Om hundar hade fått vara med på t.ex. uteserveringar/restauranger och liknande så hade det nog hyfsat ofta blivit tråkig stämning. Mellan hundägarna och mellan hundägare och andra besökare. Många har inte tillräcklig koll på sina hundar, många har olika syn på det där med koll på hunden och olika hundar tar olika stor plats (fysiskt och mentalt). En bjäbbande chihuahua som inte kan koppla av kan ta större plats än en rottweiler som ligger lugnt och sover. Hundägare hade nog blivit irriterade på varandra, som de blir överallt annars. Jag kan se det framför mig. "Måste du låta din hund ligga just där, han stör min hund som då inte kan koppla av, kan du inte lägga honom på andra sidan bordet!" "Nä, det går inte därför jag måste ha lilla Putte precis bredvid mig för det är han van vid!". Osv.
Ska restaurangägaren stå där och säga att den bjäbbande chihuahuan inte är välkommen längre medan rottisen får stanna? Enklare för dem att bara säga att det inte är tillåtet så slipper de den diskussionen.