En ovälkommen uppdatering
fick just detta sms:
"Vi har tyvärr fått lite dåliga nyheter av xxxs kommun. De har gjort en genomgång av huset du hyr och vi har tyvärr fått en anmärkning. Vi får tydligen inte ha två platser där mat kan tillagas på vår mark (ugn och spis), så uthyrningen av lillhuset skulle teknisk behöva vara som inneboende, med rätt att värma mat inne i huvudbyggnaden (korkade regler).
När vi byggde om vårt garage till ett gästhus så var kommunen väldigt vag i hur reglerna fungerade, de sa att vi kan stoppa in vad vi vill i huset och använda det som vi ville. Men nu har de alltså förtydligat hur vi skall förhålla oss, och vi behöver göra en rättelse.
Rent formellt behöver vi inom en snar framtid göra om köket lite, genom att ta bort den fast installerade spisen och ugnen och istället sätta in ett köksskåp där. Kommunen behöver sedan komma förbi och inspektera att det inte finns någon spis eller ugn i huset.
Vi vill väldigt gärna behålla dig som hyresgäst. För vår del får du gärna ställa in löstagbara plattor och en löstagbar ugn, vi kan tänka oss att göra avdrag i hyran för dina inköp av detta också. Det får rent formellt inte vara våra, men om du vill kan vi även inhandla dem så att det blir minimalt insats för dig. Kylskåp/frys är tydligen inga problem alls, det får man ha och likaså fläkt. Om du tycker att en sådan lösning skulle kunna vara ok, så kan vi dessutom tänka oss kompensera med att sänka hyran med 1000kr månaden.
Vi är väldig ledsna att det blivit så här, det har inte varit vår intention. Vi vill ju såklart följa riktlinjerna, och göra detta på rätt sätt. Vi hoppas att du kan tänka dig denna lösning."
De kan såklart inte hjälpa detta, och tyvärr så står det i kontraktet att ingen minskning av hyran gäller om de behöver gå in för att göra något så den delen är att glömma.
Men jag funderar över minskningen av hyran, bara 1000 kr kändes lite lite..? Med tanke på att det blir en tvåa utan ugn och spis.
Dock så erbjuder de sig att betala "mina" ersättare för dem isåfall.
Jag vet inte, tycker ni att det låter rimligt? Hyran är dock hög redan från början.