Att rida min häst...

Sv: Att rida min häst...

varför kan du inte påverka att de inte får fri tillgång?
Om du säger till stallägaren att din häst löper risk för fång och andra led sjukdomar för att hon är så fet så borde stallägaren va vettig nog att kunna lösa problemet.Om inte så flytta!

Ha hästen själv i en hage eller med någon i stallet som också inte vill ha fri tillgång.

Många tror att fri tillågng är det enda rätta, ja kasnke om man bara ska ha häst för att titta på den och klappa lite.
Men att rida och kräva att en häst skall prestera när den släpar runt på 100 kilo fett är inte rätt.

Precis som människor.. att bara vara gå till och från jobbet och sedan ligga i soffan hemma och äta chips funkar väl om du har 100 kilo fett på kroppen..

Men ska samma kropp börja löpträna kommer de göra mkt ont i knäna och fettet är ivägen.Du kan inte prestera till 100%
Du måste bli av med fettet först sen kan du börja prestera!
Det är inte av en slump att alla idrottsmänn/kvinnorn INTE är överviktiga.. samma gäller ju hästar eller hur..


Fri tillgång är bara att slänga pengarna i sjön, en häst ska ha sitt dagsbehov.. inge mer.
Unghästar även där räkna ut vad de ska ha och ge därefter.De har ett större näringsbehov men oftast på vår och sommar då de växer och då går de på bete och har just fri tillgång på mat=)

Ingen slump att unghästar växer på våren moder natur har fixat de smart=) vår= mkt mat, vinter= lite mat =)
 
Sv: Att rida min häst...

Fast fritillgång är ju inte alls att slänga pengarna i sjön? Nu säger ju TS att hästen inte är JÄTTE fet, men är rädd att hästen ifråga blir det, då tycker jag det är värt att börja träna den ordentligt innan man säger bu eller bä om att den inte kan gå på fritillgång. :P i detta fallet tkr jag TS ska ge lite hårdare träning en chans!
 
Sv: Att rida min häst...

Hästen har usel kondition om den blir flåsig av det där.
Jag skulle klippa, dels för att du kan rida ordentligt och dels för att hon kommer lägga energi på att hålla värmen.
Går utmärkt att ha hästen täckad på lösdrift.

Lycka till.
 
Sv: Att rida min häst...

Är jättekinkig med att låta någon annan rida henne... Vet inte vad det beror på, men har alltid varit så och det blev inte bättre av att jag hade en medryttare till förra hästen som var riktigt oansvarig... :(
Så vill helst undvika att ha en medryttare så långt det går, men självklart, funkar det inte att lägga upp ett hållbart schema där hon tränas 4-5 dagar i veckan så får jag ju ordna det på något vis...

Än så länge är ju inte hälsan en risk, men jag är orolig att hon ska bli överviktig så det blir ett problem för henne....


Kan fullstanding forsta att du ar orolig om du haft en negativ erfarenhet av medryttare tidigare, men ar det inte battre for hastens skull om hon far ordentligt med motion? Du har sjalv sagt att flytt inte ar ett alternativ, sa det enda du kan gora ar att motionera henne mer. Satt hastens behov fore dina osakerheter och leta reda pa en medryttare du trivs bra med och var med de forsta veckorna nar hen rider for att du ska kanna dig lugnare? Som nagon namnde tidigare ar det en bra tanke att hitta nagon som ar intresserad av att kora (jag vet att du sa att hon inte ar lika saker i korningen, men det ar ju aldrig fel att utvecklas i andra omraden an ridningen) :D
 
Sv: Att rida min häst...

Jag har en nordis. Han kan inte gå på fri tillgång hur hårt han än rids.. Men så har jag haft honom i topp kondition och haft uträknade foderstater..
Men jag stod inför samma problem som du, låta honom stå varannan dag eller skaffa medryttare. Det tog emot nåt fruktansvärt men när jag väl hade hittat en som jag kände att jag kunde lita på var det så himla skönt! Jag hade turen och hittade en tjej som mest bara ville rida i skogen, så jag tränade som vanligt mina ganska hårda pass och hon red lite lugnare i skogen, perfekt!

Jag varvade jogging, klättring, galopp intervaller och hoppning.
Hur gammal är din pålle? Det kan funka med varannan dag om du rider lite hårdare pass :)
Jag tycker att det är bra att jogga för att få upp kondis och flås, sedan lägga till intervaller .
Känner också igen det där med pälsen ;) jag har alltid fått klippa, han får så tjock päls och svettas som en gris hur bra kondition han än har. Han sätter dessutom päls väldigt tidigt så han blir svettig bara av att stå i hagen.. Så då åker pälsen av ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp