Attityd till häst

smygerivassen

Trådstartare
Efter att ha läst stämningstråden och ridit en sväng började jag fundera på vilken attityd/sinnestämmning man kan ha till häst.

Är man säker på sig själv/trygg i sig själv?

Är man mer åt "Nu ska vi erövra världen!" eller "Trivs bäst här där jag kan ha det lugnt och skönt"?

Ändrar man attityd beroende på situationen? Lyckas man ha rätt attityd vid rätt tillfälle?

Tänker på alla bilder på duktiga, oftast äldre gentlemen på hästar som gör det ena eller andra... och som alltid ser väldigt trygga ut (självsäkra?).

Jag försöker vara lite entaktig (min tränares idée:idea:) på banan, är där monster i skogen (människor med gåstavar tex) då är det "Attack!!!!" som gäller :D, funkar varje gång... nästan i varje fall.

Vad jag kanske brister i är den självsäkra biten "Vet vad jag vill och hur det ska bli så." Man kanske inte vet igentligen men hästar plockar ju upp det mesta och ibland kan inbillning funka väldigt bra.

Så, hur är ni mentalt till häst? :cool:

smygerivassen (tredje inloggningen sedan stallet tiden, förstår inte varför de aldrig finns kvar när jag vill skriva :angel:)

Sv: Attityd till häst

Jag har olika inställning med olika hästar. Unghästen försöker jag vara en stabil stark mittpunkt, rättvis men tilllåter inget utanför ramarna. Äldre hästen är det olika från dag till dag ena dagen får man vara väldigt lugn och trygg och andra är det mer lek och nu jävlar. Man får ta varje situation för sig.

Huvuddragen jag försöker ha är iaf lugn och stabilitet.

Det låter fullkomligt logiskt :laugh:

Till alla
Nu ska vi se om jag kan svänga mig fint med orden så att folk förstår vad jag menar...

Tänk er en pigg och alert häst (visst var det något om fuxar i någon tråd :crazy:). Logisk sätt försöker man hålla sig lugn, koncentrerad och säker.

Ponera att man med bibehållen koncentration och säkerhet blir mer rapp? pigg? alert? mentalt. Jag har nog bara nosat på det hittills men ska definitivt prova vid nästa ridtur, hästen kan nog tycka det är trevligt :o.

Vad händer om man är väldigt "meditativ" på en väldigt lugn häst? (Har ingen egen så det kan jag inte prova tyvärr.)

Hjälper era hästar er att komma i balans eller är det ni som hjälper dem?(mentalt då vill säga)

smygerivassen

Är man säker på sig själv/trygg i sig själv?

Beror på situationen och omgivningen.

Är man mer åt "Nu ska vi erövra världen!" eller "Trivs bäst här där jag kan ha det lugnt och skönt"?

Beror på situationen och omgivningen.

Ändrar man attityd beroende på situationen?

Japp, helt klart!

Lyckas man ha rätt attityd vid rätt tillfälle?

Hmm... Ibland... :crazy:

För min snälla, lugna, uråldriga promenadhäst, som ändå inte är "helt död"... beror min dagskänsla och attityd helt och hållet på

Var vi är

• ridhus - där är det lugnt och tryggt. Fatima kan koncentrera sig helt på mig
  • ridbana - där KAN det vara lugnt och tryggt, så att Fatima kan koncentrera sig på mig om inte det är blåsigt, så att plast och papper far runt i krokarna och stör, eller haghästarna bakom barackerna som står mitt på ridbanan får frispel och brallar rundbana, eller att inhyrningarna i stallet vid paddocken rumstrerar om för mkt utanför paddocken.
  • Skogen - där vet man aldrig vad som dyker upp bakom nästa krök om man är på nya vägar. Är man på bekant väg, KAN det ju stå en rosaprickig elefant bakom nästa buske och så vidare. Ja ni förstår säkert. Men är det optimalt väder utan vind och regn, samt inte jakttid, så kan min attityd mycket väl vara "nu erövrar vi världen - kom igen!" Men med tanke på att det är högexplosiv vara jag sitter på, för det mesta är det bästa att sjunga vaggsånger hela tiden.

Väder och vind

• Regn, blåst och snöstorm är ingen hit... utan då får man vara på helspänn, antingen surar damen ihop och tycker OKEY då, jag går väl en sväng. Men det är under PROTEST, för hon kan lika gärna explodera och studsa på framben, bakben eller springa baklänges när man kommit en bit på väg och färden hem är då INTE rolig.
  • Åska går helt OK
  • Sol och värme går också bra även med insekter faktiskt.
  • Snöväder med klampföre då får man tänka "ojojojoj... stackars tottohästen, gå försiktigt"

På ridbana och framför allt i ridhus, med folk omkring oss är min uråldriga häst och jag i vårt esse och då kan vi verkligen visa vad vi går på.

Men oftast är vi ensamma både i skogen och på ridbanan, vilket gör att både min hästs och mitt självförtroende sjunker och då kan attityden också svikta hos både mig och häst.

Så fanns möjligheten, skulle både jag och min häst må bättre i ett större stall. Den möjligheten är dock obefintlig, då alla stall som kollats upp i våra trakter är kollektivstall. Där man ENSAM ska ta pass med upp till femton hästar som ska tas ut i olika hagar, täckas på/av, lindas eller sättas benskydd på och den kroppen och orken har inte jag längre.

Utan min häst och jag får försöka hanka oss fram, med den attityd och de attitydproblem vi har tillsammans ibland.

Så just nu har vi gått i ide...

Nu har jag slevat i mig en tallrik yoghurt med müsli o kan således spåna lite till.

Ett förtydligande, så att vi kan ha samma förståelse för ordet attityd... taget från http://www.synonymer.se

attityd = inställning, hållning, ståndpunkt, synsätt, förhållningssätt; pose, kroppsställning, ställning

Jag kan helt klart skriva under på Kyras ord... (jag tror det är rätt)

En hingst säger du till
En valack ber du
och ett sto lämnar du in förfrågan i fjorton exemplar till

Jag använder mig av hela registret beträffande attityden gentemot och till min dam... Lock, pock och bestämdhet. Men sen om jag använder rätt attityd, vid rätt situation. Det är nog tyvärr si och så med det.

Senast ändrad:

Vad bra att du letade upp synonymer! Tänkte inte ens så långt. Inställning och synsätt är kanske de som ligger närmast tillhands.

Intressant med alla olika situationer du beskrev, i vår skog finns mest stora grönmossiga stentroll ;).

När det kommer till publik är jag tvärt emot er, har dock väldigt effektiv fantasi så jag kan "glömma bort" dem. Hästen vill mest bara pussa ev barn.

Jag kanske har startat en helflummig tråd... Är väldigt känsloinriktad och rider mycket med sinnestämningar. :crazy:

smygerivassen

Jag försöker att alltid förstå och ha respekt för hästen när jag umgås med den, samtidigt som jag ödmjukt kräver att den ska ha respekt för mig. Vill vara stadig och konsekvent i alla lägen, och det är väl min attityd. Sen får man anpassa sig. När jag rider en häst som är "segare" blir jag mer fram och försöker peppa hästen att driva framåt. När hästen är tvärt om (piggare) försöker jag vara lugnare och försöka koncentrera energin. Har jag fattat frågan rätt? ;)

Edit: Såg att denna tråd låg på klassisk ridkonst. Trodde den låg på ridning, jag kan inget om AR.

Senast ändrad av en moderator:

Tråden har hoppat lite, jag la den på klassisk för att det är det tänket jag växt upp med, men annars är alla synpunkter välkomna.

Det är också det logiska sättet och det verkar som om det är vad de flesta använder sig av. Ska definitivt prova att göra tvärsemot :-)

smygerivassen

Hej Rebecka!

Man behöver inte kunna något om AR för att "hänga" på klassisk ridkonst-forumet. AR är bara en liten del av allt som ryms inom klassisk dressyr.

Du har fattat frågan helt rätt och har en egen åsikt att dela med dig av, så självklart ska du vara med och diskutera! :banana:

En grej som jag gör ibland är att jag härmar någon ryttares kroppsspråk, hållning, eller attityd. Det kan vara någon jag har sett på film, på bild, eller på riktigt och blivit inspirerad av. Jag tycker att det är väldigt vackert att se när folk koncentrerar sig och glömmer vad som finns runt omkring dem, när de liksom helt går upp i det de gör. Jag kan försöka gå in i den rollen, och då blir jag själv ofta just sådär fokuserad. Jag tycker också att det är vackert med stolta ryttare som rider med en viss sorts eftertryck, gärna med en touch av arrogans - men en arrogans som säger "jag och min häst mot världen, kolla vad överlägsna vi är". När man rider som en kung så blir hästen mer majestätisk.

Jag har faktiskt hållit en clinic med det här som tema en gång, det blev extremt flummigt men lite kul och intressant ändå! :D

När håller du nästa clinic med det temat :bump:?!

Låtsas att man va någon annan ryttare gjorde jag jätte mycket när jag va liten... undrar varför jag slutade... ska prova det igen :laugh:.

Men visst ett visst mått av arrogans kan jag tänka mig behövs speciellt i tex passage, men det beror väl också på vilket uttryck man vill ha kanske... kaxig passage, ledsen passage, lycklig passage... möjligheterna är tillsynes oändliga :eek:.

Flummar iväg totalt nu men, x antal rörelser som kan ridas med y antal uttryck... det är väldigt mycket att lära sig :crazy: och hästen för den delen...

Jag ska nog bara rida med stilla glädje :idea:, tror det kan vara lättast :p

smygerivassen

Jag tänker att pa alla hästar behöver man vara lugn och bestämd och veta vad man vill och hur man vill ha saker. Vart man ska och hur man ska ta sig dit. Man maste vara säker pa sig själv och lita till sin egna förmaga och man maste lita pa hästen.

Sen beroende pa hur hästen är i psyket och var man är i ridpasset kan man behöva vara bara lugn, man kan vara langsam, kvick, passiv, aktiv och sa vidare.

Känner att jag är lite underdog här men det brukar jag också ägna mig åt. Man har sett hur "duktiga" hanterar hästen och tar efter deras kroppsspråk. Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det här ämnet i min egen ridning/hästhantering, för mig blir det rätt ofta att jag slarvar lite när jag hanterar hästen.

Det viktigaste för mig är nog att alltid göra sitt bästa för att se hästen! Sen kan man liksom anpassa sig.

Delvis knapplån.

Visst beror det oxå på hur man är som person. Jag kan inte fullt ut "spela" någon annan personlighet.
Jag har en förmåga att döda energi:crazy:
Det spelar ingen roll vad jag sitter upp på hästen brukar mer eller mindre förvandlas till en filbunke.
Jag har tidigare bara ridigt heta hästar så när jag köpte min egen så tog vi oss knappt framåt.
Jag jobbar dagligen med energi på honom och jag kan höja energinivån ett snäpp men inte riktigt tillräkligt.
Märkligt men jag som person själv är lite åt damp-hållet:p men mina hästar blir segproppar.....

Det där med att lita på sin egen förmåga är nog det absolut svåraste... och man ska lyckas göra det och fortfarande vara ödmjuk :crazy:.

Och det där med att göra rätt val vid rätt tillfälle, aktiv, passiv osv, hysteriskt svårt... Men de gånger när jag och hästen kanske gör ett väldigt lyckat misstag (ex piruett när man leker tagen med annat ekipage), då har vi ofta haft ungefär samma sinnestämning... väldigt ofta har den varit rent lekfull. Försöker jag vara seriös går det i princip alltid åt pipsvängen :o.

smygerivassen

Väldigt klokt :laugh::bow:

Jag har svårt för det, är ofta inte riktigt i samma verklighet som resten av världen. Som tur är har hästen inga större problem med det så länge jag är väluppfostrad :angel:.

smygerivassen

Kan tycka att jag känner igen det där:grin:, fast min egen har aldrig brytt sig.

Ens personlighet är ju vad den är...

Kan du "spela/låtsas" att du är i olika situationer? ex jagas av rabiessmittade lilablommiga noshörningar? (min fantasi är väldigt effektiv :p) Då ändrar du ju inte personligheten utan situationen... På min häst får jag ofta låtsas att jag ligger i hängmattan :D.

smygerivassen

ps; kanske lite OT, man får ju den hästen man behöver... alt förtjänar :o

Ökningar? :D:banana:

Sluta kan nog också funka, läste någonstanns att sluta skulle vara som en undanmanöver (har så mycket mög i min hjärna som jag knappt vet var det kommer ifrån :crazy:). Så om man rider i vänster varv och planerar att göra sluta på diagonalen bör det vara lämpligt att de rabiessmittade lillablommiga noshörningarna dyker upp med lämplig timing någonstanns i hörnan :idea::rofl:.

smygerivassen :o

Jag använder hellre sluta till att rida mot saker.

När man ska fly från dem är det bättre att vända arslet till och fly i fyrsprång. Inte arsla runt i någon samlande skola!

Kan man rida fyrsprång med bärighet? :angel:

Men då är noshörningarna lämpliga för ökningar kanske, eller så får man ta en garrocha och valla runt dem... så får de också motion :idea:.

smygerivassen :p (ibland är jag snäppet konstigare än vanligt, maxgränsen är dock fortfarande låååångt borta :rofl:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: cewe
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 149
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix