Sv: Att pruta

Jag säger slm jag brukar hur kan folk tycka att det är oförskämt att pruta? Tillgång och efterfrågan styr priset.

Folk får gärna ge mig skambud, ibland säljer jag även på dem...

Jag håller absolut med! Efterfrågan styr. Däremot som någon annan skrev, behöver den som lagt det "skamliga" budet inte vara otrevlig, lika lite som säljaren som svarar nej till det bör vara.

Jag tycker inte alls om att pruta. Jag gör det i stort sett aldrig - fast att det finns lägen när man faktiskt borde. Och sedan grämer jag mig efteråt, för att jag gjort en dålig affär...

Hur blir man en prutare? Hur ska man tänka?

Å jag har lärt mig av gubben att pruta fast tycker det är pinsamt ibland..:o
Ska pruta på en ettåring och den köper jag inte för dagen om inte hon går med på prisreducering. Men det har snarare med hästens skick att göra även om den säkert är i full blom i juli-aug..Men det är toksvårt, speciellt på levande varelser..Köper ju en häst för att ha läänge och för att jag tycker om den.
Ska också annonsera ut en häst senare i sommar och där kommer jag att lägga på prutmån för jag utgår från dagsläget att folk idag faktiskt kalkylerar med att pruta..

Jag tycker att prutning är OK - om man inte är nöjd med priset på varan. Antingen det är en häst eller prylar.
Jag prutar oftast inte, åtminstone när det gäller grejer. Tar dock sällan kontakt med säljare om priset är högre än jag tänkt mig.
Och de flesta gånger jag prutat, har jag bestämt mig för mitt maxpris för varan. Vill inte säljaren sälja till det pris jag vill ge, tackar jag för svar och backar ur.
Har prutat ner priset på en islänning med 30%. Han var billig redan från början pga klappis. Jag var inte säker på att jag ville ha honom, hade sett bild och filmsnutt som var OK men "behövde" inte någon mer häst. Vid telefonkontakt, frågade jag om man kunde släppa honom för det pris jag föreslår (skamligt lågt men jag räknade in tänkt kostnad för klapphingstkastration vilket kan bli dyrt och bedömde ett för mig rimligt totalpris). Säljaren fick lite hicka men vi pratade vidare och hon frågade om mitt jobb och insåg att jag hade råd med hästen och sade att "och ändå vill du ha en så billig häst". "Ja, visst" sade jag "jag lägger hellre de pengarna på att rida kurs" vilket är sanningen. Och jag fick hästen till ett rejält underpris. Den säljaren tyckte uppenbarligen att min ekonomiska prioritering var seriös.

En annan gång har jag försökt pruta på en häst och fått nej. Hästen står hemma hos mig, köpt till annonspriset. Fast det tog mig ett halvår att bestämma mig för att köpa honom utan att kunna pruta ner.

Min poäng är väl att prutning är OK och det är upp till säljaren att acceptera eller inte.
En varas värde är ju precis det som någon är villig att betala för varan. Att andra personer tycker att det är för högt eller för lågt pris, är ju egentligen ointressant.

kl

Klart folk får pruta, hur mycket de vill. Sen är det ju upp till mig att acceptera eller inte. Jag blir inte förolämpad om någon prutar rejält, säger bara nej tack om jag inte vill sälja till det priset.

Däremot kan jag bli irriterad på hur folk prutar. Hade en sadel ute på annons, kommer inte ihåg till vilket pris. Men det var en sparsamt använd Griffin Haflinger till under halva inköpspriset. Får ett mail där det står något i stil med: -Jag köper din sadel för (skambud) och du betalar frakten, skicka ditt kontonummer. Här är adressen du kan skicka sadeln. O.s.v.

Blev helt paff över mailet och svarade med att: -Nä, du köper inte min sadel till det priset.

Fick sålt min sadel till en annan tjej som mailade när hon fått den och var så glad för att den var i så himla fint skick:)

När det gäller saker/utrustning, sätter jag alltid priset med viss prutmån. Samtidigt är jag noga med att inte sätta ett överpris, det pris som står i annonsen ska ändå vara rimligt.

Jag har sålt en del saker på Blocket. Senast några smådjursburar och ett par höga lackstövlar. Den ena buren (stor, för råttor och liknande) köpte jag begagnad för 300:-. Nya burar i den storleken går loss på nån tusenlapp. Den var i samma skick som när jag köpte den, så jag lade ut den för 300:- och fick den såld för det. En marsvinsbur (oanvänd) som jag fått till skänks lade jag ut för 300:-, vilket jag också fick (enligt prislappen kostade den runt 600:- ny). En rätt stor, knappt använd hamsterbur med massor av tillbehör (oanvända pga buren var sjukbur för råtta), lade jag ut för 400:-. Ny kostade den 595:-. Köparen prutade en hundring, och jag sålde eftersom denne hämtade den samma kväll. Lackstövlarna kostade en knapp 1000-lapp nya, och var använda ett par gånger. Jag lade ut dem för 600:-, och köparen prutade en hundring - samma där, hen hämtade dem en timme efter att hen ringt.

Jag kan alltid sänka priset lite vid snabb affär. Ringer däremot någon och prutar, och vill hämta en vecka senare, så kan jag säga att om någon annan vill hämta tidigare så säljer jag. Jag brukar tänka att om jag haft varan ett tag, även om den inte använts mycket, sänks värdet till runt halva nypriset.
På samma sätt kan jag ofta tänka mig att sänka totalpriset lite, om man köper flera saker ur samma annons.

Jag blir rätt irriterad när folk ger skambud och ska pruta TROTS att jag tydligt skrivit ut att satt pris gäller och att det INTE är någon prutmån!
Ibland undrar jag om folk inte är läskunniga eller om de tror att jag skriver ut att det inte finns prutmån men i själva verket menar att; jaaa, jag vill att ni ska pruta!

Skriver jag inte att priset är prutat och klart så är det fritt fram att pruta men rena skambud och med tillhörande argumentation att de minsann kan hitta samma vara till MKT billigare pris på andra ställen så brukar jag svara att då kan de ju köpa varan där de har sett detta billiga pris. Skambud blir jag förbannad på, vill man pruta några hundralappar under förutsättning att jag inte har skrivit ut i annonsen att ingen prutmån finns det är helt ok.

Sen har jag förstått att jag är rent av militäriskt DUM som alltid håller ord och säljer till den jag har avtalat med ÄVEN om det 5 minuter efter ringer någon och bjuder över. Har man gett någon annan förtur eller har en muntlig överenskommelse så gäller den. Tycker att många i dagens Sverige har blivit förbaskat slarviga med sanningen och vanlig hyfs. Och ja, jag vet att det låter OHYGGLIGT mossigt:cool:

Sen har jag förstått att jag är rent av militäriskt DUM som alltid håller ord och säljer till den jag har avtalat med ÄVEN om det 5 minuter efter ringer någon och bjuder över. Har man gett någon annan förtur eller har en muntlig överenskommelse så gäller den. Tycker att många i dagens Sverige har blivit förbaskat slarviga med sanningen och vanlig hyfs.

Här håller jag med dig. Har jag avtalat att jag ska sälja till någon, så gör jag också det. Ringer däremot någon och vill pruta en del, men inte hämta inom någon dag, så kan jag säga att det går bra förutsatt att inte någon vill hämta direkt (innan dess). Jag säljer inte varan till någon annan ett par timmar innan vi ska mötas upp, t.ex. Eller låter köparen dyka upp för att säga att "Nä, den är redan såld".

Ja, så länge man liksom kör med raka rör så att alla är införstådda med vad som gäller så är det helt ok.

Jag tycker att det är okej att pruta endast i de fall där det är uppenbart att säljaren satt ett överpris. I övrigt tycker jag att det är oförskämt att pruta, lika mycket som det är oförskämt att sätta ockerpriser.

Jag har inga problem med att pruta eller "bli prutad med", känner jag inte att det föreslagna priset är tillräckligt tackar jag enkelt nej och får jag ett nej tillbaka gör det mig ingenting. Men jag håller helt klart med andra här i tråden om att det är oförskämt att bli otrevlig om man får ett nej som köpare, dryga kommentarer klarar jag mig bra utan. Det är ju helt upp till säljaren vad den vill sälja varan för och blir den inte såld till det begärda priset är det väl knappast köparens problem, kan man tycka.

Jag tycker att det är okej att pruta endast i de fall där det är uppenbart att säljaren satt ett överpris. I övrigt tycker jag att det är oförskämt att pruta, lika mycket som det är oförskämt att sätta ockerpriser.

Vem menar du att man är oförskämd mot om man lägger ut en vara till för högt pris? Om man vill få sålt kan det ju vara lite dumt, men det är ju bara för en köpare att inte svara på annonsen.

Det är oärligt, dvs om man som säljare är medveten om att priset är för högt. Det är att utnyttja människor och är det någonting jag avskyr så är det när folk försöker utnyttja andra. Samma sak med såna som hyr ut sin lägenhet för dubbla hyran eller säljer brandsläckare för fantasisummor till pensionärer. Visst borde varje människa kolla upp vad som är ett rimligt pris för varan/tjänsten, men man ska inte utnyttja att det finns dem som ändå inte gör det.

Jag tycker nog att folk får ta ansvar för vad de köper själva. Att lägga ut en begagnad vara till ett pris som någon annan anser vara för högt är väl ändå inte i närheten av de företag som tränger sig på i folks hem för att med skrämseltaktik sälja brandsläckare och samtidigt undanhålla de verkliga villkoren, dvs att summan som ska betalas är årlig och inte en engångskostnad. Men skriver man ut det priset man vill ha kan det knappast vara oärligt.

KL
Jag kan bara säga att här finns inte en chans att pruta på en häst eller sadel för den delen. OM det inte är så att det finns något fel på den som jag inte upptäckt. Som exempel något som kommer fram vid besiktning.
Så vill man inte betala priset jag jag vill så får man inte heller hästen. Jag tycker faktiskt att just det här att pruta mer tyder på att köparen egentligen inte har råd utan chansar på att kunna få en bättre häst än vad plånboken medger. Vilket för mig år lika med en köpare jag inte gärna vill ha.

De som börja pruta redan innan de sett hästen, ja de får inte heller se hästen. Med andra ord de är inte ens välkomna att titta på den.

Håller helt med i frågan att pruta innan man sett hästen, har varit med om det flera gånger. Då avböjer jag vänligt men bestämt, och det är inte helt ovanligt med syrliga svar till följd.:crazy:

Det behöver ju inte vara att man inte har råd, det kan ju vara så att när man sett sadeln eller hästen så tycker man inte att den är värd det priset. Då tycker jag att man kan få säga det, sen är det ju upp till köparen att anta eller inte. Det är inte helt ovanligt att säljaren övervärderar sina hästar/hästsaker. Men att säga att man prutar för att man inte råd tycker jag är fel. Man ska ju få säga till om man tycker det är ett överpris utan att uppfattas som snål.

Det beror ju lite på hur man bär sig åt.

Att titta, prova och sedan inse att nej, motsvarar inte priset i min mening - det är en sak. Och då handlar det inte för mig om att jag vill pruta, utan mer att jag inte tycker hästen motsvarar det jag vill ha.

Men den (stora) skara som kommer, tittar, testar, och börjar pruta bara för att det ska så vara - nej, varsågod och åk hem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 036
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 990
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
785
Senast: abc
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat