Att ta ut spiralen

Acses

Trådstartare
Hur ont gör det egentligen? Hur snabbt är mellangärdet i funktion igen? :)

(visste inte vart tråden skulle ligga, så jag chansade här!)

Sv: Att ta ut spiralen

Jag tog ut min kopparspiral i våras. Det gjorde inte ont alls, var bara lite obehagligt och kallt.

Min käre pojkvän hade knuffat till den så den ändrat plats och det gjorde riktigt ont i flera veckor fram till att jag tog ut den.

På mig kändes det inte alls. Jag blev helt paff när barnmorskan höll upp den och sade: Klart.

Jag hade förväntat mig lite smärta iaf med tanke på hur tokont det gjorde att försöka få in den utan smärtstillande men som sagt, det kändes ingenting.

Kände i princip inget alls, blev förvånad när BM sa att vi var klara. :D
Jag hade hormonspiral, tog ut den i novemer -08 och mensen kom igång i slutet av januari -09. Något oregelbunden till en början, men efter ett par tre månader så var jag tillbaka på min normala cykel. Bebis tillverkades i juli, så alltså fungerade allt efter ca. 6 månader. (säkert innan med, men då testade vi inte. :D)

Vad skönt! Ska erkänna att jag har lite ångest över att ta ut den. Fick den isatt i samband med att jag var sövd så då kände jag ju ingenting, har alltså inget att jämföra med.

Jag hade också ångest över uttagningen eftersom det gjorde extremt jävla skitont :o rent utsagt att sätta in den. Men det kändes i princip ingenting. Om det ens kändes nånting, så var det isåfall väldigt kortvarigt. Så du kan vara lugn! ;)

Det känns ingenting, du behöver inte vara orolig. Jag tog ut min efter 8 månader eftersom jag aldrig slutade blöda, och det kändes inte ett dugg.

Jag har inte känt av uttagningarna och fått mens båda ggr efter fyra dagar och sen varit gravid direkt. Det är inte ovanligt att det går väldigt fort att bli gravid sa min bm då eftersom en hormonspiral hela tiden både hindrar graviditet samtidigt som den förbereder kroppen på en.

En liten sak jag har tänkt på angående hormonspiral som någon kanske kan svara på är: Man kan ju ha spiralen upp till 5 år, men vad skulle hända om man har den några månader längre. Tar hormonerna slut efter 5 år eller vad är det som händer?

Hur ont gör det egentligen? Hur snabbt är mellangärdet i funktion igen? :)

(visste inte vart tråden skulle ligga, så jag chansade här!)

Jag har tagit ut den själv, kändes knappt.
Vilket förvånade mig med tanke på den djävulska smärtan det innebär att sätta in den.

Har väldigt svårt att tro att hormonerna skulle ta tvärslut efter prick 5 år. Den funkar med all säkerhet ganska lång tid efter att 5 år passerat, men det är ju såklart inget tillverkarna garanterar. Effekten avtar ju successivt. Några månader kan inte ha nån som helst betydelse, fast den bör såklart ut så fort som möjligt.

Okej för jag tror det var i en gammal tråd här som jag läste att någon haft i den i sju år. Låter väldigt mycket.

Ja, det är nog inte så lämpligt att låta den sitta så länge. Finns trots allt en anledning till att den ska bytas ut efter 5 år.

Nej det är ingen som skriver något om det. Du kanske kan förklara för mig vad mellangärdet är för något i detta sammanhang om du kan utläsa det av svaren??

Värst vad skitnödig du verkar. :D Mellangärdet i det här fallet syftar väl på de hormonella funktionerna - hon vill veta om/när mensen kommer tillbaka. Jag misstänker att du mycket väl förstog det långt innan...

Eh nej då hade jag aldrig bemödat mig med att fråga. Varför fråga något som man redan vet??? För mig är det inte helt solklart att mellangärdet är de hormonella nivåerna. Men nu vet jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 754
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm