att rida för tränare

V

vickis-pajala

jag vet ju att många här inne rider för "tränare" (eller tar hjälp av instruktörer för att komma vidare i sin ridning ) gärna flera gånger i veckan för att bli bättre.

så gör ju även jag fast jag har inte tillgång till tränare såå ofta ungefär en gång i månaden.

men nu undrar jag lite gällande detta att rida för tränare.
vad gör ni när ni rider för tränare:confused: lär ni er mera eller tränar ni på det eran häst kan eller på det ni som ryttare kan.

jag ska förklara mig bättre.

jag red ju för tränare i går vi var tre i gruppen alla med olika nivåer på både hästens utbildning och ryttar utbildning.
och vi gick igenom mycket grunderna som halter, halvhalter i gång sättning mm
men där tog det stopp. jag tyckte det var en bra övning alla grunder ska ju sitta innan man går in på dom högre skolorna.

jag kan ju en heldel som ryttare men min häst kan inte och det är ju något jag vill ha hjälp med att lär min häst såå som öppna och sluta mm. och det är ju något jag känner att JAG som ryttare vill ha hjälp med av MIN tränare.

skriv nu inte att BYT tränare för jag har INTE såå många valmöjligheter.

Sv: att rida för tränare

Det är olika för varje ekipage,tror jag.
Jag har en väldigt duktig läromästare, han kan öppna, sluta, passage o allt sånt :smirk: ;) och då är det JAG som ska lära mig rida... då tränar vi på att jag ska göra rätt ,för då svarar han rätt.

"lär ni er mera eller tränar ni på det eran häst kan eller på det ni som ryttare kan"

Träning går ju ut på en ända sak...att lära sig mera, att hela tiden kunna bli bättre. Då ska man ju inte träna på det man kan, istället ska man träna på sina brister och sina problem.

Alla ekipage behöver olika slags träning. Några vill bygga upp hästens muskler, några (jag:D ) köper en läromästare för att lära sig rida o.s.v

Du skriver att du vill lära din häst skolor, då tycker jag att du ska säga det till din tränare.
Du kan ju oxå läsa mkt böcker eller ta hjälp av nån istallet :idea: och träna på öppna och sluta...

lycka till :)

p.s ÄR JÄTTE DÅLIG PÅ ATT FÖRKLARA :p :smirk:

Om hästen inte kan så mycket måste ju som du säger grunderna sitta först. Jag skulle inte börja träna öppna och sluta om inte hästen (eller jag) kunde grunderna.

Jag rider för tränare varannan vecka, privatlektion på 40 min. :)

Det enklaste är väl att diskutera igenom med din tränare vad du har för ambitioner och vilken typ av hälp du vill ha för att uppnå dem? Troligen är tränaren mer än villig att hjälpa dig men har kanske inte riktigt förstått vad du vill? Inte ens tränare är ju tankeläsare. :smirk: Tycker du det är lite jobbigt att ta det snacket med din tränare så tänk på att du faktiskt betalar för din träning! Får man inte lära sig något nytt så är det billigare att rida för sig själv...

Nu vet jag inte exakt hur det går till när du tränar, men om ni är tre stycken så antar jag att ni rider individuellt men samtidigt (eller hur man nu ska beskriva det), dvs. inte som på en "ridskolelektion" där alla göra samma rörelse på samma gång? I så fall så kan du ju börja så smått med sidvärtsrörelser på eget initiativ under träningen vilket leder till att tränare blir "tvungen" att hjälpa dig med dem. Om det är så att ni alla gör samma övningar samtidigt, trots att ni allihop befinner er på olika nivåer, så skulle jag verkligen satsa på privatlektioner där du rider själv, även om det kanske kostar mer då. I alla fall om du vill komma vidare i din ridning och hästens utbildning.

Är själv från södra Sverige där det finns gott om tränare på olika nivåer, men tycker ändå att det kan vara svårt att hitta "rätt", så har full förståelse om det är ännu svårare längre norrut. Men tror ändå att din tränare hjälper dig om du bara ber om det. Alla vill väl att deras elever ska känna sig nöjda och utvecklas?

när jag rider för tränare lär jag mig att rida min häst, lättare sagt än gjort så att säga. jag behöver någon som står och säger vad jag ska göra i varje sekund för att lyckas rida honom ordentligt och få ut max av honom.
när jag hade min läromästare lärde jag mig att rida alla rörelser o.s.v., nu lär jag mig att rida och utbilda min häst samtidigt.

Man måste utgå från vad ekipaget kan. På senare tid har jag bara ridit unghästar, det är klart att jag som ryttare har gjort alla övningar tidigare och kan mer än hästen. Syftet med träningen är alltså att lära mig att rida och utbilda min häst på bästa sätt.

Hästen måsta ha viss grundutbildning innan man börjar träna öppnor och slutor, även om jag tycker att man tidigt kan lära hästen hjälperna och rida rörelserna så kräver det ganska mycket träning innan rörelserna kan utföras någorlunda korrekt.

Som andra har skrivit, prata med din tränare om du inte tycker att träningarna är tillräckligt givande, det ska kännas som det är värt pengarna.

Som dom andra har skrivit så är det nog bra att prata med tränaren. Det kan ju helt enkelt vara så att hon inte anser att ni är redo för mer avancerade rörelser heller! Men om du ändå vill testa på ngt svårare så får du säga det till henne!

Urvalet av utbildade tränare är ju inte så stort där du bor , men det finns ju en hel del duktiga tjejer på stallet som säkert kan hjälpa dig. Det kan ju vara nyttigt att få olika synpunkter på sin ridning, det är ju inte alltid så att den som kan nämna sig själv som just "tränare" är den som är rätt för just er!:)

hej hallå alla

tacka för era svar :bow: :bow:
precis som många säger så tror jag oxå det är bäst att prata med tränare om VAD jag vill ha ut av träningen
tyvärr har jag INTE den möjligheten att ljust nu ta privatlektioner i och med att tränaren bara är här en gång i månaden och ljust under den tiden är det högt tryck på henne :crazy: :crazy:

det jag inte riktigt fattar i denna tråd är hur någon kan säga att min häst inte är beredd för dessa rörelser som öppna och sluta :confused: :confused:
det är något jag är fullt medveten om att det krävs MYCKET muskler för att utföra rörelser som öppna och sluta
men att PÅBÖRJA och utgå därifrån borde ju inte kunna hindra oss :crazy: :confused:

din tränare vill kanske att ni ska bli starkare i grunden först..

Sen är det väldigt olika vad man tränar från gång till gång, själv tränar vi ibland bara tex framåtbjudning och kanske endast gör en skänkelvikning medans vi kanske nästa gång tränar mkt skolor och tredje gången byten som huvudsak.. Man måste se till vad man behöver just nu..

Om du jobbar vidare på de tipsen som din tränare gav dig nu så kan du kanske börja på skolorna nästa gång eller nästa igen, skolorna i sig är inte svåra för hästen att lära sig så därför tycker jag att det är bättre att man väntar lite tills hästen är lite starkare för då blir det ännu lättare för hästen att lära sig dem..

Har du själv inte ridit skolor innan så du själv kan börja förbereda det då?

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar