Att städa...

S

_Sparris__

Ni som har hundar som ni lärt att plocka upp sina utspridda leksaker i en korg, hur har ni lärt in det?
Eller nån annan som har nå bra inlärningstips:idea:

Sv: Att städa...

vi tränar lite då och då när andan faller på. använder mig av shapingteknik.

börjar med ett föremål och en korg vid mina fötter. sätter mig på en stol och har ca 30 godisbitar (minismå, typ 1/4 frolic till en stor hund). sedan klickar jag minsta antydan till intresse för föremålet, kör 10 klick - paus x 3. efterhand ökar jag kraven och vill att hunden ska plocka upp föremålet och gå mot korgen och släppa det där. är inte så noga med att det ska hamna i korgen i början. och så fortsätter det med fler föremål tills hunden generaliserar.

ska man göra så bör hunden förstås vara inklickad och man bör ha lite baskunskaper i klickerträning. men som tur är finns det massor av litteratur i ämnet :).

Det började med att jag lekte fram det när schippen var liten.. När hon busade med sina leksaker så satt jag bakom korgen och vid tillfälle så ropade jag på henne. När hon kom till mig så bad jag henne släppa, och Voila! Leksaken var i korgen. Det var inte alls någon seriös inträning, men nu lägger hon alla leksaker i korgen.:D

Jag använde också klicker. Jag började med att ge hunden en leksak, hade korgen framför mig och sa "loss" så att den föll ner där. Sen började jag lägga leksaken på golvet istället för att ge den till henne, och belönade när hon la den i korgen. Sen flyttade jag korgen en bit bort så hon fick göra allt själv. :)

Scooben städar både leksaker och skräp från sönderrivna mjölkkartonger ( som det varit godis i ) Lite godis hjälper ju till, men oftast räcker det med att jag visar hur glad jag är.
Det hamnar inte alltid i papperskorgen eller i hans leksakslåda, men alltid åtminstone hos mig... :D

Jag ska skriva några rader till dig - har varit fullt upp bara, nya fölet och allt... :o Hoppas du och Tesla mår bra!!! :)

Tack för alla tips, nu måste jag genast köra igång!

buschiq - Ser framemot att få läsa några rader från dig :) Vi mår bara bra.

Det finns en bra bok med en massa trix i. Städa är med där bland annat. Tror det heter Hundlekar.. Tycker den är super!

Jag använder också klicker.

Min hund lärde sig att städa när han var 11 veckor, sen dess gör han det typ 1 gång om dagen frivilligt.

Jag började bara med att sitta med hans låda någon decimeter framför mig, kasta iväg en leksak, och när han kom mot mig och ville lämna den till mig klickade jag precis när han hade truten över lådan, då släppte han leksaken rätt ner i lådan. Sen utökade jag, bad honom vänta, kastade ut fler och fler leksaker längre och längre bort, pekade på en åt gången och klickade när dom var ovanför lådan.

Sedan började jag att ställa lådan lite längre ifrån mig, för att sen efter ett tag när han verkligen fattade ha lådan på samma ställe där den alltid står. Nu när jag lagt på kommando behöver jag ju inte kasta leksakerna först, jag pekar på en och ber honom städa, en efter en. :)

Min hund städar självmant utan kommandon. Hon har alla sina leksaker i sitt hundsäng. Hon tar fram och leker med dem när hon har lekt klart går hon och lägger tillbaka dem. Men ben och andra delikatesser läggen hon under sängen så ingen ska hitta dem...:p

Jag tror helt ärligt att hon har fått men som valp utan min över pedantiska mamma som städar heeela tiden *skojar*

Inte direkt svar på frågan... bara en liten parantes! :D

:)

Gud vad skönt det låter. Min hund river ut nästan allt ur leksakslådan och sprider ut det i hela lägenheten, varje dag.. :p

Det är bara min ena som kan det. Den andra har jag inte testat med än. Hon är inte så mycket för att bära saker.

Den som kan har jag bara bett hämta sakerna och sagt "lägg den där" och pekat. Så lägger hon dem i korgen. Efter det började vi kalla korgen för "korgen" när vi pekade på den. Och nu lägger hon sakerna i korgen om man ber om det.
Hon är väldigt smart och har inte behövt mycket träning för att lära sig något. Man säger bara till henne någon gång och visar med kroppen vad man menar, berömmer när hon gör rätt. Och sen är det fixat.:)

Min med. Att hon sen har hur många som helst hjälper inte.
Det är ju så billigt med leksaker till småhundar. Så hon får allt för många.:p

Hittade en städfilm från andra el. tredje gången vi tränade på att städa.
Jag slänger ut små pappersskräpbitar som Scooby får plocka upp och så när han kommer för att få sin godisbit håller jag fram burken som skräpet ska vara i så att han släpper dem där när han tar godiset. Det ser ut som om han får massor av godis, men det är en enda köttbulle han får, delad i massor av småbitar.

Ni får ursäkta väldigt morgontrött matte som inte själv städat :o

http://s38.photobucket.com/albums/e123/Buschiq/?action=view&current=Scoobenstdar3.flv

Ja, Selma har nog minst 20 små gosedjur som är nästan likadana :D Lite onödigt kanske.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 490
Senast: monster1
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka