Fel priser i butiker

Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot.
Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten kosta 89 kr/kg. Den gick in för 134,95 kr/kg. Det blev 122 kr för mkt på 2,2 kg ost.
Har man då redan blippat kortet är det jag som får agera bank i ca 3 dgr tills summan anländer på mitt konto. Oftast är det mkt mindre summor men det blir mkt på ett år, tänker på dem som inte ens tar kvittot, det blir mkt man blir lurad på. Sen kräver det att man orkar kolla hela tiden. Aldrig ens heller att personalen ber om ursäkt för besväret man får, bara upplevt bra bemötande och det va i en coop butik, där de bad om ursäkt samt att jag kunde välja tillbaks på kortet el kontanter. Är det fler än jag som upplever detta?
På mitt Ica händer det nångång, men de brukar betala tillbaka direkt.
 
Det sparar ju en massa papper. Det är ju bra!
Är det verkligen bra att dpara papper, och att myndigheter slutar skicka post?

Får vi ett bättre, tryggare, och mer välfungerande samhälle då?

Vad händer när nästa problem med internet inträffar?

Vad händer när/om Putin utför en rejälare cyberattack?
 
En bekant kollade ett helt år. När han summerade efteråt så hade han fått betala 15% mer än vad han skulle. (Givetvis sa han till ibutikerna efter varje fel.
Så nog kan man bli lurad på rätt stora belopp, om man inte är vaken.
 
Är det verkligen bra att dpara papper, och att myndigheter slutar skicka post?

Får vi ett bättre, tryggare, och mer välfungerande samhälle då?

Vad händer när nästa problem med internet inträffar?

Vad händer när/om Putin utför en rejälare cyberattack?

Jag tror att det minsta problem jag kommer få vid eventuella problem med internet är att mina kvitton från mataffären blir oåtkomliga.
 
Det är väldigt sällan jag kollar sånt, om det inte är något jag köpte specifikt för att det var (mängd)rabatt.

Genuin och inte passiv-aggressiv fråga, undrar bara hur det funkar — menar ni att ni håller alla priser från skyltarna på hyllorna i huvudet och sen minns dem när ni kollar igenom kvittot?
 
Det är väldigt sällan jag kollar sånt, om det inte är något jag köpte specifikt för att det var (mängd)rabatt.

Genuin och inte passiv-aggressiv fråga, undrar bara hur det funkar — menar ni att ni håller alla priser från skyltarna på hyllorna i huvudet och sen minns dem när ni kollar igenom kvittot?
Jag gör det, har bra siffersinne.
 
Är det verkligen bra att dpara papper, och att myndigheter slutar skicka post?

Får vi ett bättre, tryggare, och mer välfungerande samhälle då?

Vad händer när nästa problem med internet inträffar?

Vad händer när/om Putin utför en rejälare cyberattack?

Mina kvitton är extremt mycket mer åtkomliga och möjliga att hitta på Kivra än slängda i affären, i en skjortficka, i bilen, i en pärm eller i nån matkasse eller plånbok.

Med Kivra bär jag med mig tillgång till mina kvitton.

Papperskvitton är ett åbäke.

Jag tycker det är bra att det utvecklats alternativ. Jag ser nästan bara fördelar med kvitton digitalt så det överväger nackdelarna med ljusår - för mig.
 
Genuin och inte passiv-aggressiv fråga, undrar bara hur det funkar — menar ni att ni håller alla priser från skyltarna på hyllorna i huvudet och sen minns dem när ni kollar igenom kvittot?
Ja men självklart har jag det i huvudet, hade ju tex aldrig köpt vanlig basic hushållsost för det galna ordinarie priset. Dock hinner jag inte alltid med och se när varan slås in därav upptäckten när kortet redan är blippat. Får väl börja självscanna, dock har de inte den tjänsten i lilla lokala butiken.
 
Det är väldigt sällan jag kollar sånt, om det inte är något jag köpte specifikt för att det var (mängd)rabatt.

Genuin och inte passiv-aggressiv fråga, undrar bara hur det funkar — menar ni att ni håller alla priser från skyltarna på hyllorna i huvudet och sen minns dem när ni kollar igenom kvittot?
Njae, men ofta minns jag vad jag skulle köpa och till vilket pris - och brukar även notera det på inköpslistan.

Och på något sätt minns hjärnan när det inte stämmer med priset på kvittot vs förväntan - slår nästan aldrig fel - även om jag inte alltid minns exakt vad priset skulle vara. Det funkar dock extremt mycket bättre när man får en post var 15:e sekund på självskannern än när man ska gå igenom alla 50 poster blixtsnabbt i en kassakö. Ute i butiken med skannern kan man i lugn och ro konsultera sin inköpslista och eventuellt även prisinformationen på butikens webbsidor.
 
I ena affären här blir det fel 95 % av gångerna jag handlar där, och då är det alltid att de tar felaktigt betalt. Det är ett märkligt beteende... att det sker ibland är ju en sak men så ofta känns ju lite överdrivet. Och då handlar jag aldrig måndag morgon kl 06 när de just öppnat och förväntar mig korrekta priser.

Jag har papperskvitto och tittar med förstoringsglas när jag kommer hem. Ser ju inte i kassan så missar det där tyvärr, hade sparat tid förstås. Tog ett tag innan jag började gå tillbaka, men på det 1,5 åren jag bott här nu har det nog blivit runt 270-300 kr för mycket som jag betalat, visst har jag gått tillbaka och fått rättat till.
 
Ica har börjat med att alla kvitton går till Kivra. Fick inte någon fråga alls om jag ville det eller ej.
Inte den Ica där jag handlar. Eller rättare sagt, jag behöver inte ha dem där om jag inte vill. I Kivra kan jag välja att aktivera tjänsten men har inte gjort det och jag får papperskvitton.
 
Ibland blir det fel när det är lokala erbjudanden i butiken och så har det inte gått in i systemet, men en del gånger är det pga mig själv det blir fel 🤦🏼‍♀️ har sett ett erbjudande i ica appen men så är det för butik X och inte Y som jag är i 🫣 (jag har 3 butiker som syns i min app då det är dom jag handlar mest från). Men tycker inte det dröjer flera dagar på att få tillbaka pengarna om det blivit fel?
 
Mina kvitton har plötsligt hamnat på Kivra :( så det är mycket krångligare att kolla, så gör inte det lika mycket längre.

Min värsta är 2 kg potatis som gick in som räkor, men den gick ju inte att missa vid summan liksom.
Man kan be att få det i handen också så får man det.
 
Ja men självklart har jag det i huvudet, hade ju tex aldrig köpt vanlig basic hushållsost för det galna ordinarie priset. Dock hinner jag inte alltid med och se när varan slås in därav upptäckten när kortet redan är blippat. Får väl börja självscanna, dock har de inte den tjänsten i lilla lokala butiken.
Jag tycker inte det är självklart, jag tycker det är snudd på ofattbart 😂 Men väldigt imponerande!
 
Jag tycker inte det är självklart, jag tycker det är snudd på ofattbart 😂 Men väldigt imponerande!
För mig är det obegripligt att det kan vara ofattbart,
har jag tänkt köpa något på rea ser jag självklart till att jag får det priset.
Kanske tänkt annorlunda om jag hade obegränsad ekonomi.
Men för mig som pensionär blir det mycket om jag ska bjuda diverse butiker på 1000-2000 kr/år vilket det handlar om i mitt fall. Då skänker jag hellre den summan till någon fond än till en butiksinnehavare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp