Jag har köpt några av mina hästar på avbetalning. Sedan beror det ju på vad man menar med avbetalning. En av dom tog jag ett banklån. Och det är ju en slags avbetalning också.
En ponny jag hade på foder i 2 1/2 köpte jag på avbetalning när ägaren sedan skulle sälja honom och jag inte hade pengar just då att köpa honom. Hon tyckte att jag kunde ge honom ett gott hem, och hellre än att sälja honom till någon hon inte kände så erbjöd hon sig att jag kunde betala 1500 kr / månad tills han var betald.(han kostade bara 15000 kr). Hon fick sina pengar punkligt varje månad. Och när det var färdigtbetalt så fick jag papprena på hästen.
En annan häst (föl) köpte jag på samma sätt, men även där hade jag köpt en häst av henne tidigare, så hon visste att hästen skulle få det bra där, och hon hade svårt att bli av med hästen av olika anledningar. Hon hade haft många annonser ute och behövde bli av med den så fort som möjligt.
Så bara för att man inte kan få fram pengarna som det kostar att köpa hästen, behöver det inte betyda att man har det så dåligt ställt att man inte skulle ta hand om den på ett bra sätt, och inte ha råd med den vård som krävs.
Men jag skulle nog inte själv sälja en häst på avbetalning om det inte vore att jag kände köparen riktigt väl. Eller skulle jag bli tvungen att göra det, så skulle jag nog se till att hästen står kvar i mitt stall tills i alla fall det mesta är betalt, men att köparen ändå har hästen som sin egen, med alla kostnader och ansvar. Och naturligtvis ett bra kontrakt vad som händer om köparen inte slutför betalningarna.