Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att det inte hjälper på det sätt du önskar eftersom din fråga inte går att besvara. Du får läsa om diagnosen och utgå från den person det handlar om.Jomen tack, ditt svar hjälpte mig jättemycket...
Jag frågar ju just för att lära mig mer om diversiteten inom diagnosen.
Jomen tack, ditt svar hjälpte mig jättemycket...
Jag frågar ju just för att lära mig mer om diversiteten inom diagnosen.
Finns det någon här som har erfarenhet av att umgås/leva med en person med en autismspektrumstörning?
Det är så svårt att greppa då diagnosen är bred. Hjälp!
Jag har jobbat med autism i 10 år och har ett gäng utbildningar inom området. Jag har också haft en släkting med någon form av odiagnosticerad autism men släktingen är död nu (av ålder). Diagnosen är extremt bred och överlappar andra diagnoser, så det går inte att svara på frågan "hur är en person med autism". För hur är en person utan autism egentligen? Det går inte heller att svara på. Om jag var tvungen, och bara fick välja ett enda svar så hade det blivit "lite annorlunda". I mångt och mycket så är det med betoning på "lite" medan det i andra sammanhang blir mer betoning på "annorlunda". "Ojämn begåvning" används av vissa, men det blir lite konstigt för mig. För vem är helt jämnt begåvad?Finns det någon här som har erfarenhet av att umgås/leva med en person med en autismspektrumstörning?
Det är så svårt att greppa då diagnosen är bred. Hjälp!
Jag tycker inte att du ska snöa in på diagnoser. Jag hade inte velat bli sedd som en diagnos utan som den människa jag är med alla mina fel, brister och styrkor oavsett varför de finns där. .
nu var det den mer personliga upplevelsen jag var ute efter för att bättre kunna förstå, så stort tack till er som trots allt gav mig lite mer kött på benen utan att hugga huvudet av mig.
Det där tyckte jag var rätt förminskande skrivet till någon som stället en ärlig fråga och vill veta mer.
Där jag bor finns det ett kunskapscentrum inriktat mot ast och där finns kurser, seminarier och föresläsningen för föräldrar, partners, syskon och andra anhöriga till personer med Ast där man kan lära sig mer och träffa andra i samma situation och utbyta erfarenheter.
Det borde med ditt sätt att se på saken bara vara att lägga ner hela klabbet då man inte ska snöa in på diagnosen och det bara är att fråga personen med diagnosen hur den är?
Nej varför skulle det läggas ner? Det är ingen motsättning mellan att de flesta inte vill bli sedda som den diagnos de har i första hand utan som en människa och att det finns kunskap att hämta på olika ställen när kunskapen behövs. När man lär känna en person så är oftast diagnosen oviktig. Det viktiga är att få veta hur personen fungerar och hur man kan underlätta ev. problem. Genom sådana center du nämner och genom att googla och läsa på kan man göra bra mycket mer för sina medmänniskor än vad man kan om man enbart ser till en diagnos och därför tar förgivet att hen fungerar på ett visst sätt som hen kanske inte alls gör. Bara för att tio människor har samma diagnos så innebär inte det att alla har samma behov och fungerar likadant. För mig är det iallafall viktigast att bemöta människan, inte utifrån vad hen har för diagnos utan utifrån vilka behov hen har.
Men TS efterfrågade inga allmänna svar utan personliga erfarenheter, missade du det?Då skulle du kunnat börja med att ställa mer konkreta frågor, svårt att svara rent allmänt iom att AST ter sig så olika beroende på individ och diagnos. Inte dra på dig offerkoftan och säga snyft för att vissa av oss poängterade att det är svårt att beskriva personer med AST som grupp. Tycker du att det är en halshuggning så kan du inte ha mycket erfarenhet av internetforum, för det brukar bli betydligt vassare diskussioner än såhär.
Fast att möta en person med en allvarligare grad av autism kräver en alldeles unik öppenhet som människa om denne inte har någon som helst kunskap om diagnosen. En person med svår autism har ofta väldigt svårt att förstå sociala koder och det kan leda till att personen sårar människor i sin omgivning eller rent av ger sig på dem fysiskt. Även högfungerande personer med autismspektrumstörning kan vara svåra för en "normalstörd" att förstå sig på eftersom det i många sammanhang förutsätts att man ska kunna läsa mellan raderna. Om jag vet om att personen har en autismspektrumstörning så är det ju en enkel sak för mig att vara lite tydligare i min kommunikation och att kanske inte bli sur om personen är lite väl ärlig i sin kommunikation med mig.Nej varför skulle det läggas ner? Det är ingen motsättning mellan att de flesta inte vill bli sedda som den diagnos de har i första hand utan som en människa och att det finns kunskap att hämta på olika ställen när kunskapen behövs. När man lär känna en person så är oftast diagnosen oviktig. Det viktiga är att få veta hur personen fungerar och hur man kan underlätta ev. problem. Genom sådana center du nämner och genom att googla och läsa på kan man göra bra mycket mer för sina medmänniskor än vad man kan om man enbart ser till en diagnos och därför tar förgivet att hen fungerar på ett visst sätt som hen kanske inte alls gör. Bara för att tio människor har samma diagnos så innebär inte det att alla har samma behov och fungerar likadant. För mig är det iallafall viktigast att bemöta människan, inte utifrån vad hen har för diagnos utan utifrån vilka behov hen har.
Men TS efterfrågade inga allmänna svar utan personliga erfarenheter, missade du det?