Förtydligar mig själv:
I inlägget syftade jag på att förnyelsen inte innebär någon prövning av behörigheten eller liknande. (utom de tunga då,
@lil-sis ) Förnyelsen är en rent administrativ process
Om man sedan beslutar att ogiltigförklara ditt körkort för att du inte förnyar så beror det på att du har misskött vissa åtaganden och inte följt reglerna, precis som om du fyllekör.
Det är ditt regelbrott som leder till att körkortet ogiltigförklaras.
Inte någon automatisk tidsbegränsning.
Och som i din länk tidigare (plus lagparagrafen som kom nu): Det blir inte ogiltigt av att tidsgränsen för förnyelse passeras. Det blir ogiltigt
efter att du har fått ett föreläggande och inte följt det.
@Alexandra_W Jag tror inte vi egentligen är oense, men att vi missar i kommunikationen.
Konsekvensen av att inte förnya är att du får ett föreläggande om att göra det. Efter det kommer körkortet sedan att bli ogiltigt (sannolikt efter någon viss tidsfrist som står i föreläggandet) Då är det olovlig körning, som också ses som ganska grov eftersom man tidigare har haft ett körkort. Helt ense med dig där.
Men jag tror inte att TS som passerat sitt datum med en vecka och inte har fått något föreläggande ännu gör sig skyldig till olovlig körning, för att hennes körkort har ännu inte blivit ogiltigt.
(Blir nyfiken på att ringa trafikverket och dubbelkolla detaljerna i hur processen funkar och vilken tidsram vi pratar om, men nu är det ju lunch
)