Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min 18-åring blev nästan döv när hon var 17-18 år. Hon såg också lite sämre. Dock var det en hund som höll koll på en. Men ibland virrade hon iväg lite för långt. Då kunde jag antingen stampa i backen, kasta ngt som dunsade till någon meter ifrån henne om vi var själva. Då sökte hon mig. Problemet blev väl om hon var så hon inte såg mig.
Så det bästa var att skicka min andra hund att hämta. Hon sprang dit och ledde tillbaks henne till mig.
Om du youtubar "clicker train deaf dog" kan du hitta väldigt mycket! Tex den här taxaktiga saken.
Att betinga ett vibrationshalsband är enkelt. Börja i en distraktionsfri miljö med en hund som är lagom intresserad. Vibrera halsbandet, ge en belöning. Vänta, upprepa. Tanken är att para ihop vibrationen med "woohoo!!!". När hunden förstår tillräckligt för att reagera och söka kontakt med dig ("var är min belöning?" ) kan du börja be om andra beteenden (och dessa leder till belöning istället), om du inte vill använda halsbandet som en klicker vilket det blir om du bara betingar det till belöning.
Var dock väldigt försiktig med vad du skaffar för halsband, om du kör på det! Det verkar inte precis ovanligt att elhalsband marknadsförs som vibrationshalsband...
Kommer få köpa mycket parmaskinka. Ja, elhalsband vill jag inte ha. Men är lite tveksam på om hon kommer att reagera på vibrationerna, men det kanske dom lär sig?
Vad menar du med inte så stor respons? Får du någon som helst respons, dvs hunden hör det, så får du ju träna upp responsen. Dvs reagerar hunden får du ju bli jätteglad, främst kanske med kroppsspråk och lek eller liknande, så hunden förstår att ljudet den hörde var du som ville påkalla uppmärksamhet.+ @Hedinn Tycker inte att jag får så stor respons på det. Det som fortfarande funkar bäst är att vissla riktigt högt men jag kan inte det. Men ska prova en helt vanlig visselpipa och blåsa utav bara sjutton!
Vad menar du med inte så stor respons? Får du någon som helst respons, dvs hunden hör det, så får du ju träna upp responsen. Dvs reagerar hunden får du ju bli jätteglad, främst kanske med kroppsspråk och lek eller liknande, så hunden förstår att ljudet den hörde var du som ville påkalla uppmärksamhet.
Inga såna här grejer fungerar ju automatiskt, utan du får ju vara beredd på att träna in inkallning på nytt eftersom det är ett nytt kommando, oavsett om det handlar om ljud eller vibrationshalsband.