Att stå still...

Inelin

Trådstartare
Kort och gott: Hur lär du hästen att stå still?

Jag har en ny (redan inkörd) ponny som är lite trampig (welsh). Han tittar på omgivningen, väger, trampar, ja inte direkt ett säkert beteende vid anspänning. Hur tycker ni jag ska jobba med honom? Han är en känslig ponny som genast backar ett steg när jag ber honom men sedan trampar runt *suck*

Sv: Att stå still...

Jag har en ponny som kan stå still hur länge som helst och så har jag en liten raket som ska iväg på en gång.

Det jag brukar göra är att försöka hålla honom så stilla som möjligt, stannar honom gång på gång när han försöker gå iväg och när han väl stått stilla en liten stund belönar jag honom genom att låta honom gå iväg.

Prata, beröm när han står stilla och "bråka" vänligt men bestämt när han gör "fel".
Har själv en shettishingst som är allt annat än still:D
Man kan ju longera en stund före om det är för mkt spring i benen.
Så fort han står still på komando berömmer jag å sen får han gå igen, sen ökar jag tiden han ska stå stilla, men har inte kommit till körningen än.
En oerfaren häst som måste stå stilla länge kan ju bli rastlös, den förstår inte varför det är så viktigt att stå still och den blir stressad och vill gå iväg. Lite beroende på hur man beter sig själv:smirk:
Blir man irriterad på hästen känner den det så det gäller verkligen att vara positiv, tycker själv även hästarna blir glada då:)

Du skriver ny ponny, har du inte haft honom så länge? Det tar ju ett tag innan han känner sig hemma oxå...

Det första är ju att hästen stannar klockrent på ptroo, eller vad du vill använda. Men klockrent menar jag att den ska stanna på enbart kommandot, ej genom att man tar den i munnen eller så. När hästen stannar på ptroo, och går framåt FÖRST då du smackar, kan du kräva längre stunder, förläng med några sekunder. Jag tycker att det är viktigt att hästen ENBART går framåt då du smackat på den dvs gett kommando att röra sig. Går den ett steg framåt, så backa den om du ej gett kommando.
Ytterligare ett bra sätt är att leda hästen, och för att den ska få gå vidare(då du sagt ptroo), du ger smack, så måste hästen sänka huvudet. Det är lugnande för hästen att sänka huvudet..
Min häst kan jag nu ptrooa o ställa lös i princip vartsomhelst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 628
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka