Fel priser i butiker

Mina kvitton har plötsligt hamnat på Kivra :( så det är mycket krångligare att kolla, så gör inte det lika mycket längre.

Min värsta är 2 kg potatis som gick in som räkor, men den gick ju inte att missa vid summan liksom.
Att ICA helt plötsligt tvingade på mig kvitton i Kivra utan att fråga gjorde mig förbannad, så jag stängde av det rätt omedelbart.
Sen kom jag på att det skulle vara smidigt att ha matkvitton samlade, så jag slog på det igen. Tyvärr kan man inte få kvitton från andra mataffärer (tex Coop eller Willys) i Kivra, så det blir likförbaskat krångligt...

I alla fall så stänger man av kvitton i Kivra såhär:

Om du inte vill ta emot digitala kvitton från en viss butik kan stänga av butiken/företaget som inloggad i Kivra under Meny/Mer > Inställningar > Avsändare > Kvitton.
 
För mig är det obegripligt att det kan vara ofattbart,
har jag tänkt köpa något på rea ser jag självklart till att jag får det priset.
Kanske tänkt annorlunda om jag hade obegränsad ekonomi.
Men för mig som pensionär blir det mycket om jag ska bjuda diverse butiker på 1000-2000 kr/år vilket det handlar om i mitt fall. Då skänker jag hellre den summan till någon fond än till en butiksinnehavare.

Ja, alltså är det nåt specifikt som har extrapris så kollar jag ju. Men jag håller inte koll på alla varors pris i huvudet och jämför med kvittot.
 
Jag scannar oftast alltid själv och har generellt mycket bra koll på priserna över lag. De gånger jag handlar i manuell kassa kollar jag varje vara som slås in att det är rätt pris och säger ifrån de gånger det inte stämmer.
 
Jag kollar aldrig om det tagna priset ar samma som det som star pa hyllan. Handlar dock mycket online och ocksa med sjalvscanning, men dubbelkollar aldrig.
Har tillrackligt med marginal i ekonomin (och koper ganska billig mat) att jag inte behover vara sa vigilant, tacksamt nog. En normal veckoshop for mig kostar runt £40. Skulle saklart reagera pa om det plotsligt var £60 utan att jag kopt nagot ovanligt, men slar det nagonstans mellan £37-£44 typ sa reagerar jag inte
 
Sitter och nästan fascineras över vilken koll folk verkar ha :o Eller så är det jag som har extremt dålig koll. Bryr mig nog helt enkelt för på tok för lite och skulle inte i min vildaste fantasi lägga energi på att hålla alla priser i huvudet ens fram till nästa avdelning. Dubbelkolla kvitto har aldrig hänt, inte ens när jag hade riktigt kass ekonomi. Läser inte på kvittot öht, utan de få gånger jag får pappersvarianten åker det rakt ner i sopkorgen. Älskar funktionen med digitala kvitton. Mindre papper som skräpar runt till ingen nytta och jag slipper leta papperskorg :up: Så ja, jag antar väl att jag är en riktig kassako för handlarna
 
Sitter och nästan fascineras över vilken koll folk verkar ha :o Eller så är det jag som har extremt dålig koll. Bryr mig nog helt enkelt för på tok för lite och skulle inte i min vildaste fantasi lägga energi på att hålla alla priser i huvudet ens fram till nästa avdelning. Dubbelkolla kvitto har aldrig hänt, inte ens när jag hade riktigt kass ekonomi. Läser inte på kvittot öht, utan de få gånger jag får pappersvarianten åker det rakt ner i sopkorgen. Älskar funktionen med digitala kvitton. Mindre papper som skräpar runt till ingen nytta och jag slipper leta papperskorg :up: Så ja, jag antar väl att jag är en riktig kassako för handlarna

Jag är likadan! Jag personligen har lättare att ta den ekonomiska kostnaden av eventuella felaktigheter på kvittot, än den mentala kostnaden att kontrollera och följa upp.
 
Att ICA helt plötsligt tvingade på mig kvitton i Kivra utan att fråga gjorde mig förbannad, så jag stängde av det rätt omedelbart.
Sen kom jag på att det skulle vara smidigt att ha matkvitton samlade, så jag slog på det igen. Tyvärr kan man inte få kvitton från andra mataffärer (tex Coop eller Willys) i Kivra, så det blir likförbaskat krångligt...

I alla fall så stänger man av kvitton i Kivra såhär:

Om du inte vill ta emot digitala kvitton från en viss butik kan stänga av butiken/företaget som inloggad i Kivra under Meny/Mer > Inställningar > Avsändare > Kvitton.
Fast om du har Willys plus är det ju inte krångligare än att dina kvitton hamnar digitalt på din Willys-inloggning :) .
 
Sitter och nästan fascineras över vilken koll folk verkar ha :o Eller så är det jag som har extremt dålig koll. Bryr mig nog helt enkelt för på tok för lite och skulle inte i min vildaste fantasi lägga energi på att hålla alla priser i huvudet ens fram till nästa avdelning. Dubbelkolla kvitto har aldrig hänt, inte ens när jag hade riktigt kass ekonomi. Läser inte på kvittot öht, utan de få gånger jag får pappersvarianten åker det rakt ner i sopkorgen. Älskar funktionen med digitala kvitton. Mindre papper som skräpar runt till ingen nytta och jag slipper leta papperskorg :up: Så ja, jag antar väl att jag är en riktig kassako för handlarna
Jag har siffersinne och sånt fastnar i huvudet utan att jag ens tänker på det, har också ett fotografiskt minne. Så för mig är det ingen ansträngning.
 
Jag är likadan! Jag personligen har lättare att ta den ekonomiska kostnaden av eventuella felaktigheter på kvittot, än den mentala kostnaden att kontrollera och följa upp.
Har man en viss begränsad ekonomi blir det ju begränsande vad man kan köpa. Väljer jag då att köpa en billigare ost, billigare margarin till mackorna än den jag egentligen vill ha och kanske tomater och kött till extrapris så är det ju trist att de slår in saker till full pris eller andra priser. Många gånger väljer jag billigare, rea, kort datum osv för att kunna få något annat jag vill ha tex, kantarellpizza som verkligen inte är ett behov men som jag gärna äter, eller färsk sparris trots att de är dyrare än på burk, eller nu när det är kantarelldags och jag aldrig hittar kantareller i skogen utan måste köpa...Eller för all del Loka och pepsi.
Från början tänkte jag att äsch, men när det blev igen och igen och igen tog jag tag i det och går tillbaka, skillnad för mig är om det sker då och då, en tia här och där genom åren är inte så mycket, men när det börjar bli hundralappar och fel varenda gång man handlar är det en annan sak. Värst var nog den gången jag köpte en fläskytterfile med kortdatum. Skulle kosta typ 43 kr och jag betalade 88 kr i kassan. Det var inte ens kgpriset för varan och det var 400 gram. VAR de fick 88 kr i från vet jag inte. Men på kvittot stod bara "prisnedsatt" och jag kände att jag inte kunde gå tillbaka, hur kan jag bevisa att det var just DEN varan de tagit fel betalt för. Har slutat köpa prisnedsatt där av den anledningen för det var inte första prisnedsatta kött jag fått betala helt tokigt för, och märkligt nog är det en låda som ständigt är full, har aldrig sett det i en annan affär, det ryker fort som tusan. Men inte där. Där ligger det kvar.
 
Jag självscannar i 98 fall av 100. Då ser jag direkt om det blev rätt eller inte. Supersmidigt!

Meeeen ofta har jag ingen aning om vad saker kostar :angel: jag är så pass privilegierad att jag kan köpa det jag vill ha.
 
Jag brukar ha ett hum om vad det kostar och tittar på vad det går in som, det är rätt sällan som det blivit några fel så att jag märkt det, det är oftast om det är röda lappar eller så och då brukar jag vara extra uppmärksam. Dels storhandlar jag sällan och dels sitter det fortfarande som en ryggmärgsreflex att avrunda ungefär vad saker ska kosta, från den tiden i mitt liv en felräkning hade kunnat innebära att pengarna inte räcker.
 
Jag är likadan! Jag personligen har lättare att ta den ekonomiska kostnaden av eventuella felaktigheter på kvittot, än den mentala kostnaden att kontrollera och följa upp.

Jag är precis likadan, trots att jag inte har det särskilt gott ekonomiskt ställt. Har som barn vägrat följa med släktingar för att hämta ut pengar för felaktigt inslagna varor på mataffären efter dubbelkoll av kvitton för att jag tyckt att det känns förödmjukande, vilket det fortfarande hade gjort.
 
För mig är det obegripligt att det kan vara ofattbart,
har jag tänkt köpa något på rea ser jag självklart till att jag får det priset.
Kanske tänkt annorlunda om jag hade obegränsad ekonomi.
Men för mig som pensionär blir det mycket om jag ska bjuda diverse butiker på 1000-2000 kr/år vilket det handlar om i mitt fall. Då skänker jag hellre den summan till någon fond än till en butiksinnehavare.
Menar alltså att förmågan att hålla i huvudet vad 10-15 olika matvaror har för pris är ofattbar för mig. Handlar inte om tänket kring ekonomi ☺️
 
Jag självscannar på både Willys och Ica så jag kollar under tiden jag handlar att rätt pris går in. Ofta sitter ju extrapris o sånt på hyllkanten så det är ju lätt att se.
Brukar alltid titta på veckans kampanjpriser när jag skriver handla lista och skriver då ofta pris på listan också.
Köper normalt torrvaror tex på kampanj och då vill jag ju se att det är rätt pris. Kaffe är ett sånt exempel där kampanj ofta är 2 pkt för 70 kr, kaffe är ju fruktansvärt dyrt till ordinarie pris så man får ju passa på.
 
Jag tycker inte att det blir fel så ofta, men jag kollar alltid kvittot och om det har slagits in fel pris säger jag till (det brukar handla om rea-varor). För mig känns det mycket jobbigare att komma hem och upptäcka att jag betalat 40 kronor istället för 20 kr för frukten, än att säga till om priset blivit fel. Upptäcker jag det först hemma går jag kanske inte tillbaka, men grämer mig mycket!
 
Menar alltså att förmågan att hålla i huvudet vad 10-15 olika matvaror har för pris är ofattbar för mig. Handlar inte om tänket kring ekonomi ☺️
Jag brukar veta på ett ungefär vad mina varor kostar per styck. Om jag står i kö brukar jag roa mig med att försöka räkna ut hur mycket maten totalt kommer att gå på - jag brukar ha hyfsat rätt :D !
 
Jag har nog alldeles för dåligt ekonomiskt sinne för att ha sådan koll :o

Det är klart att jag reagerar om jag t. ex. ska köpa en vara som är skyltat att kosta 50 kr, men den går in för 100. Då säger jag till, men det händer extremt sällan i vanliga mataffärer. Jag har däremot inte alls koll på vad varje vara "ska" kosta, och läser sällan ens priset på hyllan. Men så jagar jag inte heller rabatter och extrapriser, utan köper oftast det vi brukar köpa. Då vet jag ju redan att det ordinarie priset är inom vad vi anser vara rimliga gränser sett till kvaliteten på varan.

Det enda jag direkt kan tänka att jag brukar köpa baserat på pris, är bröd och frukt. "Vårt" Ica brukar ha en hylla med veckans erbjudande på bröd, vilken sort varierar från vecka till vecka. Det kan t. ex. vara något som i vanliga fall kostar 33 kr, som är nedsatt till 25. Där brukar jag ta det brödet. Frukt brukar jag också välja det som är billigare "just nu", men för att vara helt ärlig lägger jag sällan priset på minnet och har egentligen ingen aning om det är rätt pris som går in i kassan.

Jag kan i bland, om jag har mycket ångest och stresspåslag när jag är på affären, välja att göra en enkel huvudräkning för att ha koll på priserna. Inte för att jag egentligen "behöver" ha den kollen, men det hjälper mig att hantera situationen i sådana lägen. Jag kollar dock inte alla priser, utan går en del på minne och grova uppskattningar. Det brukar diffa på sin höjd 20 kr eller så, så jag har nog ändå skaplig koll på vad saker kostar och var pengarna hamnar, tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp