Attityd till häst

Sv: Attityd till häst

Allmänt KL

Igentligen är jag alldeles för trött för att skriva ett seriöst inlägg, men jag lovar att försöka :p.

sweet_knorven Du förstod alldeles rätt och tintilar (en kram till, hoppas ridningen gick bra!) förklarade bättre än jag hunnit tänka, men det var alla gånger precis så PW tänkte, han är mycket för hjärta osv :bow:.

Lasseman är klok som en bok, jag brukade leka R-G Bengtsson när jag var liten och hoppade, varför slutade man med sånt? Jag ska leka väldigt lång och smal portugis nästa gång tror jag, vet inte vad han heter men han har en stor knapp på hatten (Escola Portuguesa d'Arte Equestre). Han är rysligt duktig! :eek:

Jag tror man dras till hästar som (om man litar på sitt hjärta/magkänsla) kan vara betydelsefulla för en själv och där man kan vara betydelsefull för hästen. Sen finns det ju olika situationer, upplevelser (bra och dåliga) som kan speglas i hästen (hästen kanske har upplevt ngt liknande) och därmed kan resultaten skilja sig åt. Finns en bok "The Tao of Equus", där står massor med liknande saker, flummigare, seriösare och tyngre också. Är inte riktigt klar med mitt tänkande runt allt det.... Så länge kör jag nog på de gammla åsikterna att hästen hittar dig och att man får den häst man behöver...

Alternativt är allt en jätte konspiration, hästarna tränar oss och har en häst version av buke där de diskuterar hur de ska träna sina människor bäst... troligtvis via telepati eller ngt.... :angel:

smygerivassen (alla är verkligen fantastiskt kloka :love:)

Jag tror det ligger mycket i det du säger, tror nog båda teorierna kan stämma i hur man matchar sin personlighet mot sin häst. Du har nog också helt rätt i att man ska hitta de goda sidorna hos sig själv och det som hästen uppskattar.

För min egen skull vet jag att min häst uppskattar de mjuka och små hjälperna jag (oftast) använder mig av i ridningen. Dessutom är jag trygg i mig själv och mitt hästägande och jagar sällan upp mig kring hästarna, det gillar nog alla hästar. :)

Till smygerivassen - Jag tror absolut hästarna tränar oss, och jösses vad hopplösa de måste tycka vi är! Visst är det också så att hästarna hittar oss. Båda de hästar jag har köpt har jag känt direkt att det var hästar som jag skulle trivas med, många hästar fick jag inte alls den känslan med. Provridningen blev bara som en bekräftelse på det ena eller det andra.

Måste få dra historien om hästprataren som var ute i ett stall. (Tänk hypotetiskt, sann eller inte, om hästpratare är nonsens eller inte)
"När hästprataren kom till stallet berättade hästägaren att allt fungerade så bra med hästen. De pysslade och red och hade en verkligt fin relation men det fanns ett problem. Det var att om de var ute på en lugn och avkopplande tur och en lastbil dök upp blev hästen så skärrad att han skenade hem till stallet. Hästprataren funderade och gick in till hästen. När hon kom ut berättade hon att hästen berättat vilken fin relation den hade med sin ägare och att de pysslade och red och allt fungerade så fint. Men det fanns ett problem. Det var om de var ute på en lugn och avkopplande ridtur och en lastbil dök upp blev matte så rädd att hästen var tvungen att springa tillbaka till stallet med matte så fort som möjligt." :rofl:

Jag tror på teorin "häst-buke". :angel: Och min häst är troligtvis en av de mest aktiva där för han är så extremt intelligent att jag hinner ju knappt med. Idag lärde han sig att knyta upp grimskaft, stå still i gången, öppna boxdörr (på två olika sätt), välta saker över sig, hålla avstånd vid halt, att bli tömkörd och släcka ljuset i stallet. :D

Jaa, "ridningen" (tömkörde) gick verkligen bra idag. Jag fokuserade på känslan jag fick från tråden (och det du sa) påväg till stallet och jag var på topphumör med en gnutta nytt självförtroende. En ny liten glimt inre styrka. Tog tilbaka lite av pondusen som varit borta ett tag. Inte genom att göra ngt egentligen utan rent mentalt. SPARKLING var ordet! Det glittrade varända gång han tog ett eget initiativ.

Jag bara ÄLSKAR den här hästen. :love:

Lite roligt det du skrev nu i detta inlägg. Det var precis min känsla idag när jag åkte hem från stallet. Innan jag läst inlägget. :o Telepati? När jag träffade Tollisen kände jag genast att denna häst tilltalar mig, trots att han var är en mammut-nordis med frissig "rasta-man" och lera i hovskägget. Varför visste jag inte. Men idag känner jag att detta är precis rätt häst för min själ. Han är precis vad jag behöver just nu. En utmaning, på ett roligt och lite knasigt sätt. På ett motiverande, intressant och nytt sätt. På ett vänligt sätt. På ett kärleksfullt och tillgivet sätt. Han ger mitt hjärta en uppgift igen.

Ojojoj, nu börjar ttl bli flummig också. :angel: Dags för sängen månne..

vilken undebar tråd, känns verkligen rätt det som många skriver. har inte så mycket att skriva nu för jag är lite trött i huvudet.
Men nog ska jag använda mig av ditt glitter tips. jag har redan börjat lite faktiskt, jag använder oftast min allra mjukaste och gladaste röst när hästen gör nått speciellt jag gillar, men varför inte göra det hela tiden när hästen gör nått bra.
Man kanske kan sjunga en glad sång för hästen under ridpasset?? jag måste prova. Man kanske tillochmed smittar av sig på andra hästar och männikor.
Jag brukar sjunga ibalnd när ja rider ensam i skogen och hästen blir orolig, det brukar funka men en lugn fin sång.
Om hästen blir lungn av en lugn sång, kanske den blir glad av en glad sång under ett träningspass.

Ja ja skriver inte så bra nu, jag är trött och min fantasi flödar iväg :D

Haha vilken bra histoira, jag känner igen mig. Jag är RÄDD för lastbilar och det blir att JAG blir ett problem vid möte med lastbilar.
hur ska man tänka för att bli av vid lastbilsrädlsan?? det går ut över hästen ibland och han blir oxå rädd..
Jag läste något bra här om att man skulle föreställa sig att hästen och en själv är skyddad i en bubbla..

hur ska man tänka för att bli av vid lastbilsrädlsan?? det går ut över hästen ibland och han blir oxå rädd..
Jag läste något bra här om att man skulle föreställa sig att hästen och en själv är skyddad i en bubbla..
Jag är också rädd för lastbilar. :eek: Min gamla hästs förtjänst. När jag provred min nya nu så sa säljaren åt mig att rida fram o tillbaka i vägkanten o vänta in trafik så att vi fick se hur trafiksäker han va. Mitt hjärta gjorde volter varje gång det dundrade till om hjulen och annat men hästen rörde inte en fena. :o Totalt oberörd av trafik. Gissa om matte är lycklig. :D

Bra ide det där med bubblan (tack att du tog upp det för det hade jag missat). Ytterligare ngt jag ska ta med mig till stallet från denna tråd. :)

*viskar*
jag är inte heller trafiksäker...

Det är nog därför jag lagt historien på minnet.

haha jaa, jag är rädd för lastbilar i vanliga fall också så : )
men det där med bubblan blir det nog ett försök med

Liten knapp lånad

Jag och hästen måste ha missförstått lastbilarnas betydelse... vi brukar jaga dom (har ridit ikapp med en buss en gång också faktiskt).

Glada sånger funkar jättebra, jag är väldigt glad i de olika sångerna till Emil i Lönneberga (kan inte hela texterna men det funkar ändå), tex Upp och Ner, Tycker du som jag... (de heter säkert ngt annat :o). De flesta glada barnsånger och lyckliga kärlekssånger (Groovy kind of love med Phil Collins :love:) och massor med mera. Skaffade faktiskt högtalare till min mobil så nu slipper jag sjunga (illa) och hästen verkar tycka det är trevligt.

Tintilar får köra med Reggae låtar ;) låter som om du köpt en rastafari, avslappnad och cool, ni får säkert mycket glädje av varandra och kommer lära er massor :bump:.

Vad roligt att så många tycker om Glitter-tipset :laugh:. Det är definitivt ett av de roligare sätten, funderar på olika versioner... små rosa hjärtan kanske...

Min häst bestämde faktiskt mamma att jag skulle ha, hade fastnat för en annan igentligen, men det var nog faktiskt bäst som det blev. Ibland kanske den där speciella känslan inte kommer (typ kärlek vid första ögonkastet) utan man växer ihop, efter ett antal år :angel:, men det är ju självklart individuellt.

Man får nog helt enkelt den häst man ska ha... ännu en sak som diskuteras på häst-buke :rofl:.

smygerivassen (trött efter de första dagarna på jobb efter julledigheten)

Det är grymt bra att ha viktkänslig häst *egentligen* känner jag :p
Igår körde jag bara ett skrittpass där jag övade på att verkligen forma med sits, fokus och vikt och bara experimenterade med vad man kunde få till.
Och SHIT vilka små marginaler det är man har att röra sig med! :eek:

Jag har tänkt som så att i nya rörelser eller sånt som hästen tycker är jobbigt/svårt så gör man lite mer för att hjälpa till. Sen när man sitter och experimenterar med de där pytte-vikt/-sitsförändningarna och inser hur små millimetrar som påverkar så inser man ju att nej, den där tydliga och lite överdrivna hjälpen stjälper nog mer.... :angel:
*host* NÅGON gång ska man ju lära sig något också! :rofl:

Hahaha. :D Tja, lugn sa jag aldrig att han var. Trafiksker - ja - men första ridturen hemma provade vi på både piaff och en tendens till levad (tanken var att vi skulle skritta längs en grudväg), och under första provridningen lyckades vi inte känna på galoppen för trots att vi var på ridbanan var det endast bocksprång istället för galoppsprång. :angel: Det är inte för inte som folk är en gnutta oroliga för vår första barbackatur i morgon.

Men jag kan nog tänka mig en blandning. Emil i Lönneberga är aldrig fel, och med tanke på att han av både säljaren, mig och min syster kallats för "Emilhästen" så skulle det nog inte vara helt opassande. Han är en riktigt Lukas-brun bruksnordis med snömule.

Nä, nu blir det till att samla lite låtar i telefonen för snart ska jag till stallet. :)

Visst är det nästan lite läskigt :o.

Jag har fått börja fokusera på att vara samlad själv och bara göra små förflyttningar av en imaginär väldigt liten svart punkt som "sitter" ganska mitt i magen. På det sättet kan jag reglera det mesta (oftast på lösa tyglar) starta, stoppa och backa etc.

Jag och hästen har precis börjat med detta så ibland blir det självklart missförstånd, men nu funkar helt plötsligt bromsen och speciellt öppna har blivit mycket bättre.

Det bästa verkar ju faktiskt vara att göra så lite som möjligt...
Alternativt rida enligt Wu Wei, att göra genom att inte göra... tror jag att det är...

smygerivassen (flyttar musik :D)

Åååh... Du har köpt en Lukas!!!! Är lagom avundsjuk :eek:.

Då missförstod jag lugnet :D... men han kanske bara är lugn när du verkligen behöver det? De verkar vara finurliga på det sättet, de små hästarna.

(Som min som av någon anledning blev hysteriskt mycket känsligare för hjälperna när vi var på sista kursen, hon gjorde verkligen allt för att jag skulle lära mig så mycket som möjligt :o. Skulle kunna skylla på att det var ny miljö och allt, men jag tror inte det för hon var förhållandevis lugn ändå, det var bara det att det var så konstiga skillnader i hur hon reagerade... :crazy:)

Och han ville säkert bara visa vilka fantastiska anlag och talanger han har :angel:. Han har säkert planerat för sitsträning imorgon :p.

smygerivassen (musik nästan färdigflyttad)

Åh va härligt och omtänktsam hon är din polla. :D Vill du bytlåna? :angel: Du kan få göra lite ordning på min så kan jag låna din undertiden.

Du har så rätt så rätt. Sitter nu med brutna ljumskar (dom måste vara helt av för jag kan faktiskt inte gå rakt just nu) efter en relativt lugn och kort barbackatur på ca 1,5 timme som för mig var konstant styrketräning. Sitsträning..? Jo, det vill jag lova. :crazy: Jag kommer inte att kunna göra annat än sitta de närmaste dagarna.

Han visade han återigen sina talanger. Levad samt bocksprång från skritt/halt. Och jag måte erkänna att hans taktik fungerar. Man blir bra sugen på att prova utnyttja all den där aktiviteten. :D

Läste först rubriken i tråden och började fundera lite. Läste sen alla inlägg i tråden, och insåg att det inte riktigt var vad jag tänkte.

Attityd till häst, så här tänkte jag:
För mig är det att visa hästen respekt. I alla lägen. Respekt betyder inte att den får göra som den vill, utan att vi samspelar på en rimlig nivå.
Respekt kan vara att jag är medveten om att jag "inkräktar" på dess integritet (det är inte normalt att släpa runt på ett rovdjur på ryggen för ett flyktdjur som hästen) och därför anpassar min ridning och även handhavande till detta. Att jag är lugn och konsekvent och alltid (nja, oftast) försöker sätta mig in i varje situation som vi utsätts för så att jag tänker som hästen och inte analyserar allt på människovis.
Att respektera hästen att den tillåter oss att dressera den, sitta på den och få den att göra allt för oss tvåbenta. Den har ingen som helst anledning till att göra det egentligen.
Det är många som beter sig oartigt mot sina hästar, omedvetet. Sen finns det lika många som gör det medvetet genom att vara orättvis i sin behandling (du ska banne mig göra som jag säger oavsett vad-attityden), med lite eller mycket våld inblandat.
Min attityd till häst har utvecklats med åren. Från att ha hästen som ett träningsredskap (dock alltid ett älskat sådant) till att den blir en tänkande individ. Om man förstår hur godtrogen och vänlig hästen är mot oss blir man nästan tårögd. Hästen är ibland mer trogen än hunden, eller maken. Trots att den utsätts för sparkar, hugg och slag kommer den oftast i hagen dagen efter och säger; visst, vi rider i dag också, trots att det inte var varken bekvämt, roligt eller givande.
Jag vill att den ska komma och säga; visst, vi rider idag också för att vi hade så trevligt igår.

Attityd till häst innebär också att den har rätt till ett så bra liv som möjligt med hästkompisar, utevistelse, fri tillgång på bra hö och god omvårdnad med väl anpassad och medveten träning som ger den omväxling och bra motion.

På vilket sätt anser du att ditt sätt att tänka på det skiljer sig från de som svarat i tråden, bland annat mitt svar? :confused:

På vilket sätt anser du att ditt sätt att tänka på det skiljer sig från de som svarat i tråden, bland annat mitt svar? :confused:

Många av svaren går in på hur man ska tänka på vid ridning; exv att tänka att man är glad, har pondus, ska undvika att rida ner i ett stup, ha JanBrinkben, sjunga vaggvisor när det kommer lastbilar osv. Vilket är bra och jätteintressant.
Jag menar inte att ni har andra värderingar, bara att jag tolkade rubriken annorlunda.

Han kanske blir värre om vi bytlånar :crazy:, och sedan kan jag ju inte störa älsklingen mins planering :love: så jag behåller nog min själv ;).

*smilies, smilies, smilies är så roliga*

Det blir till att stretcha och massaga om du ska kunna gå :eek:, du vet det kan hända när man rider i fina dressyrsadlar på lusos också, benen blir utdragna på ngn lustig vänster... man kommer inte av...

Och apropå, ifall det kanske kan hjälpa, jag har en förmåga att sitta så att säga på låren och klämmer gärna om med dem.... Men... då blockerar jag ryggen på min häst, jag kommer högre upp och kan få gräsligt ont i just ljumskarna. Så ngt jag har fått börja tänka på är att släppa upp hästen och "släppa ut"? låren. Jag sitter mycket stadigare, det blir bekvämare, hästen går bättre, blir lugnare och låren/ljumskarna blir bara utdragna istället :p. Tror det är vad som händer i bättre dressyrsadlar kanske...

smygerivassen (som hoppas att du kan gå igen)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: cewe
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 149
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17