Att vara dagmatte

Toya

Trådstartare
Vad krävs det av en dagmatte? Vad gör ni som är det, och vad kräver ni som har det? Vad tar ni betalt/betalar ni?

Jag flyttar ju utomlands nu om ett par veckor. Ska försöka få jobb, men om det går trögt så kommer jag få spunk därhemma. Jag vill verkligen ha egen hund, men sambom är tveksam om än öppen för diskussion.
Vad jag funderade på är om jag skulle försöka bli dagmatte under tiden. Då skulle jag ju få sällskap, något att göra, ett litet nätverk och en kontaktmöjlighet (typ hundtricket fast med vem som helst, haha) och kanske lite fickpengar också.

Ge mig tips, snälla!

Sv: Att vara dagmatte

Vad krävs det av en dagmatte? Vad gör ni som är det, och vad kräver ni som har det? Vad tar ni betalt/betalar ni?

Jag flyttar ju utomlands nu om ett par veckor. Ska försöka få jobb, men om det går trögt så kommer jag få spunk därhemma. Jag vill verkligen ha egen hund, men sambom är tveksam om än öppen för diskussion.
Vad jag funderade på är om jag skulle försöka bli dagmatte under tiden. Då skulle jag ju få sällskap, något att göra, ett litet nätverk och en kontaktmöjlighet (typ hundtricket fast med vem som helst, haha) och kanske lite fickpengar också.

Ge mig tips, snälla!

Alla vill väl olika med dag matte någon kanske skulle vilja ha hjälp med träningen och så med. Men oftast är det ju rastning medans man själv jobbar då. Det bero ju på även vad för hund om det är mer komplicerade hundar så krävs nog mer hundvana medans om det kan mindre och mer okomplecerade hundar inte kanske lite hundvan:)

Men det är ju alltid en för del om den ska vara dagmatte har lite hundvana iaf:) och är villig att vara ute i skog och mark med hunden så den får vara ute mycket på dagarna med.

Vad tar ni betalt/betalar ni?

Nu är det så att det är en som jag känner som bruka passa mina hundar om både jag och sambon jobbar och hon bruska bara göra det för sitt egen skull men visst vi bruka kunna köpa något åt henne i mellan åt efter som hon inte vill ha pengar.

Men annars har jag faktist ingen anning vad man tar betalt för att vara dag matte..men kanske melllan50-100 kr timmen? Men dom flesta bruka ju vara glad bara man får en hund att gå med:) så många bruka inte vilja ha betalt utan gör det som ett nöje för sig själv med!

Vad gäller ersättningen skulle jag tro att 150 kr per dag är absolut max. Vet flera bekanta som betalar mellan 50 - 100 kr för en hel dag. Vill man tjäna lite mer så får man väl överväga att ha två daghundar, så länge de kommer överens är det ju inget större problem.

Vanligt är väl att man vill ha sällskap till hunden, att det finns någon hos den och givetvis även att den blir rastad regelbundet. Lite längre promenader är säkert ett extra plus, liksom aktivering av olika slag.

Jag har min hund hos dagmatte varje vardag mellan 08:00-16:00
Jag vill inte att hon tränar med henne, det sköter jag själv. Mina krav är att allt ska kännas bra mellan min hund, dagmatten och mig. Att min hund ska trivas och få den motion/vila hon behöver och att det inte är för många hundar. (min har max en till ) Jag har fått tag på det bästa stället för oss och för det betalar jag 1200/månad och då betalar jag inget extra om hon skulle stanna över natten eller om jag skulle behöva lämna henne om vi åker bort en vecka.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 764
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 732
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 021
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka