Aurora - ska man vara orolig??

Här har dom lagt om rutten för helikoptrarna med 200 meter, dom kommer numera på låg höjd över hustaket och det sker 2 ggr varje vecka. Grannens hästar bryr sig inte ett smack om "jättespindeln", bor man på ett ställe där det körs lastmaskin och grävare lite nu och då så slutar man bry sig verkar dom tycka och jag har samma erfarenhet, rejsar dom lite gör dom det bara för att dom tycker det är kul att det händer nåt för rädda lär dom inte bli för nåt.

Har varit mindre flyg i luften denna och förra veckan, bara hört en helikopter idag och jag bor under den sträckan där incidentflyget går för att komma snabbast till Östersjön
Helikoptrar är det alltid mycket av då de inte får starta och landa hur de vill på F17 men Marinbasen har inga restriktioner

Jag undrar mest varför man skulle ha anledning att vara orolig, bara för att de övar?
För att de flyger lågt?
(här passerade flygvapnet med 7 Jas gripen på 200m höjd i julgransformation före förra julen, precis rakt ovanför mitt hus. hela huset skakade, djuren på gården kunde inte brytt sig mindre)

Just den här gången bor jag väl förvisso inte direkt där det övas, men typ mellan de inblandade orterna.
Jag har uppfattat det som skrivits som att det är för att man ska ha koll på varför det kan vara ett ökat antal militära fordon ute i rörelse.

Jag undrar mest varför man skulle ha anledning att vara orolig, bara för att de övar?
För att de flyger lågt?
(här passerade flygvapnet med 7 Jas gripen på 200m höjd i julgransformation före förra julen, precis rakt ovanför mitt hus. hela huset skakade, djuren på gården kunde inte brytt sig mindre)

Just den här gången bor jag väl förvisso inte direkt där det övas, men typ mellan de inblandade orterna.
Jag har uppfattat det som skrivits som att det är för att man ska ha koll på varför det kan vara ett ökat antal militära fordon ute i rörelse.
Med tanke på att det finns ett flertal hästar som är livrädda för fyrverkerier (dock inte mina, tack och lov) så är det väl inte helt långsökt att hästar skulle kunna reagera negativt på lågt flygande väldigt högljudda flygplan? Jag blir själv rädd när det händer...

Det verkar ju Tidningen Ridsport också mena:
"Den stora militärövningen Aurora 17 pågår över stora delar av landet. Med hästar i åtanke kan flygövningarna vara extra bra att ha koll på – här finns information om det."

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2017/9/Sa-flygs-det-i-Sverige-under-Aurora/

Jag är på jobbet flera timmar om dagen - 1,5 mil ifrån hästarna - så rätt självklart hade jag blivit orolig, och undrat hur det går med hästarna, om det helt plötsligt hade kommit in låg-flygande stridsflygplan över vårt område....

Har man djur kan det vara bra att ha koll på hur t.ex flygvapnet kommer röra sig i området. Men i övrigt förstår jag inte varför folk drar igång stressaggregatet över det här. Har sett flera inlägg i mitt fb-flöde sen Aurora inleddes där vissa på allvar undrar om det är säkert att röra sig i skogen där de bor, någon har varit orolig över "missbedömningar" när de håller skjutövningar osv, typ missiler i utedasset. Tranquilo för fan...

Har man djur kan det vara bra att ha koll på hur t.ex flygvapnet kommer röra sig i området. Men i övrigt förstår jag inte varför folk drar igång stressaggregatet över det här. Har sett flera inlägg i mitt fb-flöde sen Aurora inleddes där vissa på allvar undrar om det är säkert att röra sig i skogen där de bor, någon har varit orolig över "missbedömningar" när de håller skjutövningar osv, typ missiler i utedasset. Tranquilo för fan...

Förlåt men "missiler i utedasset"! :rofl: :rofl: :rofl:

Det kom ett lågt flygande plan (vild gissning på herculesplan) när jag var ute hos hästarna igår. Första tanken var Aurora men enligt kartan i Ridsportlänken ska de inte flyga här. Dock gick vår kommun ut med info om den här övningen för ett par veckor sen så det kanske är lite transportflygningar eller liknande över oss. Bor i Västra Värmland. Väldigt längesen jag såg ett så stor plan flyga så lågt häromkring :)

Det kom ett lågt flygande plan (vild gissning på herculesplan) när jag var ute hos hästarna igår. Första tanken var Aurora men enligt kartan i Ridsportlänken ska de inte flyga här. Dock gick vår kommun ut med info om den här övningen för ett par veckor sen så det kanske är lite transportflygningar eller liknande över oss. Bor i Västra Värmland. Väldigt längesen jag såg ett så stor plan flyga så lågt häromkring :)
Mmm...jag halvt vaknade av flygplan över vårt hus i natt. I och för sig händer det att flygplan kommer över (närhet till Växjö flygplats), men det kändes som om det lät lite för mycket för att vara "normalt".

Här ska heller inte flygas enligt kartan, bor i Sörmland. Men igår kom ett Herkulesplan på låg höjd och släppte av fallskärmshoppare nån mil härifrån. Hästarna brydde sig inte ett dugg, men vi har en liten flygplats några kilometer härifrån så de är vana vid diverse flygfän.

Och angående ev skjutande så har vi en mindre skjutbana bara en liten bit från gården. Tror inte de kommer att bry sig om det heller...

@bettysmatte @smedsussie

Detta var längre bort mot skogen så hästarna varken såg eller hörde det. Det var en slump att jag kom ut ur stallet med ena hästen just då och såg att något stort mörkt rörde sig mot skogen längre bort.

Skulle det nu flygas mer här så är jag inte orolig för hästarna. De har haft helikoptrar mer eller mindre i huvudet när det fotats fastigheter och kollats ledningar utan att bry sig.

Redan två personer som dött i övningen. Tycker inte Sverige ska delta i Natos övningar. Vi är inte med i Nato för i hel...

Redan två personer som dött i övningen. Tycker inte Sverige ska delta i Natos övningar. Vi är inte med i Nato för i hel...
Är det detta du syftar på? http://www.dn.se/nyheter/varlden/dansk-officer-dod-under-militarovning/

Det är i en annan övning; Northern Coasts. Det är en multinationell övning som startades av Tyskland. I år är Sverige värdnation och Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Norge, Danmark, Belgien, Nederländerna, Kanada och Tyskland samt NATO förband deltar.

Mer info här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/northern-coasts-2017/

Aurora 17 är en svensk, nationell övning. NATO deltar inte, det är inte en NATO-övning. Däremot är förband från andra länder inbjudna att delta: Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Norge och USA.

Mer info här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/aurora-17/

Fast det är ingen NATO-övning. Det är en övning med och av svenska Försvarsmakten för att stärka den svenska försvarsförmågan.
Iom den svenska försvarspolitiska inriktningen att vi både ska kunna ge och ta emot militärt stöd övas även detta under övningen, dvs andra länder är inbjudna att delta i övningen. Vilka länder som deltar regleras med avtal mellan Sverige och de andra deltagande länderna. Detta gör det inte till en NATO-övning, alls...
Totalt deltar ca 1500 utländska soldater, det totala deltagandet är ca 21000

Här flyger dom rätt vad det är även annars, stora plan som dånar helt sjukt då de flyger nära trädtopparna och har alltid rutten just över våran gård.
Men hästarna(eller våra andra djur) viftar inte på örona. Jätteskönt.
Visserligen bor vi vid ett litet flygfält så vana vid diverse flygdon är dom, men de här är en klass för sej.

Nej, det vore bättre att vända sig österut, då det är mycket högre säkerhet i den ryska övningen Zapad.

Javisst så är det. Enligt Rysk media (RT bland annat) skadades ingen alls.
(Enligt oberoende källor skadades ett antal åskådare)

Men eftersom Fredsrörelsen går i ryska ledband så låtsas man såklart om som om Zapad inte är en anfallsövning. :p Tyst, mycket tyst från vänsterhåll.
(inkluderar numer även Annie Lööv som säkert räknar med en ministerpost efter 2018)

Liknande trådar

Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17