Tips, besök ett förarprovskontor och fota och skriv namnteckning där, mycket enklare än att skicka foton som aldrig blir godkända fram och tillbaka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte bara personbevis men personbevis+gamla körkortet funkade bra i augusti för mig iafHär kan man se vad som anses som gdk legitimation för att hämta ut post, och körkortet skickas som REK
http://www.postnord.se/sv/foretag/t...gitimering/Sidor/godkanda-legitimationer.aspx
Följande legitimationer är godkända:
Så det går inte med personbevis som det verkar. Men enklaste är väl kolla med Transportstyrelsen hur det går eller inte går att lösa (är ju drygt om man ska behöva skaffa ID-kort för att få ut körkortet men risken tycks finnas.. )
- SIS märkt ID-kort och tjänstekort
- ID-kort utfärdat av Skatteverket
- Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
- Svenskt körkort
- Svenskt EU-pass
- Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom EU/Schengenområdet*
- Utländskt EU-pass
- Utländskt pass, utanför EU
- LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.
Inte bara personbevis men personbevis+gamla körkortet funkade bra i augusti för mig iaf
Ja, jag läste det där och jag har inget av det.Här kan man se vad som anses som gdk legitimation för att hämta ut post, och körkortet skickas som REK
http://www.postnord.se/sv/foretag/t...gitimering/Sidor/godkanda-legitimationer.aspx
Följande legitimationer är godkända:
Så det går inte med personbevis som det verkar. Men enklaste är väl kolla med Transportstyrelsen hur det går eller inte går att lösa (är ju drygt om man ska behöva skaffa ID-kort för att få ut körkortet men risken tycks finnas.. )
- SIS märkt ID-kort och tjänstekort
- ID-kort utfärdat av Skatteverket
- Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
- Svenskt körkort
- Svenskt EU-pass
- Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom EU/Schengenområdet*
- Utländskt EU-pass
- Utländskt pass, utanför EU
- LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.
Det verkar som om min lösning blir:
Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.
Beställa ett pass (350kr) och låta henne intyga igen.
Puttra iväg till TS förnya mitt körkort (150kr).
Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.
Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.
Sen finns jag igen!
Om du inte vill ha/behöver pass kanske ett ID-kort är bättre?
Om du inte vill ha/behöver pass kanske ett ID-kort är bättre?
Det verkar som om min lösning blir:
Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.
Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.
Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.
Sen finns jag igen!
Jag tror att det är enklast så. Har du tur får du passet snabbare, jag fick mitt på fyra dagar i våras.Det verkar som om min lösning blir:
Sen finns jag igen!
Id kort var dyrare samt att det stod en varningsnotis på Skv att det var lång väntetid på de pga tillverknings problem. Sen tror jag även att de skickades med REK brev och då har allt bara gått runt och jag för ända inte ut det. Passet hämtades hos polisen.
Skall givetvis vara id-kort.Inte helt säker på ordningen men i somras när min man blivit av med körkortet så beställde han ett nytt. Saknade annat icakort.
Så när körkortet kommit till utlämningsställe fick han meddela vägverket (eller vad det nuförtiden heter). Han fick då meddela vem som skulle hämta ut körkortet (jag) och då skickade Vägverket en fullmakt till utlämningsställe där sedan jag fick hämta ut det med mitt giltiga körkort.
Gick fort. Tog mindre än en vecka. Kostade inget extra heller.
Nja det är fortfarande 10 år för "vanliga" körkort för bil/mc.Tidigare gällde tio år, det förkortades till fem för några år sedan.
Jag tror att det handlar om säkerhet. Förfalskare hittar nya metoder och blir bättre och bättre, därför är det säkrare att uppdatera framställningen av körkort oftare.
Det lät ju smidigt. Kanske kan fråga om det när jag går till Transportstyrelsen imorgon.Inte helt säker på ordningen men i somras när min man blivit av med körkortet så beställde han ett nytt. Saknade annat icakort.
Så när körkortet kommit till utlämningsställe fick han meddela vägverket (eller vad det nuförtiden heter). Han fick då meddela vem som skulle hämta ut körkortet (jag) och då skickade Vägverket en fullmakt till utlämningsställe där sedan jag fick hämta ut det med mitt giltiga körkort.
Gick fort. Tog mindre än en vecka. Kostade inget extra heller.