Jag får lite bryt när jag läser tråden. Jag blir så ledsen över hur många behandlas.
Jag är en supermonogam person i tvåsamhet som verkligen följer normen, på alla sätt. Ni vet, skaffa barn tidigt, så många som tydligen alla verkar vilja att man ska göra, har haft volvo, hund och två likadana lampor i fönstret. Har alltid bott ihop med min man sedan vi gick ur gymnasiet, aldrig bott själv.
Herregud, det är så mycket jag vill skriva efter att ha läst allt det här men jag tror inte ni orkar läsa.
Vi trivs ihop men sitter inte ihop. Vi har olika åsikter i en del saker men som
@athena_arabians skrev så tar man det hemma om det känns som om det är en stor grej. Vi åker inte alltid på samma fester eller tillställningar och vi blir inte konstiga eller hämmade av varandra när vi är på samma event, tack och lov!
Jag åker t.ex på hästevent med min kompis som är en gift man med egna barn. Hans fru och jag gillar varandra jättemycket och min man och kompisen tycker också om varandra mycket även om det är tydligt att det är kompisen och jag som har samma intresse och våra respektive inte har något gemensamt alls egentligen. Varken med varandra eller oss två, när det gäller hästar.
Det lustiga är att det är min uppväxt som gjort mig så tolerant mot allt som folk tycker är konstigt, äckligt eller utanför normen men trots det har jag föräldrar som har egna, ganska stikta normer över hur saker ska vara. Min dotter är som jag, har många killkompisar och har ju sovit över hos dem sedan barnsben medan mina föräldrar gärna kunde påtala hur "fel" det var eller min far som helt enkelt ville förbjuda det. Jomen, säkert........det lägger du dig inte i, fick jag ju säga, tydligt med vänligt.
Men jag har minst lika svårt att se att man själv inte vill ha åsikter i olika normfrågor och sedan gärna häver ur sig att det känns fel när andra minsann saknar sina män eller kvinnor och aldrig skulle åka utan dem. Att vara i normen ofrivilligt gynnar ingen människa men att vara i normen och trivas alldeles utmärkt är inte heller något att se ner på.
Som tur var verkar det som om jag valt riktigt bra vänner och bekanta i min omgivning. Jag känner aldrig att min singelkompis är singel utan hon är hon. De som har fast relation sitter inte ihop med sin partner med navelsträng och jag hade fullständigt skitit i om de var swingers eller polygama eller vad skit som helst (obs! Bara ett uttryck). Det enda jag kräver av mina vänner är att de har samma etik och moral som jag/vi och det räcker milsvitt.
För mig är det att ta hänsyn till andras relationer, vara vänlig men högt till tak vid diskussioner och alltid ta hänsyn till andras åsikter om de inte är väldigt radikala.