Sv: Att publicera bilder på sina barn på nätet.
Nu har jag inga egna barn, men många av mina vänner har det, en del av dem lägger upp mycket bilder på sina barn, andra inga alls. Jag skulle aldrig lägga upp bilder på någon annans barn, ens om jag visste att det var okej för föräldrarna, det skulle inte kännas rätt för mig.
Jag är uppvuxen med datorer och Internet, har varit med från Lunarstorm och Bilddagboken till Facebook och bloggar. På Lunarstorm hade jag inga bilder alls, Bilddagboken gjorde jag privat så att bara vänner kunde se. Har begränsat min Facebook också, även om jag i princip aldrig skriver något där och bara har lite "ofarliga" hästbilder. Hade en foderhäst ett tag vars ägare var min vän på Facebook, och hon följde oss den vägen, då skrevs det och uppdaterades mer. Jag har en del ytliga bekantskaper på Facebook, vänner till mina syskon, avlägsna släktingar till mina föräldrar (mina föräldrar har inte Facebook själva, så de här släktingarna på andra sidan jordklotet håller kontakten via oss) och gamla kompisar som man gick i skolan med för hundra år sen men sen inte haft någon större kontakt med efter det, och jag skulle inte vilja att alla dessa människor ska ha full insyn i mitt privatliv. Jag har en blogg också, mest för att jag älskar att skriva men aldrig riktigt har fastnat för att skriva en vanlig dagbok för hand, där skriver jag en hel del och lägger ut bilder, också det mest på hästarna, det är som en form av träningsdagbok också när det gäller stallet. Det är en mycket begränsad grupp som fått adressen till bloggen, sen kan man ju aldrig veta vilka som egentligen hittar dit, men det är ett litet antal läsare varje dag som jag i princip har koll på vilka det är.
Skulle jag få barn kan jag tänka mig att det skulle vara svårt att undvika att berätta olika saker om barnet i bloggen, eftersom bloggen har blivit en ventil för mig. Men jag skriver inte ens nu alltför bittra inlägg om något som rör andra människor, så jag skulle aldrig "hänga ut" mitt barn med något som är negativt. Snarare hade det väl mer handlat om att visa att man är stolt över barnet. Text tycker jag inte är så farligt, om man bara skriver "snälla" saker. Jag är ganska restriktiv när det gäller bilder på nätet överhuvudtaget, som sagt är det mest bilder på hästarna och i så fall bara på mig om det är en människa med på bild också. Jag förmodar att jag inte skulle drabbas av en enorm lust att plötsligt vilja lägga ut bilder bara för att jag får barn. Skulle pappan däremot vilja lägga ut bilder på vårt barn på sin Facebook skulle jag inte ha något emot det, det är hans barn lika mycket. Å andra sidan skulle jag inte gilla att någon annan, släkting eller vän, skulle lägga ut bilder på barnet utan att fråga oss först. Skolan/förskola skulle vara okej, där får man ju för det mesta en möjlighet att säga om man vill att barnet ska förekomma på bild på nätet eller inte. Men jag skulle inte tycka att det var okej med en annan förälder som la upp bilder på mitt barn från t.ex. ett barnkalas utan att fråga först. Jag gillar inte att andra taggar bilder av mig på Facebook heller, jag vill välja själv vilka bilder jag vill vara med på och tar alltid bort taggarna om det är en bild jag inte gillar.