I grunden tycker jag ju om hunden som art och har de sista åren träffat många trevliga hundar av olika raser. Men som uppvuxen med boxer tycker jag alltid att det är svårare att få en bra kontakt med hundar av andra raser och jag tycker deras ansikten är lite .... opersonliga och tråkiga. Och nu kom jag ihåg att jag läst en artikel som kan styrka den känslan:
https://www.veterinarmagazinet.se/2021/11/god-ogonkontakt-bakom-hundagares-val-av-brakycefala-raser/
"Resultaten tyder på att hos boxer, bulldog och mops är det centrala området i näthinnan mer utvecklat än hos andra raser. Det gör att dessa hundar svarar bättre på stimuli i det centrala synfältet, något som enligt de ungerska etologerna skulle det underlätta ögonkontakt med människor. Slutsatsen är att hundar med trubbnosiga hundar är mer benägna att titta sina ägare i ögonen, möjligen för att de ser det mänskliga ansiktet tydligare än andra hundar."
Det kan också hänga ihop med det som nämnts tidigare i tråden, att för att de ser mer "barnlika" ut så tittar ägare till trubbnosiga hundar dem i ögonen oftare. Men att den preferensen hos ägarna skulle ge skillnader i näthinnan på hunden har jag svårare att se. Jag upplever absolut att mina boxrar har lite mindre panoramavy än andra hundar, de är t.ex ganska dåliga på att hitta godis man kastar ut och de vänder gärna huvudet mot saker i periferin istället för att bara registrera det i ögonvrån när man tränar linförighet/fotgående.