Att stretcha hästen rätt?

Casteloro

Trådstartare
Min hästmassör insturerade mig sist hon var och kände igenom min häst hur jag skulle göra för att på effektivaste vis stretcha honom. Hon fick min kille att slappna av och kunde stretcha frambenet i princip 90 graders vinkel. Jag är inte ens i närheten av 45 grader, känns det som och då är jag rädd att det bara blir fel..

Vad gör hon som inte jag gör?

Hon vet förvisso vilka muskler hon skall känna på, men efter en ridtur så torde min häst vara tillräckligt uppvärmd för ett ordentligt stretchpass. Jag får det inte att fungera och jag är rädd för att jag gör mer skada än nytta, och då blir det bara en piss i havet i jämförelse med den stretch hon visade på.

Vad tror ni?

Sv: Att stretcha hästen rätt?

Stretching är en övning som man lär hästen precis som vilken annan övning som helst. Stå stadigt, använd dina egna ben, lyft inte med ryggen. Lyft frambenet rakt fram, sträva efter att hästen ska slappna av och "ge" dig ett rakt ben innan du lyfter högre upp. Om din häst sträcker benet och accepterar stretchen och står lugnt är du på god väg. Då behöver du inte hetsa upp dig för att du inte kommer hela vägen upp. Ge hästen lite tid i det läget och lyft sedan lite till om det går.

Hellre en mjuk stretch där hästen vill samarbeta än att det blir oro och konflikt av det hela. Vissa hästar tycker det är OK att stå kvar en minut och stretcha, andra slappnar av bättre med flera kortare upprepningar. Men aldrig rycka. Låt hästen hitta sin balans och lyft försiktigt. När din häst kommer på att det är skönt kommer du snart att komma upp till 90 grader. Om det tar några veckor så spelar inte det någon roll.

Jag har haft samma problem med min häst, men ju mer jag övade dessto säkrare blev jag själv på hur stretchen skulle utföras och dessto mer slappnade hästen av. Hästen märker direkt om man inte är helt trygg med vad man gör, så det är antagligen därför det gick lättare för din massör. Hästen kände att hon hade full koll på vad hon pysslade med. Så jag håller med föregående talare; låt det ta tid. You'll get there! :)

KL

Istället för att starta en ny tråd väcker jag denna :D Ska stretcha min pålle och känner precis samma sak som TS, är så rädd att gör fel. Är rädd att jag lyfter benet snett, håller på fel ställe osv.. Vet har visat, och som i TS fall hade vet inga problem att få upp benet i midjehöjd (ca 90 grader) medan jag själv knappt vågar knähöjd :angel: Vart är bäst att hålla händerna?

lånar tråden.. om det knakar när man strecthar är det farligt? det brukar knaka vid kotleden bak när jag strechar.. hästen visar inget tecken på smärta eller irritation när detta händer..

Nu när jag stretchar så gör jag det i princip 90 grader. Jag är mer avslappnad när jag stretchar min prins och jag ser till att han står balanserat på de resterande tre benen. När hästen är avslappnad och "släpper" efter lite så lyfter jag lite till och gör det succesivt liksom..

ingen som vet om det är farligt med knakningar vid stretching??:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
S
Träning Har ett halvblod på 7 år som jag köpte i somras. För att göra en lång historia kort så blev jag lurad på hästen och det visade sig att...
Svar
11
· Visningar
3 223
Senast: akleja
·
R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 321
Senast: Karoliten
·
C
Ridning Ha någon några bra tips för att få mer kontroll på benen? På vissa hästar jag rider har jag märkt att det är väldigt svårt att få benen...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka