Att rida in ett äldre avelsto

Koltinna

Trådstartare
Finns det något speciellt man ska tänka på om man vill rida in ett äldre avelsto?
Med äldre menar jag från 8 år och uppåt.

Sv: Att rida in ett äldre avelsto

Det som kan vara med äldre oinridna hästar är att de är mer envetna och mindre intresserade av att arbeta. Det beror såklart på psyket men det är vad jag har hört. De är vana att vara bekväm o inte arbeta o kan helt enkelt vara så sätt svårare att lära och få med sig i arbetet på samma sätt som en nyfiken unghäst.

Jag har en sent inriden häst...
Min grabb försökte de visserligen rida in under nån månad när han var 4-5 men misslyckades och slängdes ut på bete. Jag fick honom som "galen och ohanterbar" när han var 8år och vi påbörjade då inridningen helt från början med hantering, löslongering, utrustningsinvänjning o hela kit'et. Han är enveten som skam och var länge totalt tvär mot att arbete. Nu när han är 13 börjar det arta sig och han börjar engagera sig i arbetet :angel: Jag tror inte han var så annorlunda från början utan som alla andra unghästar med den skillnaden att han var väldigt rädd. Han skall tydligen ha lagt sig ner upprepade ggr när de kom för att sadla under första inridningsperioden. (Lägga sig ner av rädsla = panik/dödsångest "sista utvägen" är att spela död)
Hans envetenhet vid arbete är jag nästan säker kommer av att han aldrig behövt jobba i unga år, han är ju en gentleman i alla andra avseenden.

Jag tycker det kan ta längre tid för hästen att sätta muskler om den inte fått börja jobba som ridhäst "i tid", föl tar ju en del på kroppen också. Så man kan få ha mera tålamod innan de kommer igång som ridhästar på allvar. Annars så är det väl samma procedur så där är inget konstigt, om de inte haft nåt knep från början som gjorde att man valde bort dem som ridhäst, då finns ju det kvar.

Jag håller med här, kanske får man vara ännu mer noggrann med att arbeta uppp muskler o styrka på ett äldre avelsto. Annars får man ju se på individen man har framför sig, och utgå ifrån just den hästen.

Inte för mig, förutom att behandla den som unghäst tills motsatsen bevisats! =D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka