Att tvinga sig på en åring..

Sv: Att tvinga sig på en åring..

Finns så mycket att skriva om det här, att det är bäst att inte börja. ;) De flesta verkar tycka att tillvägagångssättet var galet, i vilket det bara är att instämma.

Svarar på dom här istället:
Tycker ALDRIG att man ska göra sådana där saker i hästens box. Boxen ska vara hästens fristad där den kan känna sig lugn och trygg. Där ska man aldrig tvinga sig på hästen.
En syn jag delvis har svårt att förstå. Boxen är varken mer eller mindre fristad för någon häst än vilket annat utrymme som helst. I mina ögon. Om inte en häst känner sig lugn och trygg med mig i boxen (även om det kan ta en stund för en ny häst att känna så), ja då har jag verkligen misslyckats med mitt hästliv. Menar alltså att man visst kan "arbeta" med kontakter (i det här fallet) men på ett helt annat sätt än beskrivet i inlägget.

Om du hade haft lite mer tålamod så hade hästen med all säkerhet kommit fram till dig om du bara suttit stilla och tyst vänd från hästen i ett hörn i boxen.
Det är ju möjlligt att det fungerat så, vilket inte utesluter att man också kan vara aktiv själv. På rätt sätt.

LIA

Häst i box + Longpisk = Idiotiskt
Och förstår man inte varför ska man inte syssla med hästar tycker jag, då har man missförstått det härliga med alla typer av hästar.
/cj

Hjälper väl inte att jag också säger att det här var det dummaste jag hört på länge :eek: :eek: :eek: :mad: :mad: :mad:
Jag vill tillägga att du för din egen skull (ock hästarnas :eek: ) borde läsa på mer om hästhantering och hästars beteende, snälla!

Ja du, det jag har gjort när jag har jobbat på stuteri är att helt lugnt röra mig i flocken och visa att jag inte är farlig...

Ett ställe där jag var på praktik fanns det 10 ettårig hingstar på lösdrift som jag inte kände alls, jag hade som uppgift att kolla så att de inte har några sår eller andra problem, jag upptäkte en stackare som hade fått grimman runt halsen första dagen, jag rörde mig lugnt i flocken, pratade med hästarna, det brukar alltid finnas en eller annan som är sällskaps sjuk... Sakta men säkert hade jag arbetat mig fram mot den som hade grimman runt halsen. Jag fick börja med att klia på alla ställen där det kliade och så småningom fick jag av grimman och sedan på den igen utan några större problem...
När jag kom ut från hagen upptäckte jag stallchefen stod och tittade, och kommentaren värmde;
-Den där har vi aldrig fått tag på utan att trycka in i ett hörn med flera personer, det var väldigt bra jobbat av dig!

Självklart gäller det ha mycket uppsikt om man ger sig in i en flock, ha ögon i nacken och vara lugn men det ger lugnaste hästar.

Samma sak gäller när man hantera hästar i box, lugn, vänta och kasta dig inte över huvudet! Hästar är av naturen nyfikna och förr eller senare kommer de fram, det gäller bara att ha tålamod!

Ett tips gällande grimmor och unghästar, knäpp upp nackremmen och för den längre ner över längre ner på halsen och sen upp på nosen, många tycker att det är obehagligt att få något draget över öronen, självklart ska detta tränas oxå, men har man med en osäker häst att göra så är det bättre att få den lugn först...

Självklart hoppade hästen i luften när den fick beröring på en liten punkt av en lång pinne... Den kunde ju lika gärna ha gjort honom illa... För den del så är de enda gånger jag har varit i fara är de gånger jag har hållt i grimma och grimskaft... När de är lösa och har manövringsutrymme så är det få som väljer att gå till attac...

Jag tror att du behöver bli tryggare i dig själv och sluta se på hästarna som livsfarliga, självklart ska man ha respekt men även tillit!

Om du hade gått in till våra ettåringar med långpisk så hade jag nog strypt dig... :smirk:
Antingen går man in naturell eller annars ger man f-n i det, och låter rutinerade människor fixa det istället.

AM

Tassetass skrev:
Om det är ett stuteri du jobbar på borde väl folk där har lite bättre koll än att låta en åring vara så ohanterad och personalen så pass dålig på att läsa av densamme? Om man nu ska hårddra det. För GIVETVIS blir han rädd om du stryper hans möjligheter till att freda sig eftersom han uppenbarligen inte är trygg med att ha dig i närheten.

Hälsa på och klappa i hagen tycker jag låter som en bra plan för din del.

Han är hanterbar, det var händelsen när jag tog på den andra åringen grimman som gjorde honom rädd för mig först. Senare verkade han inte det minsta rädd utan mer "avvek från platsen" när jag försökte fånga honom. Gick som sagt att klappa osv och blev inte rädd när jag tog fram grimman, knallade bara bort. Ville inte skrämma honom med att kvickt försöka få grimskaftet runt halsen.

the_connemara skrev:
Han är hanterbar, det var händelsen när jag tog på den andra åringen grimman som gjorde honom rädd för mig först. Senare verkade han inte det minsta rädd utan mer "avvek från platsen" när jag försökte fånga honom. Gick som sagt att klappa osv och blev inte rädd när jag tog fram grimman, knallade bara bort. Ville inte skrämma honom med att kvickt försöka få grimskaftet runt halsen.

Och du menar att incidenten med långpisken skrämde honom mindre???

:confused: :eek:

Jag tror ju att hästen till slut stod still när du rörde honom för att han höll på att "förgås av skräck" - inte för att han börjat lite på dig igen.
Jag tycker inte heller att det någonsin är OK att ta fram en pisk mot en häst som uppenbarligen inte vill ha ditt sällskap.

Nja, det kan jag inte riktigt hålla med om.. Han nosade lite överallt, slikade lite på fingrarna och såg alltmänt lugn ut. Tror inte han höll på att förgår av skärck, verkade mer fattat att han inte behövde vara rädd för mig utan att jag var som de andra människor han träffat - ganska vänliga innerst inne ;)

Ang pisken, varför skulle det inte vara ok? Hästen förknippar inte pisk = våld om man inte använt pisken som våld mot dem. Har inte ngn gjort än iaf... :confused: Pisken använde jag som en sorts förlängd arm, skulle inte komma på tanken att slå honom!

Nej det menar jag inte men jag tyckte "slutet" var mer acceptabelt - att han gick att klappa lite så jag kunde visa mig ofarlig istället för att han sprang runt i hagen och var rädd för mig.

Smulu skrev:
Varför hämtade du longerpisken? Vad trodde du att du skulle uppnå genom att använda den?

Vilka metoder använde du för att fånga hästen eftersom hästen tycks ha varit livrädd för dig väl inne i boxen.

En metod att lära känna hästen skulle tex. kunna vara att du talat lugnt till hästen, kanske hållt fram en morot eller ett äpple och låtit hästen ta den och kanske klappat när hästen kom fram till dig beroende på hur trygg den verkade vara med dig. Å det kan ta låång tid för hästen att känna sig trygg, särskilt om hästen tidigare blivit rädd för dig och känner sig hotad av dig. Hört talas om hästminne?

Hämtade longerpisken för att kunna beröra honom och visa att beröringen inte var farlig. Han accepterade den efter en liten stund och då var det heller inte svårt att gå fram till honom och klappa honom, vilket var målet.

Talat lugnt gjorde jag hela tiden, från att vi träffades i hagen första gången. Hade ingen morött men havre, den brydde han sig inte ett dyft om, tittade knappt på hinken förutom att han var lite skeptisk mot den när den stod på marken och sedan ignorerade den.

Du får väldigt gärna svara på den tråden om du tom tar upp den här. Nej, faktiskt så gillar jag inte våld som problemlösning, detta väl de två fall jag kan komma på i nuläget... Och det kan ju faktiskt vara därför jag tar upp dem här, för att få höra andra åsikter och lösningar på problemen. Fö så har en mkt erfaren hästmänniska i min närhet tom kallat just denna händelsen med åringen för smart. Men även här så talar vi ju om en människa som känner mig och vet hur jag hanterar hästar i allmänhet och hur de brukar vara/bli (inte skiträdda och stirriga nervvrak utan harmoniska och hyfsat väluppfostrade hästar).

Snurrfian skrev:
Ett tips gällande grimmor och unghästar, knäpp upp nackremmen och för den längre ner över längre ner på halsen och sen upp på nosen, många tycker att det är obehagligt att få något draget över öronen, självklart ska detta tränas oxå, men har man med en osäker häst att göra så är det bättre att få den lugn först...

Jag tror att du behöver bli tryggare i dig själv och sluta se på hästarna som livsfarliga, självklart ska man ha respekt men även tillit!

Mkt bra tips! Mkt välanvänt oxå;)

Ser dem inte alls som livsfarliga, ibland borde jag nog tom vara lite mer orädd..

Nafayette skrev:
Om du hade gått in till våra ettåringar med långpisk så hade jag nog strypt dig... :smirk:
Antingen går man in naturell eller annars ger man f-n i det, och låter rutinerade människor fixa det istället.

AM

Var gör då gränsen för naturell? Varför är man inte det med en pisk? Har förklarat min syn på piskanvändadet lite tidgare..

the_connemara skrev:
Du får väldigt gärna svara på den tråden om du tom tar upp den här. Nej, faktiskt så gillar jag inte våld som problemlösning, detta väl de två fall jag kan komma på i nuläget... Och det kan ju faktiskt vara därför jag tar upp dem här, för att få höra andra åsikter och lösningar på problemen. Fö så har en mkt erfaren hästmänniska i min närhet tom kallat just denna händelsen med åringen för smart. Men även här så talar vi ju om en människa som känner mig och vet hur jag hanterar hästar i allmänhet och hur de brukar vara/bli (inte skiträdda och stirriga nervvrak utan harmoniska och hyfsat väluppfostrade hästar).

Jag sa inte våld, jag sa tvång. Och jag anser inte att man varesig ska tvinga sig på åringar i det läge du beskrev, eller tvinga ner huvudet på en unghäst. Däremot uppmuntra dem att ta ner huvudet, med hjälptygel som visar vägen om det krävs, men tvång hör inte hemma i hästhantering annat än i krislägen.

the_connemara skrev:
Nej det menar jag inte men jag tyckte "slutet" var mer acceptabelt - att han gick att klappa lite så jag kunde visa mig ofarlig istället för att han sprang runt i hagen och var rädd för mig.

Och dit hade du kommit utan tvång, hade bara kostat dig lite mer tid. Alltså kan jag inte acceptera tvånget i det här läget. Eller longerspöet.

En hjälptygel tycker jag personligen är mer tvång än det sättet jag använde. Jag har mkt lättare att själv variera mina hjälper så att hästen lättare förstår (om den inte direkt förstår hjälptyglen) än vad hjälptygeln kan. Fö så är hon longerad med vanliga inspännnigstyglar (som hon bara gick o kämpade emot oavsett hur löst/hårt man spände) och chambon (som hon förstod bättre) men jag vill varken rida på chambon/inspänningstyglar.

Då är frågan snarare hur mkt tid man ska lägga ned för att nå ett gott resultat. Mitt sto där hemma hade säkert kunnat gå i en bra form under ryttare om man lagt ned mkt jobb på henne utan ngn hjälptygel. Men det hade handlat om väldigt mkt jobb från marken på olika vis och hon ska bli ridbar, därför väljer jag att göra på detta viset istället. Hade hon däremot svarat fel (börjat släppa "bettet", bråka, sticka eller liknande) så hade jag fått komma på ngt annat och insett att hon försod inte det heller. Allt handlar ju om att kunna förstå hästen och se hur den svarar för behandlingen den får. Åringen hade jag säkert oxå fått en god relation till om jag hade tillbringat en massa tid med honom, men vilken tid? Det enda jag "kräver" av honom är att jag ska kunna fånga honom de gånger jag släpper in dem och jag hade gärna tillbringat varenda eftermiddag med honom men det har jag helt enkelt inte tid med och då väljer jag att tvinga honom att få kontakt med mig för att visa att jag inte är farlig, vilket han mycket riktigt fattade. Mamma var likadan men nu tar hon kontakt istället, det kan väl ändå inte tyda på fel hantering?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama