Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våra barn (2 och 4) går från bordet när de är klara. Ibland vill 4-åringen kolla på barnprogram direkt efter maten men det får han vänta med tills 2-åringen är klar. Annars blir han stressad. 2-åringen är långsammare än storebror men stressas inte av lek (bara av barnprogram :P) så han sitter kvar trots att storebror hittar på annat. Om han hade blivit stressad hade vi nog fått tänka om.Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?
I vår familj har det här aldrig riktigt varit en fråga. Våra barn äter oftast mycket och lååångsamt så det är oftast vi föräldrar som sitter och hoppar och önskar att vi fick gå därifrån Ibland när 4-åringen är klar långt innan 1-åringen har han fått gå iväg och leka i ett annat rum när han frågat. Men det är inte ofta det händer.
Nu semestrar vi med (och äter alla måltider med) en annan familj som är stenhårda på att deras barn (5 och 4) ska sitta kvar och vänta tills alla barn har ätit upp. Oavsett om det ena barnet har väldigt lång tid på sig, "krånglar" med maten och egentligen först börjar äta när alla andra nästan är klara.
Det här har i sig orsakat lite krockar mellan oss men jag har inte tänkt att tråden ska handla om det, utan mer det praktiska. Hur gör ni vid matbordet? Jag ser flera sidor av det här och inget självklart svar.
Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?
I vår familj har det här aldrig riktigt varit en fråga. Våra barn äter oftast mycket och lååångsamt så det är oftast vi föräldrar som sitter och hoppar och önskar att vi fick gå därifrån Ibland när 4-åringen är klar långt innan 1-åringen har han fått gå iväg och leka i ett annat rum när han frågat. Men det är inte ofta det händer.
Nu semestrar vi med (och äter alla måltider med) en annan familj som är stenhårda på att deras barn (5 och 4) ska sitta kvar och vänta tills alla barn har ätit upp. Oavsett om det ena barnet har väldigt lång tid på sig, "krånglar" med maten och egentligen först börjar äta när alla andra nästan är klara.
Det här har i sig orsakat lite krockar mellan oss men jag har inte tänkt att tråden ska handla om det, utan mer det praktiska. Hur gör ni vid matbordet? Jag ser flera sidor av det här och inget självklart svar.
Jag tycker att alla sitter kvar o väntar på alla, tackar för maten osv. Det är vett och etikett.
Vi ville att barnen skulle sitta kvar tills alla barn var klara. För att inte dra med sig någon från bordet som inte är mätt. För oss har middagen varit en bra samlingspunkt med många diskussioner och avstämning om läget också. Jag tror att de har uppskattat det både i dåtid och nu i efterhand
(jag tänker lite på tråden om att föräldrar pratar i snitt 6 minuter om dagen med sina barn och inser hur orimligt det hade varit i vår familj)
Jag tycker att alla sitter kvar o väntar på alla, tackar för maten osv. Det är vett och etikett.
Vi har inga sådär överenskomna principer utan lagar lite efter läge. Hemma på vardagar äter vi just nu sällan middag tillsammans på vardagar, utan oftast har barnet ätit middag tillsammans med mormor/farmor när vi kommer hem, eller så fixar pappan mat åt henne när jag är i stallet och så äter pappan och jag sen middag när barnet somnat. På helger äter vi gemensamt oftast, liksom på semestern då hon får vara uppe så sent att hon matchar våra mattider. Vi begär aldrig att hon varken ska äta eller sitta kvar. Under resor så får hon ju vackert sitta kvar eftersom sjövilda, lösspringande barn sällan rimmar bra med restaurangbesök, men det betyder inte "sitta och konversera och äta" utan snarare att hon mutas med en stund med platta/telefon och så får hon sitta i stol/vagn och chilla medans vi vuxna äter/dricker upp och avslutar middagen.Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?
Barnen får gå från bordet när de är mätta. I regel sitter vi föräldrar kvar upp till en timme efteråt. Vi äter långsamt och pratar massor, att ha otåliga barn hoppandes på stolarna är inget nöje för nån. Det skulle absolut vara en bättre uppfostran av barnen att de skulle sitta kvar tills alla är klara, men pragmatismen har väl helt enkelt vunnit hemma hos oss.Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?
Hur gör man när barnen är små och föräldrarna vill prata jobb och samhällsfrågor? Var barnen med och pratade dagspolitik etc från späd ålder, eller anpassade ni samtalsämnena till barnen? Blir lite nyfiken på hur ni löste det!Vi ville att barnen skulle sitta kvar tills alla barn var klara. För att inte dra med sig någon från bordet som inte är mätt. För oss har middagen varit en bra samlingspunkt med många diskussioner och avstämning om läget också. Jag tror att de har uppskattat det både i dåtid och nu i efterhand
(jag tänker lite på tråden om att föräldrar pratar i snitt 6 minuter om dagen med sina barn och inser hur orimligt det hade varit i vår familj)
Hur gör man när barnen är små och föräldrarna vill prata jobb och samhällsfrågor? Var barnen med och pratade dagspolitik etc från späd ålder, eller anpassade ni samtalsämnena till barnen? Blir lite nyfiken på hur ni löste det!
Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?
Hur gör man när barnen är små och föräldrarna vill prata jobb och samhällsfrågor? Var barnen med och pratade dagspolitik etc från späd ålder, eller anpassade ni samtalsämnena till barnen? Blir lite nyfiken på hur ni löste det!