Au-pair i USA

Smurfoff

Trådstartare
Har haft planer nu i några år på att bli au-pair i USA. Är 22 nu men man kan va de fram tills man är 26. Tänkte någon gång nästa år kanske. Men finns hur många orginisationer som helst... Vilken är bra? Hur väljer man?

Någon som varit au-pair och kan berätta hur de va?
 
Sv: Au-pair i USA

Hej!

Kul att du är sugen på att åka. Själv sätter jag mig på planet mot USA i oktober.

Jag åker med Cultural Care. Kan berätta hur dom vart nu innan avresa.
Tjejen som hjälpte mig genom ansökan var fantastisk! Ett enormt stöd, hon är bäst av alla jag pratat med under den här tiden. Däremot tycker jag att jag flertalet gånger möts av allt annat än trevlig attityd.

Det absolut sämsta med den här föreningen är att du matchas med en familj i taget. Så under tiden du är matchad med en familj kan alltså inte värdfamiljer se dig. Detta tyckte jag var väldigt dåligt och gjorde matchningsprocessen onödigt lång. Tar ibland flera dagar för dom att ta bort matchningar som man inte är intresserade av.

Dom har vart bra vid ansökningen av visum osv, klara och bra instruktioner. Dom har fungerat relativt bra genom hela ansökningsprocessen. Ett stort + är också att du betalar inte en krona innan du tackat ja till en familj. Skulle dock kanske inte valt dom om jag skulle göra detta igen.

Mitt tips är att gå på olika informationsträffar och bilda dig en uppfattning om dom olika förmedlingarna.

Hoppas du hittar en förmedling som passar dig och att du kommer iväg!
Har du några fler frågor så är det bara att höra av sig. :)
 
Sv: Au-pair i USA

Jag åkte som Au pair 2011-2012 med Au pair in America eller Skandinaviska institutet som vi kallar det här i sverige.

Har inga anmärkningar alls på organisationen utan tycker dom var jätte bra på alla sätt och vis. Man får hjälp hela tiden under ansökningsperioden och under matchningen kan man prata med flera familjer samtidigt, vilket jag tyckte var bra och vettigt.
Dessutom är dom billiga!

Chansen finns alltid att man hamnar i re-match och jag skulle säga att det är här det är viktigt att känna sig trygg och bekväm med sin organisation. Att man kan prata med sin kontaktperson både i usa och sverige...så känn efter, prata med andra som åkt, prata med de olika organisationerna och välj en som känns bra för dig.

Cultural care ( vet inte hur det är nu) har haft lite dåligt rykte ibland..en del har haft en bra upplevelse andra har det blivit katastrof för. Så...ja, det är svårt:)

Men jag tycker verkligen du ska åka om du vill det! Det är en otrolig upplevelse. Jag är så himla glad att jag vågade åka. Man får minnen och lärdomar för livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Au-pair i USA

Jag åkte med Au Pair in America (Skandinaviska Institutet här i Sverige) och har bara gott att säga om dem.

Mina två närmsta au pair vänner åkte med Cultural Care och var väl inte helt nöjda. Dels för att deras orientation i New York var på ett ganska nedgånget ställe medan vi var på ett hotell. De var dessutom tvungna att gå på au pair träffarna medan vi inte behövde gå på ett enda :P
 
Sv: Au-pair i USA

Åk INTE med Cultural Care.

Jag åkte med dem 2011 och hade aldrig gjort om det. Man kan säga att de är helt okej att ha att göra med -tills du faktiskt behöver deras hjälp på plats. Skandinaviska institutet och STS har jag hört folk varit nöjda med, framförallt det förstnämnda.
 
Sv: Au-pair i USA

Jag åkte visserligen inte till USA utan Nya Zeeland, men använde mig i alla fall av STS och har ingenting att anmärka om dem, så vill man åka med en organisation kan jag absolut rekommendera dem. :)
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 468
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Glimra
·
Tjatter Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot. Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 143
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 891
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp