Det är klart, det står ju där på sidan
silly me! Det var jag som sökte envist efter något om "tuck up" området då det var det området som jag undrade över mest när jag skrev om getingmidjan. Men det verkar inte stå något om det på den sidan. Jag undrade ju över att de jag sett på moderna foton verkade ha mera uppdragna tuck ups än de på de vintage fotona. Men så verkade det fortfarande finnas några med lite den gamla formen av tuck up på
@Red_Chili s moderna foton. Därav jag började undra om det var olika typer eller aveln som tycker bättre om det eller så är dagens vinthundar snabbare än förut?
Alltså, jag har aldrig sett eller hört i någon ras att man avlar för att få ännu hårdare uppdragen buklinje, av någon anledning alls.
Däremot kan man ibland se kommentarer i olika sammanhang om att man måste se upp med den där uppdragna linjen för att det dyker upp hundar som är "tubular", d v s dom har en rakare linje just där och ser då faktiskt mer ut som en "tub".
På dom hundar i verkliga livet där jag sett det, så är det inte hela buken som sänkts ner. Det är mer huden som täcker den nedre delen av buklinjen som blir mindre spänstig, lite mer hud och det blir alltså som ett hudveck som inte längre följer själva bukens linje utan är lite lösare utanpå och går längre ner i siluetten än vad som är brukligt. Hudvecket hänger då lite utanför samt nedanför buken.
Inte så att det hänger och sladdrar som ett löst hudveck, men det är inte längre hud som ligger tight an mot själva buken.
Inte säker på att jag fick det där begripligt för någon annan än mig själv :-)
Dels kan jag inte tänka mig att det lösare hudvecken fyller nån vettig funktion som är eftersträvansvärd, dels förtar det absolut intrycket av den smäckra vinthundskroppen såsom vi brukar se den.
Sen ska man komma ihåg att går man efter gamla målningar till exempel, så är inte bilderna alltid så sanningstrogna...Om det nu beror på att konstnären inte var så himla bra och inte riktigt förstod sig på hundar och deras kroppar eller om det är för att man tecknar i ett mer schablonmässigt tecknande, där "vinthund" brukar framställas på ett visst sätt och så gör man därefter, utan att modifiera för den avtecknade hundens faktiska utseende.
Tittar man på gamla foton så är det oftast bara ett mindre antal individer som finns på foton från säg 1800-talet. Det lilla urvalet säger inte heller så mycket om hur vinthundarna i allmänhet såg ut just då, det säger bara hur individen som fotografen råkat träffa på ser ut. Det är väl sällan man har bevis för att det skulle vara de ultimata individerna specifikt.
Om vinthundarna är snabbare idag.
Ja Greyhound är det säkert. I och med pengarna i sporten så fanns säkert all anledning att på alla sätt avla fram en snabbare hund.
Det finns ju racinglinjer även inom Whippet, dom är säkert också snabbare än den "vanliga" Whippeten. Nu är jag långt ifrån någon expert och har inte ägnat det så mycket tankar, men för både Greyhound och Whippet är det helt klart att racingvarianterna är rätt olika från "utställningsvarianterna" utseendemässigt.
Men jag vill inte påstå att skillnaden ligger i den uppdragna buklinjen :-)