Att rida utan hjälm

Home

Trådstartare
Hej!
Funderar lite på hur ni som rider utan hjälm (regelbundet?) tänker?
Vad är orsakerna? Jag är absolut inte emot det men jag är bara nyfiken. ;)

Sv: Att rida utan hjälm

Jag rider i princip alltid med hjälm, ser det som ganska självklart. Nån gång har jag glömt att sätta på den, lr dragit mig för att göra det om jag har en gosig mössa på mig (nu pratar jag vintertid).

Vet många som rider utan hjälm, de tycker inte att den behövs helt enkelt (främst dressyrryttare) och säg mig den westernryttare som rider med hjälm, det förstör ju hela stilen ;).

Jag har också ganska lång tid funderat på varför man rider utan hjälm. Ett undantag kan jag hitta och det är om det är 25+ ute och man ska träna i paddocken, då kan jag förstå det. Men annars, vanliga dagar..det förstår jag inte.

Jag älskar min hjälm, den är så otroligt bekväm så jag vill knappt ta av mig den. Undrar om dessa människor utan hjälm provat på en riktigt bekväm hjälm nångång.

Jag använder hjälm utom när jag tävlar i lite högre klasser. På låg nivå med unga hästar har jag hjälm. Är westernryttare...

Jag har också ganska lång tid funderat på varför man rider utan hjälm. Ett undantag kan jag hitta och det är om det är 25+ ute och man ska träna i paddocken, då kan jag förstå det. Men annars, vanliga dagar..det förstår jag inte.

Jag älskar min hjälm, den är så otroligt bekväm så jag vill knappt ta av mig den. Undrar om dessa människor utan hjälm provat på en riktigt bekväm hjälm nångång.

Hej!

Majoriteten av gångerna jag åkt av har varit i paddocken.. Och de flesta skador jag fått har också skett i paddocken, så nej, det där förstod jag inte??

/Lavinia, som inte kan komma på nån orsak att rida utan hjälm mer än virrighet (dvs man glömmer, har hänt mej 1 gång)

Att andra vuxna människor väljer att rida utan hjälm, ja, det är deras eget val, deras ansvar och deras eget fel om de åker av och får svåra blödningar i hjärnan, vill man utsätta sig för den risken, feel free. Förhoppningsvis är personerna vuxna nog att ta ansvar för vad som kan hända.

Något som däremot gör mig förbannad är när man ser barn rida utan hjälm, och inte förbannad på ungen utan på föräldrarna och vuxna personer runt barnet som inte lärt dem vikten av att rida med hjälm och uppenbarligen inte lärt dem vilka risker det innebär att rida utan hjälm. Tycker det är rent vansinne och fruktansvärt oansvarigt av föräldrarna att utsätta barnen för den typen av risker..

Majoriteten av gångerna jag åkt av har varit i paddocken.. Och de flesta skador jag fått har också skett i paddocken, så nej, det där förstod jag inte??

Jag sa inte att det var mindre risker, skrev att jag har större förståelse för att man skippar hjälmen när man tränar när det är såpass varmt.

Riskerna är väl detsamma och det skrev jag inget om.

Tror det är en vanlig missuppfattning att man är säkrare i paddocken än ute i skogen. Min mamma åkte av i paddocken för några år sedan, i skritt. Slutade med en spricka i bäckenet.

Jag rider alltid utan hjälm. Jag tycker inte om att ha hjälm. Jag är vuxen , mitt val. Inget barn eller ungdom rider någon av mina hästar utan hjälm.

Fast sett ur den synvinkeln, tycker jag nog att distansryttare som ska rida långt/tävla i högsommarvärmen, skulle vara mer ursäktade. I en timme tycker jag nog att man kan klara att ha hjälm, trots värme. En distanstävling kan ändå innebära att man sitter i sadeln i princip hela dagen...

//Liten, som aldrig ridit ett helt träningspass utan hjälm, men däremot bitar av en ridtur och upp till betet från stallet. Och anser att vuxna människor (dvs över 18år) har fullt ansvar för sig själva och därmed själva avgör hur de vill göra.

Nej det tycker inte jag. I en paddock finns förhoppningsvis inte stenar, hårt underlag och så mycket oförutseddbara grejer som händer. Man har en lättare överblick över saker och ting än vad man har när man rider på en krokig grusväg där man aldrig riktigt vet vad som finns i buskar och träd osv.

Därför tycker jag att rida i paddocken är mindre risk än att vara ute på grusvägar och andra hårda vägar. Jag vet att det mest beror på hur man landar som det handlar om, men risken att slå huvet i en sten tex finns ju förhoppningsvis inte i en paddock.

Så jag tycker inte det går att jämföra.

Jag skulle se riskerna som rätt likvärdiga, förutsatt att vi inte snackar trafikerade vägar och att hästen är van vid att ridas ute i miljöer där t.ex. vilt dyker upp. Det är olika risker, javisst, men jag anser inte att det generellt är säkrare att rida på en ridbana.
Min egen erfarenhet, är att "man" oftast är mer beredd ute än på ridbanan. Kanske pga falsk säkerhet av att vara på en ridbana med staket runt om.

...men det har hänt fler än en ryttare att de flyger in i staket/sarg (heter det så?) med huvudet före...
De flesta har haft hjälm, de andra behöver nog inte bekymra sig längre, överlevde de så lär de inte ha så stora chanser att komma upp på en häst igen.

Otur kan man ha lika mycket som på ridbana/i ridhus som ute i skogen/på vägar.

Jag skulle se riskerna som rätt likvärdiga, förutsatt att vi inte snackar trafikerade vägar och att hästen är van vid att ridas ute i miljöer där t.ex. vilt dyker upp. Det är olika risker, javisst, men jag anser inte att det generellt är säkrare att rida på en ridbana.
Min egen erfarenhet, är att "man" oftast är mer beredd ute än på ridbanan. Kanske pga falsk säkerhet av att vara på en ridbana med staket runt om.

Visst kan det vara så att vissa ryttare rider olika på bana och ute i skogen. Jag rider likadant på banan som i skogen och ute på vägarna, uppmärksamheten är densamma just för att jag vet om riskerna.

Oavsett hur van hästen är vid att möta läskiga saker ute så hoppar även trygga hästar till om något plötsligt och oväntat dyker upp. Man kan åka av bara hästen tar ett sidohopp pga av "faran", har man otur landar man på en sten eller liknande, vilket inte är så stor risk i en paddock eller manege.

Riskerna när man åkt av att man skadar sig allvarligt när det gäller huvet är större ute i naturen än i en paddock rensad från grenar och stenar. Det går inte att komma ifrån. Sen kan man ju alltid landa lika illa oavsett vart man rider och då blir väl skadorna likadana ungefär, för så mjuka underlag har väl förhoppningsvis inte folk i sina paddockar att man inte riskerar rygg/nackskador eller liknande.

Senast ändrad av en moderator:

...men det har hänt fler än en ryttare att de flyger in i staket/sarg (heter det så?) med huvudet före...

Otur kan man ha lika mycket som på ridbana/i ridhus som ute i skogen/på vägar.

Visst kan det hända, allt kan hända. Men riskerna minskar när man rider i paddock än när man rider ute i skogen. Jag har inte skrivit någonstans att allting är tryggt och säkert bara för att man är i en paddock.

Jag tror att det mycket handlar om hur väl ryttaren känner miljön man rider i. Kanske också hur man är som ryttare (jag personligen har ärligt talat aldrig ramlat av pga sidosprång/bockning/bakutsparkar eller liknande, då jag ridit med sadel. Däremot är risken större om/när hästen "sticker" med mig, alltså en situation som jag redan "tappat". Andra är precis tvärtom - sitter som gjutna i situationer då jag inte gör det.)

Ridning är alltid en risk. Det köper jag rakt av - har man otur är hantering öht av stora djur farligt. Men som sagt, om vi bortser från trafik och liknande, ser jag det inte som mer farligt att rida ute.

Och jag ser det som att det är mera risker att ramla på stenar/grenar/hårda underlag och slå i huvet där än vad det är att göra det i en paddock. Jag vet inte hur era paddockar ser ut men min är fri från stenar och sånt iallafall. Risken att slå huvet i annat än i sanden är relativt obefintlig hos mig.

Vi kan nog komma överens om att vi har olika syn på risker, helt enkelt.

Så du menar alltså att risken att slå i huvet i stenar/grenar/hårt underlag är lika stor i paddocken som ute på grusvägarna/skogen? Det är iallafall anledningen till att jag bär min hjälm, ifall jag slår i huvet i något. Hjälmen skyddar ju inte mot rygg och nackskador utan just huvet ifall man slår i det.

Anledningen till att man ramlar av går ju inte att diskutera, det är inte det tråden handlar om heller, det kan var miljoner olika anledningar till att man åker av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 649
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka