Att ta emot andras begagnade saker...

Q

qrumelur

I en annan tråd spårade diskussionen ur lite och kom in på det här med att det tydligen är så att förstagångsföräldrar "nu för tiden" är otacksamma som inte vill ta emot andras begagnade bebis och barnsaker...

Jag har grunnat jättemycket på det. Mycket också på grund av att jag blev "påprackad" ALLT (inkl. järntabletter!!) häromdan och fick panik och sa bara Nej till allting... :o

Är det bara jag som känner att ALLT som rör bebisen är världens viktigaste och största beslut, och att bara "ta emot" nåt som andra "kastar efter en" känns inte bra? Självklart om det är bra grejer som känns bra ... men "måste" man ta emot andras saker? Jag vill inte "bara ha" en barnvagn bara för att nån annan tyckte den var bra och att deras unge är så stor och inte behöver den... Är det bra grejer så absolut!
Men att bara tacka och ta emot...?
Det är ju vårt barn som ska ha det här. Det ska ha det bästa. Vad andra anser är det bästa kanske inte jag/vi tycker är det bästa... ?

Sv: Att ta emot andras begagnade saker...

Ja man får säga nej, men tänk dig noga för. Det kan ju komma att behövas.

Jag tar ´mer än gärna emot begagnat. det blir så förbannat dyrt att köpa allt nytt med en fjuttig mamma penning. Men sedan måste man inte andvända dem om man inte gillar det. Får kassar med kläder från en vän och där sorterar jag vad jag vill ha och resten skänker jag till välgörenhet.

och en extra vagn skulle jag ta emot med det samma, att ha ståendes i stallet så man slipper släpa med den vi har hemma var eviga dag. Hade varit super att ha en ståendes i sadelkammaren.

sedan kan det vara sakér du ute tror ´du behöver men kommer fram till att det kan vara bra att ha längre fram.

Vi tar emot jättemycket och är väldigt tacksamma för de saker vi får. Men vi tackar också nej till saker som vi vet att vi inte kommer att använda. Bebisens farmor vill överösa oss med saker som bebisens pappa hade när han var liten och en 70-talsbarnvagn med grön galonklädsel är inte det vi är mest sugna på. Vad gäller kläder har också mycket hänt sedan 70-talet, kläder idag är mycket mer praktiskt sydda för att kä på och av små barn.

Hos oss är det här första bebisen i släkten på många år, så det har inte funnits något att ärva där. Tyvärr säger jag då det mesta kostar sjukt mycket pengar och används fånigt kort tid.

Jag har däremot en tjejkompis som fick barn ett halvår före mig och av henne fick vi en hel del kläder. De har blivit väääääldigt mycket använda då de helt enkelt varit lite mjukare än allt det nya jag köpt. Min Ture är 5 mån nu och fyller upp två lådor i en byrå med kläder han vuxit ur, det mesta bara använt 1-3 ggr el inte alls (fick mkt kläder i presenter) så jag hoppas någon annan kommer kunna ha användning av det. Jag köpte en hel del märkeskläder från USA som är unika och det vore tråkigt om det inte kom till användning...

Nej, man behöver inte tacka och ta emot. Man väljer själv vad man vill ta emot. Jag har inte använt alla kläder vi fått, det jag inte tyckte dög skickade jag till second hand.

Sen beror det på hur man är som person, ekonomi, petighet, medvetenhet, snoffsighet osv. Bebis lär ju inte bry sig! ;)

Tillägg - om det inte framgick så hade jag varit glad om jag haft någon mer att ärva av. Det känns så fånigt med alla dessa prylar som använts så kort tid. Jag köpte också babyskydd till bilen av en kompis kom jag på. Det kostar ju ganska mycket pengar nytt och nu 5 månader ska man kolla på nästa bilstol som kostar ännu mer pengar osv osv...

En aspekt när det gäller ärvda kläder är att det är mycket mer hälsosamt för barnets hud när kläderna är tvättade många gånger. Nya kläder innehåller en massa kemikalier som tar några tvättar att få ur helt. Som sagt, man kan ju använda det man gillar och skänka resten vidare. Om du säger nej kan ju kompisen sälja grejerna på loppis.se istället.

Sedan kan man ju tacka och ta emot sakerna och sedan gallra ut sådant man inte vill ha kvar. Då kan man i lugn och ro fundera över om det är vad man kan tänka sig att använda och sedan slänga eller lämna till återvinning. Förutsatt att det man får inte är lån utan sådant man får. Att låna från massor av håll funkar inget bra då man ska hålla reda på vem som ska ha tillbaka vad...

Jag tackar och tar emot det jag får.
Om det är något jag inte vill ha, skänker jag till Erikshjälpen eller kyrkan.
Skönt att slippa köpa en massa nytt.

Jag blir jätteglad när vi får saker! Dottern växer så det knakar och vi hinner inte använda sakerna speciellt länge innan hon behöver ny storlek så att slippa köpa nytt stup i kvarten är väldigt skönt.

Det är ju inte bara av ren godhet som man får saker utan också för att folk vill rensa i sina förråd. Visst kan man göra sig av med saker man får som man inte vill ha men det tar ju också tid och kraft. Jag tycker att man har rätt särskilt som förstagångsförälder att känna att man kan styra själv och avgöra hur man vill ha det så man får absolut säga nej till andras saker. Möjligtvis kan man tänka igenom vad man faktiskt kan tänka sig att ta över (spjälsäng, grindar, badbalja etc slits ju inte direkt av ett barn) och nämna det när folk frågar.

Jag lånar hejvilt från bekantskapskretsen, det jag kan. Och köper resten second hand. Har köpt sele, sjal och barnvakt nytt - detta var ett medvetet val då jag så hemskt gärna ville ha just dessa.

Tycker det är en vansinnig marknad, denna med barngrejer.

Annars tycker jag självklart att man kan tacka nej till lån av grejer man faktiskt inte vill ha eller kommer ha användning för. Bland annat frågade min kusin om jag ville låna deras Babybjörn-sele, men någon sådan vill jag inte ha eftersom jag tycker de verkar o-ergonomiska, och jag tackade nej till den, däremot har jag lånat täcke och kudde och badbalja av dem.

Vi har fått mkt begagnat ab släkt och vänner. En del superfina saker som jag e mkt tacksam över men även en del skräp som jag har svårt att tacka nej till. De ger ju bort sakerna för att vara snälla.

I en annan tråd spårade diskussionen ur lite och kom in på det här med att det tydligen är så att förstagångsföräldrar "nu för tiden" är otacksamma som inte vill ta emot andras begagnade bebis och barnsaker...
Vet inte om det var mitt inlägg personen syftade på eftersom jag några dagar tidigare spytt galla över gamla saker som vi fått av svärmor. Fick den känslan iaf. I fallet svärmor kommer hon och säger "det här ska V ha, för det köpte jag till *V:s kusin* när jag fick veta att han skulle komma till världen". Det är det där ordet ska som jag blir så otroligt arg över. Och hon lyssnar inte på vad jag säger! Då får folk tycka hur mycket de vill att jag är otacksam, men VARFÖR skulle jag sätta på V 14 år gamla otvättade fårskinnsgrejer när jag aldrig ens skulle köpa likadana saker nya? Dom var skitfula! Jag tycker att det är direkt oförskämt att pracka på folk gamla saker utan att först fråga om de vill ha det!

I ett annat fall har vi fått en jättetråkig vinteroverall. Säkert funktionell, men jag hade aldrig köpt en likadan. Varför skulle jag klä mitt första barn i en overall som jag tycker är ful, bara för att svärmor löpt den till kusinen? :confused: Det var samma sak där, det var inte "vill ni ha den här?" utan "den här ska V ha i vinter" :eek:

Är det kläder/saker i bra skick som jag själv skulle kunnat ha köpt så visst, men jag vill inte ha saker bara för att. Men jag erkänner, jag har begagnatfobi, men varför orkar ens folk tycka att man är otacksam för det? Jag vill ha nya fräscha saker till min son och jag har råd att köpa det också. Vad är problemet liksom? :confused:

Jag tycker man får göra som man vill. Köpa nytt, sälja gammalt eller ge bort och ta emot.

qrumelur det där med att barnet ska ha det bästa är jättebra ur säkerhetssynpunkt men jag lovar dig att bebisen skiter i om den har två udda strumpor eller en body som inte matchar mössan. Det bästa du kan ge din bebis är tid och kärlek.

Jag hoppas vi får låna så mycket som möjligt av våra systrar som båda fick varsitt barn i april 2009. Vissa saker är givetvis redan borta men jag känner väldigt litet intresse för just grejer när det gäller barnet, åtminstone just nu. Så om vi inte behöver ta beslut kring varje pryl på butik så är jag glad. :laugh:

Sen tror jag att det kommer ge sig när vi väl fått barnet och vi upptäcker vilka behov vi verkligen kommer ha. Det verkar finnas lite väl mycket fiffiga grejer som jag inte är så säker på att vi behöver.

Vi har galet mycket ärvda saker. Efter vänner, efter mig och efter min sambo.
Helt seriöst så har nog sonen mer ärvda/begagnade grejjer än nya.

Jag kansnarare tänka att vi kanske borde köpa mer nya grejjer åt honom än vad vi gör, men de gamla grejjerna fungerar ju! Han kommer bli äldre och petigare med sina kläder och vägra ta på sig det jag köpt så han får glatt bita ihop, och lika glad för det är han. :)

Vet inte om det var mitt inlägg personen syftade på eftersom jag några dagar tidigare spytt galla över gamla saker som vi fått av svärmor. Fick den känslan iaf. I fallet svärmor kommer hon och säger "det här ska V ha, för det köpte jag till *V:s kusin* när jag fick veta att han skulle komma till världen". Det är det där ordet ska som jag blir så otroligt arg över. Och hon lyssnar inte på vad jag säger! Då får folk tycka hur mycket de vill att jag är otacksam, men VARFÖR skulle jag sätta på V 14 år gamla otvättade fårskinnsgrejer när jag aldrig ens skulle köpa likadana saker nya? Dom var skitfula! Jag tycker att det är direkt oförskämt att pracka på folk gamla saker utan att först fråga om de vill ha det!

I ett annat fall har vi fått en jättetråkig vinteroverall. Säkert funktionell, men jag hade aldrig köpt en likadan. Varför skulle jag klä mitt första barn i en overall som jag tycker är ful, bara för att svärmor löpt den till kusinen? :confused: Det var samma sak där, det var inte "vill ni ha den här?" utan "den här ska V ha i vinter" :eek:

Är det kläder/saker i bra skick som jag själv skulle kunnat ha köpt så visst, men jag vill inte ha saker bara för att. Men jag erkänner, jag har begagnatfobi, men varför orkar ens folk tycka att man är otacksam för det? Jag vill ha nya fräscha saker till min son och jag har råd att köpa det också. Vad är problemet liksom? :confused:

Säg nej när hon vill pracka på dig saker och förstår hon inte då - skänk till välgörenhet eller släng skiten.
Hon ska respektera om du inte vill ha de gamla kläderna och gör hon inte det så får hon skylla sig själv om du gör dig av med det.

Jag har tagit emot massor av begagnat och älskat det! :D Jag handlar otroligt mycket på loppisar fortfarande till barnen och tycker att det är suveränt, det vi köpte nytt till första barnet var en barnvagn eftersom vi tyckte att vi ville det, så här i efterhand så hade jag nog lika gärna kunnat köpt en beg eller ärvt av någon.

Men det är självklart upp till var och en hur man känner det, jag är glad att jag har vänner som gärna tar emot nu våra urvuxna kläder, skor och en del saker.

Vi tar gärna begagnade grejor, man kan ju alltid sortera ut det man gillar och sen skicka iväg/sälja det man inte vill ha. Vi har tagit emot en hel del begagnade kläder. Köpt begagnade vagnar och vissa leksaker. men bilstolar har vi enbart köpt nya.

Säg nej när hon vill pracka på dig saker och förstår hon inte då - skänk till välgörenhet eller släng skiten.
Hon ska respektera om du inte vill ha de gamla kläderna och gör hon inte det så får hon skylla sig själv om du gör dig av med det.

Jag skulle ha sagt nej till vem som helst, men inte just till henne... Min man har lite svårt att säga ifrån till henne för att han inte vill göra henne besviken och för att inte har några speciella åsikter om klädern. Han skulle kunna använda det på V om inte jag varit emot det. Han tycker att vi väl kan lägga undan kläderna, men jag anser inte att vi har så mycket förvaringsutrymme så vi kan lagra andras skit. Det är därför jag inte säger ifrån, för att det skulle göra min man obekväm. Jag vill inte heller göra mig ovän med svärmor pga en sån sak, man får välja sina strider.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24