Att sitta upp på lättaste sättet

fiaskurken

Trådstartare
Dum fråga, så jag förväntar mig kanske en del dumma svar :D men hörreni, har ni några tips om hur man på lättaste sättet kommer upp på en stooor häst? (förutom pall o dylikt) Hur man kommer upp smidigast överhuvudtaget på hästen :confused: Inte för att jag är stel eller så... :rofl: // osmidiga fiaskurken
 
ehhh........läng vänster stigbygel tills den är lagom lätt att sätta i foten i å sen sitter du upp,när du väl har kommit upp kortar du bara den till vanlig längd,
men om du nu inte är osmidig,problemet? hehe

keep smiling :)

:bump: /johanna å Bellis - ( :love:)
 
Antingen länger du stiglädret så att du når, eller så använder du pall. Kan inte se att det skulle finnas några andra, realistiska :D, alternativ.
 
Jag använder pall i vanliga fall, men om jag åker av i skogen tillexempel så ligger jag ju risigt till :D
 
Jag klättrar upp från staketet, tom skonsammare än pall ;)

I skogen letar jag upp en sten ;)

Min ponny är iofs bara 147 o jag är 168 men iaf ;)
 
Läng stiglädret några hål, sätt i foten i stigbygeln så som foten ska vara från början, alltså du står med ansiktet åt samma håll som hästen. Håll i sidan av sadeln och tyglar med vänsterhand, höger hand på bakvalvet. Svinga dig upp och smyg ned MJUKT i sadeln. Stretcha lite innan uppsittning så blir benet mycket vigare! Det gamla sättet med att sitta upp med ryggen mot hästen och vrida foten medan man svingar sig upp, kan göra att din tå roterar i hästens sida och den sprätter iväg av obehaget. Det bästa är ett bord eller en stabil pall, men det är bra att träna från marken, för på träning och tävling kanske det inte finns någon pall i närheten. Jag går ibland upp från ett högt bord och lägger över höger ben direkt (utan att ta vänster fot i stigbygeln) och tar sedan båda stibyglarna. Det skonar häst och sadel som mest. Tänk på att lära hästen att stå still efteråt, att ryttaren sitter i sadeln är ingen anledning för att den kan trampa iväg. Man träffar för många ouppfostrade hästar som inte lärt sig detta!
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

om ni skulle rida en ponny i lagom höjd för att kunna hoppa upp på utan pall, skulle ni hoppa upp med eller utan pall?
jag hoppar upp med pall, de e väll bättre för hästensrygg? :crazy:
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Använder alltid min sten som ja har utanför stallet... Perfekt avstånd...
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Ikea pall, det är super använder det till min stooora häst som är hela 147cm ;)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag kan komma upp på hästen från marken trots att jag är så osmidig. Men jag använder mig av lite lutning i marken. Hästen står längre ner och jag blir då högre och kan hoppa upp utan pallar eller andra saker. Det är ju ett alternativ.
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

Jag brukar ta tag i manen och häva mej upp, plus lite längre läder då.. Sånt kan man träna upp också, ställ upp foten på ett bord och kliv närmare och närmare bordet med andra benet tills det sträcker ordentligt. Sen kan du testa lägga lite vikt på foten som står på bordet så får man snart lite mer "uppklivningsmuskler" :)
 
Sv: Att sitta upp på lättaste sättet

USA-ryttarna sitter upp på ett riktigt coolt sätt. De typ studsar upp i stigbygeln. Gör något konstigt hopp och sedan sitter de där. Riktigt häftigt faktiskt :banana:
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp