Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, fast måste det vara så extremt att man till varje pris inte kan stå bakom en uppfödarens hundhållning eller tvärtom, kör på samma hundhållningsvis själv?
Jag tänker inte sponsra elaka uppfödare som avlar slut på sina tikar, behandlar dom som skräp och har annat fuffens för sig. Men hur många uppfödare som är oseriösa använder ens linjerna jag vill ha?
Kanske bara inom min ras, men de linjer jag är intresserad av är oftast seriösa uppfödare också intresserad av. För att dom bryr sig om rasen. Bryr man sig inte om rasen eller sina hundar, det är då det blir oseriöst. Och där köper jag inte av ändå, för det finns inget som tilltalar mig linjemässigt.
Okej men om ni nu tänker er in i min situation där jag inte kan ett skit om olika linjer. Hur väljer ni då?
Jag pratar iof uppfödare i allmänhet, men kan intyga att i bägge raserna jag har oavsett linjer vill de flesta uppfödarna rasern mycket väl...de har bara väldigt annorlunda syn på vad som är "väl"!
Samtidigt i en av raserna vet jag uppfödare som smusslar med tex att avmaska valparna och lämna bort dem 6 veckor gamla ,och trots att åtminstone en av dem faktiskt är en av få i Sverige jag anser ha intressantast linjer, och får fram riktigt bra hundar (!) så ställer jag mgi tveksam till om jag skulle köpa av den anledningen.
KL
Det jag dessutom tycker är viktigt är att uppfödaren ska glädja sig lika mycket åt en bra spårning i skogen som ett CERT i ringen, vilket tyvärr inte alla gör.
Du har säkert rätt. Även i de mest seriösa kretsar finns säkerligen lik i garderoben. Jag tror kanske egentligen att alla stora uppfödare har någon lite hemlis. Men jag väljer väl då att inte rota i något som inte är uppenbart. Som att leta fel på en gammal häst, på 25 år, med böjprov. Jag är väl helt enkelt naiv då![]()