Att välja ras

Asko

Trådstartare
Jag har läst om många hundraser och börjar känna mig förvirrad och nästan förtvivlad då jag aldrig haft hund tidigare. I ena stunden läser man om en ras som verkar passa och i nästa läser man något som säger att den inte passar en.

Så vad är viktigast att titta på när man väljer ras? Alla hundraser har nog någon del som inte passar så man bor väl prioritera?

Tacksam för all hjälp!

Sv: Att välja ras

Jag tänker att det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning om rasen, inte bara läsa/lyssna på vad andra säger eller skriver.
Folk kommer ju alltid ha olika åsikter om raser och beskriva dem på olika sätt, men om du träffar ett större antal individer är det lättare för dig att avgöra hur det känns.

Jag tycker nog inte alls att det är så att "alla har något som inte passar". Däremot kanske det finns småsaker som gör att hunden inte är perfekt.

Men om man ska rangordna på något sätt så tycker jag att aktiveringsbehov och "personlighet" ligger högt upp. Hunden ska inte kräva mer än jag kan ge, den ska funka till de aktiviteterna jag tänker mig och den ska ha en karaktär/personlighet som jag trivs med.

Ja, det var nog småsaker jag mest menade :) Men aktiveringsbehov och personlighet ska jag komma ihåg, tack!

Man måste umgås med många olika typer av hundar för att få en uppfattning av vad man trivs med.

Men först och främst så måste man sortera bort de hundraser som man med bestämdhet vet inte kommer att fungera, såsom hundraser vars behov man inte kan tillfredsställa och hundraser som inte kan tillfredsställa de behov/önskemål som man själv har. Men när det är gjort. Träffa flera olika individer av hundraser som intresserar dig! :)

Ja alltså, småsaker som "den är ju egentligen lite för liten" eller "jag gillar ju svarta hundar bättre" är i slutändan skitsaker. Just utseende tycker jag att man kan tumma ganska rejält på.

Ja, förutom pälsvården kanske? En del vill ju slippa hår i hemmet och andra tycker att det är ok.

Tack för tipsen Philosophia, du har nog helt rätt :) Man fokuserar så lätt på att man ska hitta EN ras, och sedan titta på den.

På större utställningar brukar det finnas rasmontrar, där kan man prata med ägare o uppfödare o träffa hundar.
Kanske kan hjälpa till med grovgallring?
Bra ställe att knyta kontakter.

Lycka till!

På större utställningar brukar det finnas rasmontrar, där kan man prata med ägare o uppfödare o träffa hundar.
Kanske kan hjälpa till med grovgallring?
Bra ställe att knyta kontakter.

Lycka till!

Bra ide! TS, besök rasklubbstorget på stora stockholm i december!

Tack för tipset!
Tyvärr kan jag inte komma till den stora mässan i stockholm i år :( men är det varje år?

Det allra, allra viktigaste är nog att aktiveringsbehovet ska passa, och ta då hellre en hund som är "lite för lite" än som är "lite för mycket". Det är roligare att kunna nå "max" med en hund som vill lite för lite för sin smak, än att känna att man aldrig räcker till för sin hund.
Så först och främst, sortera bort alla hundar med för stort aktiveringsbehov!

Skriv sedan upp vad du gärna vill ha i en hund. Pälsvård? En viss storlek eller utseende? Väldigt social mot alla eller mer obrydd och bara riktigt gilla dig? Skriv upp så mycket som möjligt.

Kolla sedan upp vilka av raserna med rätt aktiveringsbehov som verkar kunna passa in på dina önskemål. Kolla sedan upp hälsostatusen på de olika raserna och stryk sedan lämpliga raser (tex de som lever kortast eller har mest rasrelaterade sjukdomar).

Sedan försöker du hitta hundar av de olika raserna.
Fråga folk i forum som du ser att har raserna om du kan få träffa dem (eller iaf fråga dem hur de upplever sina hundar).
Åk till tävlingar där du kan titta på hundarna och prata med ägarna (på www.sbktavling.se så kan du se måånga tävlingar samt vilka hundar som är anmälda och vilka raser de är, då kan du se om någon av "dina" raser är med på en tävling nära dig).
Kolla på rasklubbarnas hemsidor om de har aktiviteter i ditt område.

Efter det känner du troligtvis att någon av raserna passar dig bättre än de andra. Då är det bara att börja kolla runt efter uppfödare och förhoppningsvis hittar du din hund sedan :D

Och tveka aldrig att fråga om hjälp av kunnigt folk som du litar på!

Det var ett bra tag sedan jag kikade in hit men vilket bra svar! Tack! :) Jag har nu skrivit en lista på vad jag önskar mig i en hund men när jag tittar på SKKs hemsida känns antalet raser nästan omöjliga att titta på de alla ... Något tips på hur man ska göra sedan?
Och hur ska man kunna kontrollera om hundrasen lever kort eller har många rasrelaterade sjukdomar och hur ska man avgöra vad som är okej?
Jag har dock ingen kunnig person som jag litar på i min närhet men jag försöker lära mig och jag har ju er bukefolk ;)

Det du alltid kan göra för att sålla lite grovt är att göra hundrastest på nätet. MEN, ta dem med en nypa salt. Jag har hittat flera riktigt pissusla och även de bästa jag hittat tar med en del raser som jag vet att absolut inte skulle passa mig. Men just för att "grovsortera" kan de vara toppenbra. Det bästa jag vet just nu hittar man på Canis.

Frågan är ju lite vad de menar med lite, mellan och mycket :crazy: ... Men tack för tipsen, jag kollade igenom hela SKKs lista på raser istället och hittade några raser som jag ska ta en närmare titt på :D

Du kan ju alltid skriva dina önskemål här så kan bukekåren ge dig förslag som du kan titta närmare på:)
Finns jättemånga sådan trådar men jag tycker alltid att det är kul att läsa vad folk ger för förslag.
Sen blir man ju litye nyfiken när man läser din tråd också;)

Och hur ska man kunna kontrollera om hundrasen lever kort eller har många rasrelaterade sjukdomar och hur ska man avgöra vad som är okej?

På SKK:s hemsida finns under varje hundras ett dokument som heter RAS (Rasspecifik avelsstrategi). Där finner du lite av den information som du efterfrågar. Du kan även gå in på rasklubbarnas hemsidor och forum. :)

Egentligen ska jag inte skaffa hund förrän jag har ett mera stabilt schema, vilket kan dröja ett par år men jag kan inte låta bliii att tänka på vad för hund jag vill ha redan NU :p
Men jag kan skriva ned den lilla lista jag har gjort och se om ni har någon bättre idé om någon hundras än vad jag har snokat fram hittills - vissa önskemål känns som att de krockar med varandra...

Storlek: Inte för liten (chihuahua) men inte heller för stor (Grand Danios).
Pälsvård: Ej trimming/klippning, borstning en gång i veckan/varannan vecka eller så lite som möjligt.
Utseende: Helst inte trubbnosig.
Social?: Gärna hälsa på andra men sedan fokusera på mig.
Aktiveringsbehov: ~1 timmes promenad per dag, möjligen 2, utöver kissraster. Vardagslydnad, lite tricks. Kanske annat, men om det inte blir av ska den inte klättra på väggarna.
Annat: Den ska passa bra som första hund! Bra psyke, förlåtande och lätt att föra. Mild, vänlig och lugn.

Storleken och hur social hunden är känns som de minst viktiga sakerna på listan. Jag har aldrig haft hund hittills så jag är lite osäker på aktiveringsbehovet eftersom jag inte är säker på hur mycket jag skulle vilja och orka med varenda dag - men ungefär en timma känns rimligt.

Upp till bevis bukekåren, har ni några förslag? :crazy:

Ok, tack Philipsophia :)

Gillar du vinthundarna? Nu har jag för mig att jag läst att du skrivit någonstans att du vill ha hunden lös i stall (jag kanske blandar ihop dig med någon annan?) och då är nog inte vinthundarna de bästa. Men de är mjuka till sättet och kräver inte någon direkt pälsvård om de inte är jättelånghåriga. De är ofta sunda, gillar att röra sig, fungerar finfint att träna lite med även om de inte är helt lättmotiverade alla gånger om det krävs för mycket diciplin. Dock har de stark jaktlust och det är vanligt att de sticker efter allt levande vilt de ser, samtidigt som de har stort behov av att få springa lösa iaf några gånger i veckan. Det är väl det enda som kan bli knepigt med dem.

Då måste du ha blandat ihop mig med någon annan :D Inget stall här inte. Men det du nämnde att de behöver få springa några gånger i veckan, det är knepigt då jag inte känner till bra hundrastgårdar och kan inte åka så långt för att åka till en och så undrar jag om en timmes promenad per dag skulle räcka för dem?

Men annars är jag väääldigt förtjust i den skotska hjorthunden :love::angel:

Det beror väl på hur långt man tar sig på en timme :D en timme i pensionärstakt så att man bara kommer 1km, det blir de inte direkt nöjda av. Mina salukidamer är riktigt glada de dagar som de gått ca 5km och fått springa av sig. En sån tur brukar väl ta ca 1½-2 timmar för mig lite beroende på hur trasslig terräng vi går i.

Just hjorthundar har jag dålig koll på, men jag har sett flera på lure coursing som knappt velat jaga. Möjligt att det är sådana hundar som inte bryr sig om plastpåsar men absolut drar på vilt, men ja, är du nyfiken på hjorthunden så kolla upp lite mer om dem!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 855
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 196
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 385
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka