Aurora - ska man vara orolig??

Attetepå. Kom att tänka på Leon som är räd för åska, blixtnedslag (urladdningar) samt smällare/raketer på nyår t ex.
Han reagerar inte på flygplan eller helikoptrar jo lågflygande koptrar försöker han titta efter. Flyger en del plan förbi då vi bor under en inflygningsmatta till Arlanda.

Här (Skövde) har det varit full rulle i två veckor och enligt Aurorakartan ska dom inte ens vara här. Senast i fredags, sent på kvällen flög två militärhelikoptrar så lågt över huset så det vibrerade i golvet och rutorna skallrade - funderade under någon sekund om ryssen hade angripit. Som sagt var - dom ska inte ens vara här - hade jag haft nervösa hästar hade jag inte ens haft möjlighet att ta in dom.

Jag tycker det är toppen att dom börjat öva på riktigt igen.
Dom där helikoptrarna har flugit häröver också i flera veckor,2 o 2 eller som häromdagen 4st
Första natten var jag ute o tittade vad det var o varför,tänkte det kanske var polishelikoptern som körde fram o tillbaka över mitt hustak.

Jag bor ju också under Arlandas ena inflygningsmatta men har inte märkt några stridsflyg eller helikoptrar, vilket jag tycker är konstigt.

Däremot har vi ju en jäkla massa stridsvagnar (ej larvfötter vilket hade varit kul att kolla hur hästarna reagerade på) men hästarna bryr sig inte alls. Vi hade iofs inte väntat oss att de skulle det heller. De är ju vana vid flyg, skytte, långtradare och diverse andra fordon.

Jag tycker att dessa övningar är spännande och det händer ju något.

Jag är mest fascinerad över att försvaret på allvar ville stänga av allt civilflyg i övningsområdet :eek: de fick tvärnej på det :D
Gissar att man hade viljat öva så verkligt som möjligt.
Och eftersom i denna övning ingick ett fientligt anfall mot Arlanda, där sannolikt civilflyget hade stängt av sig själva...

Att stänga av E18 under en arbetsdag (i fredags) gick dock bra.

Gissar att man hade viljat öva så verkligt som möjligt.
Och eftersom i denna övning ingick ett fientligt anfall mot Arlanda, där sannolikt civilflyget hade stängt av sig själva...

Att stänga av E18 under en arbetsdag (i fredags) gick dock bra.
Såklart. Men det är ju inte bara Sverige som använder luftrummet så det föll ju på sin egen orimlighet.

Sin egen orimlighet faller det inte på, då flighter kan både detouras, tidigare-/senare-läggas eller ställas in.
Är du medveten om hur mycket plan som passerar luftrummet varje dygn? Hur enormt mycket som skulle störas? Eller nej, svara inte, jag orkar inte med mansplaining idag...

Liknande trådar

Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17