Att vakna...

Sv: Att vakna...

Är ganska säker på att jag vaknar först och öppnar ögonen sen. Har en liten springa i kanten av min mörkläggningsgardin och jag brukar tänka att jag måste titta på den för att se om det är ljust ( dags att gå upp), eller mörkt ( somna om) innan jag öppnar ögonen och tittar efter.

Även att hunden oftast väcker mig om morgonen när hon börjar sträcka på sig. Det är först när hon gjort det som jag öppnar ögonen trots att jag ju vaknar och hör henne innan jag ser henne så att säga. Tänker alltid, nej, nu vill hon gå upp redan, och det måste väl vara att tänka logiskt på morgonen när man är trött och vill sova vidare ;) ?.
 
Sv: Att vakna...

Jag vaknar innan jag öppnar ögonen, men kan också väcka mig själv genom att öppna ögonen om jag drömmer mardrömmar.
 
Sv: Att vakna...

Grovt förenklat: vakenhet har inget med när man öppnar ögonen. Under sömnen ändrar hjärnan sin elektriska aktivitet och blir långsammare (finns undersökningsmetoder som visar detta strålande, ex EEG), när aktiviteten ökar - vaken.
Ligger du i sängen med ögonen stängda och resonerar om du är vaken, ja då är du vaken :)

/Dr C
 
Sv: Att vakna...

Är ganska säker på att jag vaknar först och öppnar ögonen sen. Har en liten springa i kanten av min mörkläggningsgardin och jag brukar tänka att jag måste titta på den för att se om det är ljust ( dags att gå upp), eller mörkt ( somna om) innan jag öppnar ögonen och tittar efter.

Även att hunden oftast väcker mig om morgonen när hon börjar sträcka på sig. Det är först när hon gjort det som jag öppnar ögonen trots att jag ju vaknar och hör henne innan jag ser henne så att säga. Tänker alltid, nej, nu vill hon gå upp redan, och det måste väl vara att tänka logiskt på morgonen när man är trött och vill sova vidare ;) ?.

Jag glömmer kolla hur jag gör när jag vaknar!:) Jag har till och med sovit några timmar i dag på dagen eftersom jag är hemma och är sjuk med feber, men jag kommer inte ihåg. :D

Det känns som om jag öppnar ögonen när jag vaknar, men det kan ju vara så att jag inte är riktigt logisk innan jag öppnar ögonen? Jag ska testa ha dem mer stängda de nätter jag har svårt för att sova och bara vänder och vrider på mig! Har aldrig tänkt på att det är lättare att somna om om man inte öppnar ögonen!
 
Sv: Att vakna...

Grovt förenklat: vakenhet har inget med när man öppnar ögonen. Under sömnen ändrar hjärnan sin elektriska aktivitet och blir långsammare (finns undersökningsmetoder som visar detta strålande, ex EEG), när aktiviteten ökar - vaken.
Ligger du i sängen med ögonen stängda och resonerar om du är vaken, ja då är du vaken :)

/Dr C

Vad häftigt! Jag gjorde vaken-EEG och sömn-EEG för 5 år sedan, visst borde dessa finnas kvar i min journal? De kanske jag kan få se, hade varit jättehäftigt ju!

Man är inte vaken när man rör på sig, men är hjärnans aktivitet fortfarande långsammare?
 
Sv: Att vakna...

Jag är definitivt vaken långt innan ögonen är öppna. En del morgnar är det dessutom fullt omöjligt att just öppna ögonen.
 
Sv: Att vakna...

Vet inte vad du skulle få ut av att se dina egna EEGn, föreligger ingen organisk sjukdom ser de rätt så samma ut mellan människor. Bättre att googla sömnfysiologi om du är genuint intresserad!

(Vet inte riktigt vad du menar med din fråga :))
 
Sv: Att vakna...

Jag vaknar medan jag blundar. Men jag är rätt säker på att jag någon gång kollat på klockan i sömnen och sedan vaknat. Men det kanske var inbillning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 702
Senast: KesoNeso
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 591
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 473
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp