Att tänka på när man tittar på hus

Derivata

Trådstartare
Det börjar suga lite i köpa eget hustarmen.

Vad ska man titta efter när man går på husvisning?

Fukt, mögel, konstiga lukter, eller kör man bara på och låter en besiktningsman göra jobbet om det skulle gå hela vägen?

Sv: Att tänka på när man tittar på hus

Är det en mäklarfirma som har visning eller säljs huset privat?
Se till att huset är varudeklarerat, då får ni reda på om det finns fukt och annan nödvändig information.
Vi var och tittade på ett hus som verkade kanoon, sen utfördes en varudeklaration, och det blev ingen affär, om vi säger så....

Titta på lite praktiska saker, ligger huset i en svacka eller sluttning som göra att källaren blir översvämmad vid kraftigt regn?
Vad är det för uppvärmning? Ved, pellets olja eller luftvärmepump? Tänk på kostnaden för drivmedlet. Hur gammal är pannan? en sån kan kosta 30 - 40 papp att byta ut.
ÄÖr fönstrena fräscha? särskilt badrumsfönstrerna kan vara murkna och mkt otäta.
Hur tjocka är väggarna? tunna väggar = dyrare driftskostnad. ett hus vi var o tittade på hade 5 cm tjocka väggar..:eek:

Vad är det för hus ni ska titta på? :)

Kom på mer:

Planlösning. Om det är bärande väggar eller om ni kan slå ut väggar och göra större rum.
Ev servitut.

Och så att det finns ett stall, såklart! ;)

Det är klart att man ska använda sig av besiktningsman men det finns vissa saker de inte kollar, ex.vis måste man själv fixa provtryckning av skorstenen. Vattenkvalité måste man också kolla själv.
Jag brukar alltid smaka på vattnet och även kolla tryck. Hur verkar lutningen vara i badrummet? Alltid köpa hus med tanke på läget, huset går oftast att förändra på något sätt men läget är konstant.

Hur verkar det se ut med dagis och lekparker? Bussförbindelse, var är närmsta affär?

Lycka till med husletningen, där är kul att köpa hus!

Kul att köpa hus, nja, den summan som det krävs skapar nog allt en liten klump i magen. Men samtidigt så vill jag bo i hus.:crazy:

Ska titta på ett hus i morgon, där det i stortsett bara är att flytta in. Fasaden är fixad, nya treglasfönster, luftvärmepump, ny täljstenskamin, ingen källare som kan ställa till problem.

+ Det är nära affär och våra vänner
+Nära dagis och skolor om den biologiska klockan skulle ticka i gång.
+ Nog nära stan, men nära landet och många fina promenadstråk.

Inte megastort, men stort nog.

Nackdel dyyyrt. Men det är allt här i stan. Känns också bättre att köpa ett "färdigt" hus lite dyrare än att köpa ett hus i orginal från 50-talet med fuktskadad källare för 400' mindre. Ingen av oss är särskilt händiga.

haha, jag tänker tvärtom!
Hellre köpa ett med renorveringsbehov, då får jag ju det som JAG vill ha det. När man flyttar in i ett nyrenorverat är det ju som nån annan vill ha det...

+ atyt det ofta kan vara fuskbyggen ändå, även att det ser fint ut på ytan.

Ta dit en RIKTIG besiktningsman och låt honom kolla ALLT. Ta inte nån snubbe som är billig du hört ska kunna det här. För oss slutade det med att vi fick riva ut golvet i hela undervåningen och gräva ur källaren för att det var fukt och mögel :devil:

Nackdel dyyyrt. Men det är allt här i stan. Känns också bättre att köpa ett "färdigt" hus lite dyrare än att köpa ett hus i orginal från 50-talet med fuktskadad källare för 400' mindre. Ingen av oss är särskilt händiga.

Fast man ska dessvärre inte vara så säker på att huset är felfritt bara för att det är nyproduktion, finns en massa nya hus som är allt annat än bra. Har sett många skräckexempel.

Helst ett gammal geunint hus från förra århundadets första årtionden.

*kl*
En vän som är mäklare sa så här; Du ska IN i krypgrunden, UPP på vinden och NER i källaren. En besiktningsman är bra, men KOLLA noga vad han har besiktigat sedan i protokollet. En del friskriver sig från krypgrundsskador genom att helt enkelt inte inkludera dessa i besiktningen.

Säljande mäklare kan undvika etiska krav gnom att helt enkelt inte gå ner i grunden, får då finns det ju "ingen fukt vad han vet".

Helst ett gammal geunint hus från förra århundadets första årtionden.

Det finns inte så sådana här, jag söker hus mellan dina paranteser!;)

Övriga:

Huset vi ska kolla på är byggt i slutet av sjutttiotalet och har alla grundförutsättningar som vi vill ha. Garage, uterum, kamin (pappa har ett hemman med massor av ved)

SKa bli spännande att titta på det i dag, har dock en känsla av att vi inte är de enda som vill åt huset och att det därmed kommer att bli allt för dyrt. Man vill gärna kunna göra något mer än att bo, och dessutom känns det som en förutsättning att vi kan krympa våra omkostnader så att vi klarar oss på bara en lön i fall något skulle hända.

Huset vi ska kolla på är byggt i slutet av sjutttiotalet och har alla grundförutsättningar som vi vill ha. Garage, uterum, kamin (pappa har ett hemman med massor av ved)

Vad är det för grund?

Platta på mark som grund på hus som är byggda under 70-talet är ett stort varningstecken. Under tiden användes en dålig konstruktionen, vilket innebär en stor risk för fuktpoblem.

Senast ändrad:

Det är en betongplatta, då kanske man ska dra åt sig öronen lite?

Ja det är ju en riskkonstruktion, problemet var att man ofta gjöt in impregnerat virke i betongen och man la även impregnerade syllar i direktkontakt med betongen. Dessutom isolerade man ofta på betongplattan istället för under, och allt detta bidrar ju till ökad risk för fuktproblem.

Jag hade helt klart varit mycket mer uppmärksam. Hur är grunden utformad exakt på just det här huset? Hur är huset placerat ur fuktsynpunkt, är det i en dal eller på en topp sas? Hur har husen i området haft det med mögel och fuktproblem i grunden? Vill ni verkligen ha det så gör en rejäl besiktning av grunden. Tänk på att om det dyker upp fukrporblem i grunden sedan så kan det vara svårt att få det till ett dolt fel eftersom att konstruktionen i sig är en välkänd riskkonstruktion.

Kan slänga in lite generella tips också när det gäller undersökningsplikten vid husköp.

Det är ju viktigt att tänka på hur gammalt huset är, ett nytt hus kan man förvänta sig en helt annan standard av än ett äldre. Om vi tar detta 70-tals hus som exempel så kan det ju vara bra att ta reda på om säljaren har gjort något åt dräneringen då dräneringen i regel bara håller i 25-30 år år så det får ni annars vara beredda på att åtgärda. Samma sak med taket. Är det tegel sitter nu ju säkert men är det exempelvis betongplattor så håller de bara i kanske 25-30 år. Sådana saker är bra att tänka på när man köper ett halvgammalt hus.

Alla utrymmen ska undersökas, finns det vind så måste ni upp där och krypa. Finns det något som antyder att det kan finnas problem, någon lite fuktfläkt eller om säljaren berättar något som kan antyda på fel så kommer er undersökningsplikt att anses vara utökad. Om säljaren däremot garanterar att något är bra ska ni kunna lita på det. Så det är ju ofta bra att försöka ha en dialog på säljaren. Fråga vad säljaren åtgärdat och hur detta är åtgärdat och om säljaren upplevt några problem.

Leta efter fuktporblem, nu har jag redan nämnt grunden. Kolla taket och t.ex. även badrummet, knacka i kakel etc. och försöka hitta antydningar på fukt. Ja finns det inga antydningar är det ju bra, men finns det kakelplattor som är lösa så kommer er undersökningsplikt att anses utökad.

Man ska helt enkelt leta efter allt som avviker från husets förväntade standard. Samt att ni ska försöka vara medvetna om vilka fel som man kan förvänta sig av ett hus i den åldern.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 264
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka