Jag är inte så himla engagerad i hela den här tvåsamhetsnormsdiskussionen, jag vet att normen finns och suger men mycket mer än så är det inte för min del.
Det jag dock kan störa mig på är när folk tycker att det är sorgligt eller konstigt när jag vill göra nån ynka jävla grej utan min man. Jag ska på semester ensam en vecka i sommar och rida och på en gång ska det bli en grej av det, varför vill jag inte vara med min man på semestern? vad ska han göra den veckan då? har vi några former av problem tillsammans? Jag vill bara få rida en vecka!
Eller att jag tycker att det är helt lugnt och inte gör nåt när han är borta två nätter och alla andra ska tävla i hur mycket de skulle sakna sina partners om de åkte bort. Och jag känner bara "jamen gör det ni då, fan bryr jag mig".
Men vilka är det som reagerar så? Jag skulle aldrig ens reflektera över att det är konstigt att man vill göra saker själv. Hade tyckt det var märkligare om din man följde med på din ridresa och typ satt av tiden på hotellrummet när du rider (det förutsätter ju då att han inte vill rida själv) för att man absolut inte kan åka iväg själv.
Min sambo åker iväg ibland till kontoret i annan stad och är borta ca 3 dagar eller åker iväg till sin mamma för att hjälpa henne på sjukhuset (hon har allvarlig sjukdom dock stabilt just nu) och jag tycker varken det är jobbigt eller skönt att han åker utan det är bara normalt. Jag (och dottern) klarar oss och hade vi inte gjort det hade jag sett mig som en rätt unfit förälder/människa.