Australian Kelpie

Belethien

Trådstartare
Undrar lite om denna ras då jag är lite sugen på att skaffa en kelpie- är det någon som kan visa bilder och berätta lite om lynnet, är de lätta/svår uppfostrade etc? Vill gärna veta då jag tycker att detta är en väldigt läcker hund men vill inte skaffa mig en hund som kräver alldeles för mycket energi från mig utan som har ett bra och trevligt lynne och inte svår hanterad (när jag pratar om energi så menar jag små psychon dunbollar till terriers). Några kommentarer och erfarenheter tack!

Sv: Australian Kelpie

Lewa, Midas och Eya:
DSCF0951.jpg

Jag har 3 Australian Kelpie hemma, rasen är verkligen underbar- om man vill ha en aktiv hund.
Dom är otroligt glada, tillgängliga, vackra arbetsnarkomaner...
Som de flesta andra vallhundar är dom väldigt lättlärda, på gott och ont ;)
En Kelpie har en aldrig sinande energi, utan att för den delen vara stressade eller nervösa (även om det finns såna exemplar också).

Vad vill du ha din hund till?
Är du intresserad av att träna/aktivera hunden mycket?

Gudars vad fina :love:

Jag vill främst ha den som en sällskapshund att rida ut med men också träna lydnad och ev agility om hunden har talang. En hemma hund helt enkelt som får röra på sig ganska mycket och vara med mycket hemma och i stallet. Är denna ras något jag ska gå på? Jag vill helst ha en lydig hund som inte stressar upp sig och som gillar att lära sig nya saker och som är lättlärd.

Gudars vad fina :love:
Jag vill främst ha den som en sällskapshund att rida ut med men också träna lydnad och ev agility om hunden har talang. En hemma hund helt enkelt som får röra på sig ganska mycket och vara med mycket hemma och i stallet. Är denna ras något jag ska gå på? Jag vill helst ha en lydig hund som inte stressar upp sig och som gillar att lära sig nya saker och som är lättlärd.

Jag tror att de flesta Kelpies kan blir bra hundar, såväl inom lydnad som inom agillity. Det beror mer på hur man tränar...
Och en Kelpie har lätt att lära, så om man tränar så får man ju en lydig hund :)
Dock så är det som jag skrev, på gott och ont. Dom lär sej även mindre bra saker snabbt.. Så de gäller att ligga steget före ;)

När mina hundar är "normal-aktiverade" (tränar då nästan dagligen lydnad, spår, uppletande eller annat) samt går på minst 1 långpromenad om dagen (inte med valpen...) så är dom i övrigt väldigt lättsamma och behagliga.
Är jag däremot lat under ett par dagar så kan det lätt bli stress, fart och fläkt.. Då behöver jag bara tänka "gå ut" så står dom vid dörren och hoppar och sliter i kopplen :eek:
Det beror nog också på att jag vant mina hundar vid en ganska hög aktivitetsnivå, jag tror inte alls att man behöver vara så aktiv för att ha Kelpie.
Bara man dock är medveten om att det inte är en "soffhund" :D

men hur stor blir en kelpie? Varierar det jättemycket från uppfödare till uppfödare, eller ligger dom oftast på samma vikt/mankhöjd?
Jag är lite sugen att i framtiden kanske skaffa en (jag ändrar mej ständigt över vilken ras hund nummer två kommer bli) men någon stor hund har jag aldrig velat ha.

har dina vinterpäls på bilden förresten? eller finns det olika "tjocklekar" på päls också?
Australien_Kelpie.jpg

Jag funderar på vad den här färgen på kelpie kallas.
Dina hundar är för övrigt hur läckra som helst :love::love:

Den bild du la ut är en blir på en Working Kelpie, alltså inte en Australian Kelpie (ser det iaf ut som). Dom har lite annorlunda päls.
Men sen finns det lite olika typer av päls hos Aust Kelpie, Lewa har väldigt mjuk päls, med mycket underull, Eya har ganska kort och sträv päls och Midas har nåt mittemellan :)

Om du läser på rasklubbens hemsida kan du få reda på storlek hos hanhund respektive tik.
Sen kan grovleken variera beroende på linje, som med många andra raser :)
Mina Kelpies är ganska smäckra, Midas är nästan lika tunn i benstommen som vissa tikar.
Precis som jag vill ha det :D

Färgen kallas "Red and Tan"..

Senast ändrad av en moderator:

Mina erfarenheter av kelpies är att de mår som bäst när de får jobba/ arbeta både fysiskt och psykiskt. Tycker därför inte att det är en ren sällskapshund som vill gå hemma och slappa :cool:.

Och som ngn redan nämnt så är de oerhört smarta, så de kräver en hel del från ägaren att ligga ett steg före hela tiden. Vilket inte alltid är det lättaste.

Om jag skulle jämföra dem med ex Border Collie så tycker jag BC är nervösare/stressigare medan AK är hårdare/starkare i sitt psyke.

Ang storlekar så kan det väl skilja lite grann fr uppfödare till uppfödare (som inom många raser), personligen gillar jag när de är på den större sidan. Jag har äran att känna en större AK på 28 kg som är den häftigaste hund jag någonsin har träffat. Hans far är en meriterad working och hans mor är utst.champ = han är ändå en renrasig AK (sista årskullen), därav är han lite större och "tuffare" än de små AK man kan se på utställning nu för tiden. De ser ut som unghundar i jämförelse :angel: (söta, men lite små).

En tanke, vissa uppfödare jag har sett har börjat avla på höftfel hos AK(!), var noggrann med vilken uppfödare du väljer.

Jag kan skriva hur mkt som helst om AK så jag bör sluta nu ;):banana:

jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns två sorters kelpie :o men är det stor skillnad i psyket på dom olika sorterna? jag har läst lite och det verkar som att en australian kelpie kan leva ett nöjsamt liv utan att valla(men självklart med mycket annan träning) medan working kelpie verkar användas nästan uteslutande till vallning? är det en missuppfattning eller stämmer detta?

Kan en working kelpie nöja sej med lydnad, agility och spår, eller måste jag inhandla några lammungar tillsammans med hunden? :idea::rofl:

Jag tilltalas mer av working kelpiens utseende, därav min fråga.

Jag tycker inte du ska skaffa en working kelpie. Dom kräver betydligt mer än en vanlig kelpie, och är det utseende du är mest intresserad av så borde du kolla på annan ras ;)

/Jenny - som kan tänka sig en grön och krullhårig hund bara den kan jobba

självklart är det inte utseendet jag är mest intresserad av, men jag undrade bara, för om det inte var någon större skillnad på sorterna så skulle jag nog föredra working framför australian :smirk: (australian är väldigt vacker också.)
Jag ska inte ens skaffa en till hund, men man vill ju höra sej för, OM det skulle bli av någon gång om ett par år.
Jag ska hålla utkik framöver på lydnadstävlingarna, kanske man får syn på en australian kelpie och någon trevlig ägare man kan fråga ut :D

Kelpien är helt underbar ras. Men den kräver verkligen aktivering. Det är ingen lämplig gårdshund som får underhållas då och då. Ska man ha en sådan liten arbetsmyra så ska man veta vad man skaffar sig.

Jag uppfattar Working Kelpie som mer utavlad på vallegenskaper, dvs dom har en del i skallen. Men jag kan ha fel.

de jag har pratat med som har WK menar att det inte är någon jättestor skillnad, tills de kommer till vallingen. WK är helt överlägsen där. men ett problem med AK'n är att det är ganska få som mentaltestas, och av de som testar är det många som misslyckas. speciellt skotten har en bedrövlig statistik. jag vet inte ens om det finns någon sammanställning av mentaltester hos WK, och när aveln är så inriktad på vallning gör det kanske inte så mycket om man avlar på en lite skotträdd hund.

lite svammel, men i och med att jag har tillgång till får så har jag velat lite fram och tillbaka mellan AK och WK och beslutat mig för AK trots allt (och då ska det vara testat så långt det är möjligt).

Som cillamuffins skrev så är det egentligen ingen större skillnad mellan AK och WK, annat än i vallningen.
Man får lika mycket ut på lydnadsplan osv. av AK.
Men eftersom att WK avlas nästan uteslutande på vallegenskaper så ser jag ingen anledning till att skaffa en WK om man inte ska valla.
Jag tror dessutom att de flesta WK uppfödare föredrar att sälja sina hundar som "vallare".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 087
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 031
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar