Nää ? Var i och för sig längesen jag provade, men vad jag minna kunde jag inte ljustuta när jag mötte andra bilar som inte bländat av
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nää ? Var i och för sig längesen jag provade, men vad jag minna kunde jag inte ljustuta när jag mötte andra bilar som inte bländat av
En del bilar har det där helvetespåfundet. De äldre av vår Yaris på jobbet är sånna. Helt sjukt och det gick inte att koppla ur.Största problemet jag upplevde är att det automatiska helljuset VÄGRAR att vara på i under 50km/h. Vilket är ett problem när man kör mycket på grusväg. Det bländade heller inte av för tex cyklister, gångtrafikanter eller hästekipage.
Så jag stängde av det illa kvickt jag med.
Det kan man iaf på de jag kört dvs Volvo, BMW, Opel och Toyota.En riktigt skitfunktion.
Det går ju inte att ljustuta med automatiskt helljus
På min SEAT går det utmärkt, använder det nån gång varje vecka för att påkalla uppmärksamhet på något dåligt.Nää ? Var i och för sig längesen jag provade, men vad jag minna kunde jag inte ljustuta när jag mötte andra bilar som inte bländat av
Nu måste jag ju genast prova dettaDet kan man iaf på de jag kört dvs Volvo, BMW, Opel och Toyota.
Men nära jag kan prata om 500-800 meter.Kommer någon emot mig med helljus så ser jag inte ett skit och det där med att åka förbi ett vägrens zoo blir rysk roulett. Det blir som att titta in i solen man ser bara ett vitt ljus och allt annat dör bort.
En del bilar har det där helvetespåfundet. De äldre av vår Yaris på jobbet är sånna. Helt sjukt och det gick inte att koppla ur.
Vi kör ca 70% på små smala grusvägar (hemtjänst) och heljus behövs verkligen. Men dessa bilar håller som tur är på att bytas ut och de nya modellerna har inte så.
I min Toyota är det så.Med bilen som har automatiskt helljus blir jag irriterad att det tar så lång tid innan den slår på ljuset igen. När jag sköter ljuset, slår jag på när jag passerar den andra bilens förare. Bilen slår på långt efter att bilarna har passerat varandra.
Modellerna efter 2022 har inte så. Våra äldsta var från 2019 och dessa var sånna.Detta var faktist en Yaris. Kan det vara så att Toyotas variant helt enkelt är 'sämre' utifrån hur trafiken i Sverige ser ut?
Kör du mot mötande med helljus så att den kan se dina ljus oavsett avstånd så bländar du mötande.Men nära jag kan prata om 500-800 meter.
Kör du mot mötande med helljus så att den kan se dina ljus oavsett avstånd så bländar du mötande.
På körskolan lär de ut att man ska blända av mot mötande när bilarna är i samma höjd mot varandra och mötande kan se dina ljus. Just för risken av att blända mötande.Det håller jag inte med om. Väldigt individuellt skulle jag säga. Jag har inte jätteproblem med de med automatiskt helljus, mer problem med dagens otroligt starka halvljus!
Jag reagerar på starkt ljus men fortfarande fick jag lära mig när jag tog körkort att man skall ha helljus på in i det längsta om det inte är lastbil/buss.Kör du mot mötande med helljus så att den kan se dina ljus oavsett avstånd så bländar du mötande.
På körskolan lär de ut att man ska blända av mot mötande när bilarna är i samma höjd mot varandra och mötande kan se dina ljus. Just för risken av att blända mötande.
Självklart blir inte ALLA bländade men väldigt många. Tillräckligt för att Trafikverket verkar anse att det är farligt och väljer att lära ut hur man bör använda helljus.
(Har gått handledarkurs och hjälp sonen med körkortet sista året och då lärs detta ut)
Så för att det inte finns en lag så är det ok?Så här sägs det på vissa ställenVisa bifogad fil 139198
Så lär de inte ut nu 2024.Jag reagerar på starkt ljus men fortfarande fick jag lära mig när jag tog körkort att man skall ha helljus på in i det längsta om det inte är lastbil/buss.