Att röntga eller inte

J

JusticeGirl

Hej.

Äntligen får vi börja trappa ner på Finadyne som min häst har fått för fången.:laugh:

När jag sist prata med vet. så fråga jag om hon tyckte jag ska åka in och röntga hovarna (hon har stått ca 1 månad med fång synthom) Men hon tyckte inte det behövdes.
Jag fråga om jag skulle ta ut min hovslagare för att verka hovarna. Det tyckte hon absolut att jag kunde göra.

Ringde min hovslagare samma dag. Och hon tyckte jag skulle röntga.:confused:

Tänkte ringa in till Ultuna på måndag och höra vad som är bäst! Om jag förstod rätt så var det svårt för henne annars att verka hovarna

Men jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er så länge?

Hur har ni gjort? Hur ser man på bästa sätt att dom inte har fångsynthom längre. jag gick ut på stallplan med henne, och hon går bra, om än lite selt och lite öm under hovarna.
Men samtidigt känner jag att stelheten kan vara pga. boxvilan. då hon i vanliga fall går på lösdrift och får röra sig fritt dygnet runt. Ömfotad brukar hon också kunna vara när man går på grus med stora ojämna stenar.

Jag känner att jag vill ta tag i det här i veckan, så hon får sina hovar verkade på ett eller annat sätt. Annars är jag rätt att en sprick som vi har kämpat med i 2 års tid ska gå upp igen.

Den sprickan har inte bara orsakat problem med hoven, utan även ryggen. Då hon inte har velat trycka ifrån ordentligt med den hoven så har hon blivit stel och sne i bäckenet, manken och nacken. Och fått stelhet i några muskler runt om i kroppen. Vi hade precis fått bukt med det med hjälp av en helt underbar häst kiropraktor som har kommit ut till oss hela vintern.

Nu blev det mycket text men, jag vill jätte gärna ha tips och råd!

Vad är mest värt.. Att åka in till en klinik, eller ta ut ambulansiära vet. som har röntgen utrustning. Jag vet att Ultuna i uppsala har dom möjligheterna. det är ca 4 mil dit. Det som är svårt för mig är att jag varken har bil som kan dra transport och ingen transport heller.. Känns som det är hur svårt som helst att få tag på en hyr transport här i närheten också.

Sv: Att röntga eller inte

Helt klart ska du åka iväg och röntga, både för din egen och för hovslagarens skull! Konvalescensen är längre om hästen har rotationer och/eller sänkningar jämfört med om den inte har några lägesförändringar av hovbenet alls, och det blir ju väldigt svårt för dig att avgöra när du kan börja sätta igång hästen igen om du inte vet hur det ser ut inuti hovarna. Om hästen har stått med fångsymtom och medicin såpass länge så finns det ju alltid en risk att den även fått rotationer tyvärr. Tycker att det är konstigt av veterinären att inte rekommendera röntgen i ditt fall...

Jag skulle absolut åka in och röntga, av samma anledningar som bettysmatte skriver. Att få en fånghäst ridbar igen kan ta lång tid.

Jag tycker att det är bäst att röntga speciellt om den varit mkt dålig och man sedan ska använda hästen. Om man har en sällskapshäst som inte rids och som får ett lättare anfall som går över snabbt så kanske man resonerar annorlunda. Det kan vara till stor hjälp för hovslagaren att se röntgenbilder innan h*n ska verka. Min hovis ville absolut se bilderna innan han röntgade. Jag fick dem med hem på en CD.

Fångsymptom är stelhet, ej ren gång men kanske framförallt svårigheter att vända snäva svängar typ snurra runt.

Det är nog mkt bättre att köra iväg hästen än att ta ut en vet med portabel röntgen. Jag minns att jag övervägde det alternativet själv men de vet jag pratade med tyckte att det var bättre att röntga på klinik för det är viktigt att hästen står bra annars kan de ha svårt att mäta förändringarna.

Det måste väl finnas transporter att hyra i Uppsala? Jag förstår att det kan vara jobbigt men jag hade sett till att hästen kom till en klinik. Nu tyckte ju inte din veterinär det förstås, förklarade hon varför?

Jag tror inte att Ambulatoriska från SLU åker ut till någon som inte har hästen i Uppsala/Knivsta kommun (enl hemsidan iaf). Fast det kanske du har?

Jag känner ingen seriös hovslagare som hade börjat verka en fånghäst utan plåtar först. Absolut plåtar.

Tack alla för era svar!:bow:

Jag har bestämt mig för att det får bli att åka in till klinik att röntga!!

Ska ringa Ultuna på måndag morgon och beställa tid! Brukar det vara lång vänte tid? någon som vet det?

Känns bäst så för mig själv också, jag vill veta om hon har fått en rotation med. Med min otur så har hon säkert fått det. Jag hitta ett ställe i väsby som hyr ut hästlastbilar som man kan köra på B-kort. Perfekt! Jag som inte gillar att köra med släp :) Och så behöver jag inte hyra både transport OCH bil :D

Nu har jag en liten promenad häst, och kommer inte gråta blod om jag inte får rida på länge.. eller någonsin, bara hon mår bra och är lycklig!

Hmm, föresten, är det någon som har erfarenhet av ultuna? Jag har blivit rekomenderad att åka till strömsholm. men känner mig otroligt osäker på att köra dit. Ultuna känns tryggt, då jag åkte många gånger dit med katten. men har aldrig varit på hästkliniken

Jag tror inte att Ambulatoriska från SLU åker ut till någon som inte har hästen i Uppsala/Knivsta kommun (enl hemsidan iaf). Fast det kanske du har?

Yes, vi bor i sigtuna kommun, men visst borde det kosta ganska mycket att få ut dom? Tror inte att det ingår i min försäkring :(

Jag har ingen egen erfarenhet vare sig av Ultuna eller Strömsholm men är ändå ganska säker på att det räcker med att köra dit det är närmast. Jag förstår mkt väl att man känner sig osäker på att köra transport, har aldrig gjort det själv.

Det behöver inte vara kört för att den har rotationer eller sänkningar. Min ponny hade båda delar vilket jag förstår det som var ganska allvarligt. Hon är idag "bra" igen dvs hovarna ser helt normala ut på röntgenbilderna och jag har satt igång henne ganska så ordentligt. I går tex var vi ute på en ganska tuff skogstur med mkt trav och galopp och dessutom lång promenad dit på vägen. Men det har tagit lång tid att komma dit.

Det kan kanske vara bra att veta i förväg. Det är jobbigt att åka in med dem och med all oro inför hur det ska visa sig vara. Hoppas att du får tid ganska snart så du slipper vänta.

Det finns ju även Mälarkliniken i Sigtuna och ATG i Täby.

Nu får man inte rekommdera hit eller dit här inne, men jag tror som FA att det inte spelar ngn större roll vilken klinik du åker till. Helst ska man ju åka till en klinik där man kanske känner ngn vet man har förtroende för, men annars skulle jag åka till ngn som ligger nära.

Mälarkliniken har portabel röntgen, MEN jag tror bara de åker ut med den om det är minst X antal hästar som ska röntgas, men kanske värt ringa och höra?

Okej, visste inte att mälarkliniken hade utrustning för sånt. dit är det jätte nära, och jag hittar dit, då jag stått i stall i närheten :)

Men det står mellan ultuna och mälarkliniken då :) Men det lutar mer åt ultuna ändå :):)

Tack åter igen för alla svar

Du kommer hitta hästägare som är supernöjda med MK, som inte är nöjda med MK, som är supernöjda med Ultuna, som inte är nöjda med Ultuna.

Välj den klinik du känner mest förtroende för.

Men MK har digital röntgen, smedja/hovslagare osv. Dvs samma faciliteter och 'allt som behövs' i det här fallet. Precis som Ultuna har. Så välj den du tycker själv du =)

Sen, har hästen ont kan ju en kortare resa vara bättre, och kanske lättare för dig få hjälp med skjuts dit och så? Men annars som sagt, ta vilken du vill, båda kan utmärkt väl röntga och hjälpa dig med 'fortsättningen' =)

Generellt och för 'framtiden', så MK har det mesta, det de inte kan men som Ultuna kan är stationärvårda hästar som är i behov av intensivvård/tät dygnet runt övervakning. MK kan dock både operera och stationärvård (dvs ha inneliggande patienter) - men inte de som behöver övervakning dygnet runt/vård dygnet runt. Annars så facilitetsmässigt så MK har ingen scint men det har Ultuna, Ultuna har ingen magnetkamera men det har MK. Så - i de flesta fall kan man välja vilken man vill =)

Senast ändrad:

Du kommer hitta hästägare som är supernöjda med MK, som inte är nöjda med MK, som är supernöjda med Ultuna, som inte är nöjda med Ultuna.

Välj den klinik du känner mest förtroende för.

Men MK har digital röntgen, smedja/hovslagare osv. Dvs samma faciliteter och 'allt som behövs' i det här fallet. Precis som Ultuna har. Så välj den du tycker själv du =)

Sen, har hästen ont kan ju en kortare resa vara bättre, och kanske lättare för dig få hjälp med skjuts dit och så? Men annars som sagt, ta vilken du vill, båda kan utmärkt väl röntga och hjälpa dig med 'fortsättningen' =)

Generellt och för 'framtiden', så MK har det mesta, det de inte kan men som Ultuna kan är stationärvårda hästar som är i behov av intensivvård/tät dygnet runt övervakning. MK kan dock både operera och stationärvård (dvs ha inneliggande patienter) - men inte de som behöver övervakning dygnet runt/vård dygnet runt. Annars så facilitetsmässigt så MK har ingen scint men det har Ultuna, Ultuna har ingen magnetkamera men det har MK. Så - i de flesta fall kan man välja vilken man vill =)

Ja, jag pratade lite om det med min syster, och precis som du säger. det finns dom som är nöjda och dom som är mindre nöjda. Var inne på MK hemsida och såg att våran f.d hovslager jobbar kvar. så jag vill nog gärna dit. Och ju mindre min häst behöver åka transport desto bättre. Hon åker jätte lungt och fint, men är något orolig.

Och det bör ju inte bli sämmre bilder bara för att jag åker dit och inte till Ultuna eller strömsholm =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
48 135
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka