? Alltså, jag menar... då dör dom väl av avblodningen? Och känner dom att det gör ont när man avblodar?

Ja det är bland annat därför man avblodar, för att förvissa sig om att hästen verkligen är död. Och nej, det gör inte ont när den avblodas. Inte ens om den "bara" är medvetslös. Man opererar ju för övrigt hästar och människor i medvetslöst tillstånd, dvs narkos.

Och rent personligen skulle jag aldrig välja något annat än bultpistol till min häst!

Okej. Jo, iof om man är medvetslös känner man inget. Men tanken på att hästen inte är död låter inte särsklit trevligt. :crazy:

Skulle heller aldrig använda nått annat än bult till min häst! Trots vissa skräckexempel jag hört nu... Och jag VET att dom här ute är otroligt duktiga. Men förhoppningsvis dröjer det ett bra tag tills jag behöver träffa dom!

Om skottet träffar där det ska (vilket är det absolut vanligaste) så är hästen först hjärndöd, och efter avblodningen även hjärtdöd.
Om skottet inte träffar rätt (mycket ovanligt) så är hästen först medvetslös, och efter avblodningen även hjärtdöd.

Och man skall lyssna "lagom" mycket på alla skräckhistorier som florerar. Prata med veterinären istället! (Och det finns för övrigt MINST lika många skräckhistorier om hästar som avlivats med intravenösa injektioner).

Ok tack. Antar att man inte behöver ta reda på blodet, men det gjordes iaf i det här fallet då det var utomhus och snö... Kanske man inte vill låta alla liter blod komma på backen då...

Ullis

godaråd skrev:
Om skottet träffar där det ska (vilket är det absolut vanligaste) så är hästen först hjärndöd,

Är du riktikt säker på att det är så??? Mig veterligt så finns det för dagen ingen bult som har den kraften att helt slå ut hjärnan oavsett hur perfekt skottet sitter. Däremot så blir den garanterat hjärndöd dom gånger man av olika anledninger använder sig av avlivning med gevär.

Jag förstår inte all den upprördhet som avblodningen innebär. Se det i stället som en försäkran om att den på ett humant sätt verkligen är död.

Ett par enkla regler angående avlivning.

1. Bult är om möjligt det snabbaste sättet att "fälla" en häst på.Bult pistolen slår garanterat ut hjärnan med den följden att hästen blir medvetslös och
hjärtfrekvensen kommer sakta att avta så vida nu inte denna häst är så fysiskt stark att den kommer att "återuppstå" inom någon halv timme.

2. Bult med avblodning påbörjad inom max en minut garanterar att hästen först slås ut medvetslös och därmed inte känner smärta och avblodningen garanterar även hjärtdödhet.

3. Gevärs avlivning garanterar hjärndödhet med avtagande hjärtfrekvens och hästen är död i samma sekund som den blivit sjuten, dock så kommer hjärtat att fortsätta slå avstannande under en tid.

4. Avlivningsa vätska (av den äldre typen) slår ut hjärnan och kan påvisa livstecken upp till 20-30 minuter, dock skall man ha klart för sig att den under denna tid är hjärndöd.

5. Avlivnings vätska av den nya typen är dubbelverkande och slår ut hjärnan OCH hjärtat samtidigt, hästen är både hjärndöd och hjärtdöd inom loppet av 10-30 secunder.

Jag har alltid i första hand anlitat våra skickliga killar på Stockholms Nödslakt då dom är otroligt skickliga,lugna och väldigt djurvana samt har en enorm erfarenhet utifrån djurets beteende då dom även är skickliga jägare och i nio fall av tio så har den varit bult med klockren träff samt snabb avblodning. Några gånger har det varit nödvändigt att använda Gevär vilket "peppar peppar" alltid gått perfekt där man av säkerhetsskäl för djuret även avblodat.

Under det sista halvåret har jag (på klinik) tagit bort två hästar som avlivats med det NYA avlivningsmedlet. Trots att det båda gångerna utfördes av en av landets mest kompetenta Veterinärer så fann jag det främst första gången som väldigt olustigt men har nu efter vetskapen om medlets efferktivitet och dess snabba dubbelverkan funnit det som det mest humana "för hästägare" som finner avblodningen som avstötande då någon avblodning ej behöver genomföras.

Slutligen: För mig är det absolut mest humana och snabbaste sättet avlivning med bult och därefter snabb avblodning så vida det utförs av yrkesskickligt folk, Då Veterinärer oftast är skickligare på sprutor än bult så väljer jag i det fallet avlivningsvätska av det nya medlet.

Som hovis så händer det faktiskt ibland att man hjälper sina kunder som har svårt med att själva vara med vid själva avlivningen och jag finner det som självklart att hjälpa till då hästen utifrån vårat tidigare sammarbete har fullt förtroende för mig och känner sig lugn. Jag vill inte påstå att jag finner ngn nöje i detta men jag gör det både för djuret och ägarens skull. Bättre med en som kan behålla lugnet och ljuga om att detta är inget du kommer dö av än en förtvivlad hästägare som sänder signaler att nu skall du dö. Ingen skall dock tro att det hela går mig oberört förbi då jag oxå i det ögonblicket förlorar en kompis som jag länge lärt känna utifrån mitt yrke och visst svider det.

Livet har dock sin gång och det är mer realistiskt att man själv lever längre än sitt djur än tvärt om och den dagen kommer förr eller senare då man är tvungen att ta detta steg. Jag finner det då som en mänsklig skyldighet att det genomförs så humant mot djuret som möjligt.

Jätte bra skrivet:bow:

Jag använde mig av den nyare avlivningsväskan när min häst fick somna in och det gick lungt till. Jag var själv inte med med men de som var där infomerade mig om det efter.

Vet du inte var halsgropen sitter :confused: :p ;)

Mkt Enkelt förklarat, så är halsgropen där huvudet möter halsen..

Läser man vad länsstyrelsen säger om avlivning av häst, så är det som följer:

Avlivning av häst sker genom att hästen bedövas med bultpistol eller kulvapen och hästen ska sedan inom 60 sekunder avblodas. Det är avblodningen som är avlivningen och skottet är endast en bedövning. Ofta dör hästen av bedövningsskottet men det kan vara svårt att avgöra om hästen är död eftersom ett bedövningsskott som inte går rätt väg kanske endast slår ut vissa delar av hjärnan. Därför krävs en avblodning av alla hästar som bedövas med bultpistol eller kulvapen. Att lyssna på hjärtat och titta på hästens ögon är inte tillräckligt för att konstatera att hästen verkligen är död.

Citat:
Avlivning av häst sker genom att hästen bedövas med bultpistol eller kulvapen och hästen ska sedan inom 60 sekunder avblodas. Det är avblodningen som är avlivningen och skottet är endast en bedövning. Ofta dör hästen av bedövningsskottet men det kan vara svårt att avgöra om hästen är död eftersom ett bedövningsskott som inte går rätt väg kanske endast slår ut vissa delar av hjärnan. Därför krävs en avblodning av alla hästar som bedövas med bultpistol eller kulvapen. Att lyssna på hjärtat och titta på hästens ögon är inte tillräckligt för att konstatera att hästen verkligen är död.

Nu börjar det klarna lite efter att några förklarat tydligt...
Har alltid vart bombsäker på att hästen DOG när man använde bultpistol... :crazy: Men alltid lär man sig nått nytt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 197
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama