Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

smaland

Var en sväng förbi och kollade på de stackars hästarna som skulle auktioneras ut.
Merparten av hästarna var i ett bedrövligt skick, magra och med vinterpäls kvar, trasiga hovar/inte verkade på länge.
Varför säljs hästarna i detta bedrövliga skick? Har inte uppstallaren något ansvar för skicket vid försäljningen?
Dom omhändertogs i maj, varför lyckas man inte få dom i bättre kondition till auktionen?? :eek:
Många av hästarna skulle i den kondition de befinner sig i resultera i anmälningar till djurskyddsenheten om dom gick i hage hemma hos mig.

Sen till spekulanterna, en brokig skara bestående av häst- och kreaturshandlare, tjocka kärringar med ett BMI som bara det skulle ge ridförbud med hänsyn till djurskyddet.
Avlyssnade ett antal okunniga diskussioner och hoppdes i mitt stilla sinne att dom inte skulle ropa in någon av hästarna.
Jag for så illa att jag gick därifrån innan eländet började.

Det bästa för dessa hästar hade nog ändå varit att avlivas. Nu är risken stor att det de hamnar hos okunniga människor som i värsta fall sätter dom i avel.
Usch och fy för detta spektakel.

Sv: Auktion Margretetorp

Mycket kan man fundera på ang det där.
Priserna var tydligen otroliga med tanke på hästarnas skick.
Det fanns ett bedömt sto, jag skulle vilja veta vad hon gick ut på.

Jag hade kunnat tänka mig att ropa in någon, men var inte där. Och i efterhand så är jag glad över att jag inte var där. Jag tror jag hade mått otroligt dåligt om jag var där.

Förstår inte riktigt vad BMI har med hästauktionen att göra men iaf.....

Ja hästarna var i ganska taskigt skick men förstår inte riktigt hur du tänker att det är uppstallarens fel? De har ju säkerligen gjort så gott de kan att sedan fötterna kanske inte var helt okej o att vissa hade vinterpäls kvar ser jag som endast sviterna efter hur det såg ut när de omhändertogs...

Själv är jag glad att hästarna faktiskt blev så dyra som de blev så behöver man inte spekulera i om hästarna köptes av kreaturhandlare...

Jag tror det bedömda stoet var ett av de med föl vid sidan har jag rätt?

Isåfall ska du vara väldigt glad att du inte åkte dit, hade jag haft pengar att spendera på detta hade jag köpt alla dessa ston vilket bedrövligt skick de var i , helt tomma i ögonen stackars små djur. Bäst hade nog varit att avliva de stona ....

Jag tror de gjort ett bra jobb. Visst var hovarna inte fina, men de hade varit i värre skick om inget gjort alls.
Och vad BMI har med detta att göra vet inte jag, ska inte tjocka människor få ha häst? De kanske bara ville rädda en häst och ha som sällskap, eller kanske köra med.

Det var många hästar som togs hand om och ett stort arbete har legat bakon att få de i bättre skick. Jag såg tex den 1-årshingsten som man sett på bild i tidningarna, och visst sjutton hade den fått bättre hull. Även om det är långt kvar.

Min tanke var när jag åkte dit att jag skulle bjuda på nån av 1-årshingstarna. Men sen när jag såg två av stona med föl i stallet, ja då kände jag att ska jag ha hem nån så är det nån av dom.
Så jag bjöd inte på några innan.
Nu blev blev dessa ston ändå ganska dyra, så jag avstod.
Men det var hemskt att se hur de såg ut :cry:

Hoppas verkligen de kommer till bra hem!

Mycket kan man fundera på ang det där.
Priserna var tydligen otroliga med tanke på hästarnas skick.
Det fanns ett bedömt sto, jag skulle vilja veta vad hon gick ut på.

Jag hade kunnat tänka mig att ropa in någon, men var inte där. Och i efterhand så är jag glad över att jag inte var där. Jag tror jag hade mått otroligt dåligt om jag var där.

Jag tror jag vet vilket sto du menade. Hon var en av de två stona som var i bedrövligt skick. Hon gick för ca 25 tusen tror jag.
Den dyraste gick för ca 52 tusen, var ett sto som var i "fint" skick med ett stoföl vid sidan. Stoet var endast 5 år och var 5-gångare. Var väl därför priset blev så högt.
De stona som var i mest bedrövligt skick och hade föl, de var 19 och 20 år, så de får man nog verkligen kämpa med för att få i fin skick igen, om det går.

1-årshingstarna gick för runt 7500 och lite uppåt och ungstona gick för kanske runt 15 och uppåt.

De hade dragit dit två försäkringsbolag, foderrådgivare och islanshästförbundet. Så det fanns kunnit folk och en av de som pratade före auktionsstart påtalade detta att det var väldigt viktigt att de fick rätt vård.

Tror att stona hade gått att få i skapligt skick igen.

Min kompis köpte en liten hingst, Sólon.

Men vi får väl se vad som händer i framtiden. Litar man inte på någon annan så får man köpa allihop själv eller bita ihop. Det hjälper inte att bara gnälla.

Jag gnäller då inte, refererar bara verkligheten, den är inte alltid så munter skall du veta.
Hejhå
\P

*Kl*

Ni som var där:
Hade de bättrat på kommentarerna om varje häst sen katalogen?
Tänker på saker om unghästarna som liknande snäll att sko och blivande barnhäst

Jag gnäller då inte, refererar bara verkligheten, den är inte alltid så munter skall du veta.
Hejhå
\P

Nä, det kanske den inte är. Men skulle de gjort då tycker du?
Jag tycker iallafall hästarna hade rätt till en chans till. Unghästarna kommer fixa detta och kommer nog bli fina inom en snar framtid.

Jag tror faktiskt de gjort så gott de kunnat.
Har själv fått hem en häst en gång som inte var så fager. Och det tog tid, men han blev så himla fin när han väl fått äta upp sig. Och inga problem hade han i framtiden heller.

*Kl*

Ni som var där:
Hade de bättrat på kommentarerna om varje häst sen katalogen?
Tänker på saker om unghästarna som liknande snäll att sko och blivande barnhäst

Nej det hade dom inte. Men jag tror att tex detta med sko kanske menades verka.
Och barn från gården var bland hästarna det sista såg jag och det hade unghingstarna inget emot. Klappade i rumpan var också skönt :)
Om man tänker på hur mycket folk som var där och hur hästarna tog det med ro, så tyckte jag det var ett gott tecken.

De färdigvuxna hästarna har bättre chanser.

En fölunge som tas tidigt från mamman och sedan inte får mat kan få så grav undernäringsproblematik att de aldrig kan kompensera det senare.

Det har jag tyvärr sett flera gånger, hästarna når sedan inte sin fulla mankhöjd hur mycket man än fodrar på dem. En decimeter från förväntad mkh är inte ovanligt om unghästen svultits rejält (och vad skulle man annars kalla den här misshandeln :eek: ) första året.

Känns ändå vanskligt att säga att en ettåring är en blivande barnhäst. De hinner ändra sig mkt och lägger man till vanvård så kan det hända ännu mer i både psyke och kropp.

De färdigvuxna hästarna har bättre chanser.

En fölunge som tas tidigt från mamman och sedan inte får mat kan få så grav undernäringsproblematik att de aldrig kan kompensera det senare.

Det har jag tyvärr sett flera gånger, hästarna når sedan inte sin fulla mankhöjd hur mycket man än fodrar på dem. En decimeter från förväntad mkh är inte ovanligt om unghästen svultits rejält (och vad skulle man annars kalla den här misshandeln :eek: ) första året.

Ja jag får hålla med, just i detta fallet. För här var de ju verkligen undernärda. Nästan så min fölunge här som är född i maj var lika stor som vissa 1-åringar. Ja inte långt därifrån iallafall.

Däremot tror jag en unghäst (som fått vara hos sin mamma under uppväxten)klarar bättre att återhämta sig, än en äldre häst som tex de äldre stona som var runt 20 år och var fruktansvärt magra.

Känns ändå vanskligt att säga att en ettåring är en blivande barnhäst. De hinner ändra sig mkt och lägger man till vanvård så kan det hända ännu mer i både psyke och kropp.

Jo, det håller jag med om.Och jag hoppas folk tog dessa små texter med en nypa salt.

Det var bra att priserna blev så pass höga, hästhandlarna med sina lastbilar fick åka tomhänta hem. Låt hoppas att hästarna klarar sej.

Man avlivar inte ett gammalt sto som har föl vid sidan anser jag. Nu får man göra det bästa av hela situationen.

Jag tror nog att de var väl medvetna om tillståndet på dessa hästar, och tyvärr är det inte så lätt att få hästar på rätt köl med endast ett par tre månader efter en så kraftig vanvård.

Vad har BMI med auktionen att göra? Jag har flera vänner som föder upp shettisar, vilka får då agera uppfödare? Innebär det per automatik att man måste rida bara för att man köper en häst? Och visst är det möjligt för dessa ston att användas vidare i avel, inte i år men förmodligen nästa. Nu skulle jag iofs inte använda någon av dem alls, men det beror mest på att de inte skulle tillföra något särskilt alls i nuvarande avel i mina ögon.

Hur vet du att de som befann sig där var okunniga?

KL

Jag köpte en av ettårshingstarna, Sólon, nr 8.

Absolut var kommentarerna om hästarna lite..hm. Ett utmärglat 20 årigt sto som ''mycket fint avelssto''? Ens nästa år?
ShowUserFile.aspx

Och barnvänliga ettåringar? Jupjup..
Hade ju helst velat träffa hästarna jag kanske skulle köpa, men det hade förståss varit väldigt stressande för dem med allt folk, om ma fick komma in och säga hej.

Men jag är glad att jag köpte Sólon, han har visat sig ha ett fint huvud, tycker jag, vad jag sett hittils :) Lite envis och behöver lära känna människor (=lite skygg) men orädd, vänlig och smart. Jag tror att han kommer att bli en bra ridhäst så småningom, och fram tills dess har vi nog många roliga stunder!

Är det någon som vet hur mycket hanterade de har varit? Först igår kunde jag svära på att han aldrig blivit ledd (fick ju ta ut honom ur transporten och så) eller hanterad alls, men han lär sig så fort att jag blir osäker.. kanske bara var uppstressad? Äsch, jag vet inte. Lika bra att ta det som att han aldrig varit med om någonting, så vet jag att grunden blir bra.

Blir lite fundersam med det här med mankhöjden, måttade lite med ''kota-till-armbåge-metoden'' och fick det till att han kunde bli runt 130-135cm. Jag vet att isisar sägs kunna bära mycket och jag är bara 160cm själv och inte fet direkt (inte trådsmal heller för all del), men jag vill ju inte sitta på en hur liten häst som helst trots det. Så jag hoppas att han blir liiite större i alla fall.
Oavsett vilket, målet nu är att få lite hull och normala muskler på den lille, och hålla insekterna borta. Det litar jag på att kuperade hagar och foder fixar, med hjälp av insektsspray och kanske ett flugtäcke om det blir värre med insekterna än just nu. :)
Solon33.jpg

(Han älskar om man kliar bakom öronen eller vid svansroten förresten, gör man bara det så får man göra vad som helst sen ;)

Så önska denna okunniga, smällfeta-med-ett-ridförbuds-BMI kärringen som kommer rida in och avla på sin ettårshingst redan imorgon, lycka till, om inget annat så för den stackars hästen som borde avlivats ;)

Senast ändrad av en moderator:

All heder att du köpte en av de små sötisarna, för nog var de söta fast de var vanvårdade.
Ångrar du dig så finns jag här :)

Och jag blev så berörd av detta så jag hoppas man för höra då och då hur det går. Och vill du inte skriva här på forumet så finns det ju PM :)

Lycka till nu med den lille :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka