@Asko
Men jag förstår inte vad du baserar det på, från vilken tidpunkt du menar eller vad du menar med ”västerlänningar”. Greyhound och Whippet kommer från UK, Chart Polski från Polen, Magyar Agár från Ungern. Då blir det märkligt att säga att västerlänningarna ’ändrat på de andra vinthundarna’. Menar du när dessa raser först uppstod? För det är jättelänge sen de första vinthundarna kom till Europa, vi pratar perioder som en- och tvåhundratalet. En känd rasbeskrivning för hur en Greyhound ska se ut finns det t.ex. så tidigt som på 1400-talet.
Jag får intrycket av att du har en färdig slutsats som du vill att fakta ska passa in på istället för tvärt om?
Jag har om jag minns rätt sagt från början - eftersom jag lärt mig bl.a. av Red Chili - att det finns vissa uppfödare som fokuserar på en viss typ av Saluki och förstärker showiga drag t.ex. den långa pälsen på öronen. Sen får jag intrycket i den här tråden av att det kanske är mer utbrett än jag trott. Men jag vet också flera uppfödare som jobbar efter andra principer. Utöver det är det ju flera som sagt nu att vinthundar inte avlas på utseende.
Man ska heller inte glömma att det finns många länder där hetsjakt antingen är laglig fortfarande eller där hetsjakt pågår ganska omfattande trots förbud. För båda dessa används på vissa platser också lurchers, alltså blandningar mellan någon vinthundsras och en icke-vinthundsras, och longdogs, alltså blandningar av två eller fler vinthundsraser. Så när vi pratar att hundarna fortfarande används i sitt ursprungliga jaktsyfte behöver det inte vara länder längre bort än exempelvis Irland. Och sen finns det såklart vinthundar i andra världsdelar än Europa och Afrika också.