Sv: Att pruta
När det gäller saker/utrustning, sätter jag alltid priset med viss prutmån. Samtidigt är jag noga med att inte sätta ett överpris, det pris som står i annonsen ska ändå vara rimligt.
Jag har sålt en del saker på Blocket. Senast några smådjursburar och ett par höga lackstövlar. Den ena buren (stor, för råttor och liknande) köpte jag begagnad för 300:-. Nya burar i den storleken går loss på nån tusenlapp. Den var i samma skick som när jag köpte den, så jag lade ut den för 300:- och fick den såld för det. En marsvinsbur (oanvänd) som jag fått till skänks lade jag ut för 300:-, vilket jag också fick (enligt prislappen kostade den runt 600:- ny). En rätt stor, knappt använd hamsterbur med massor av tillbehör (oanvända pga buren var sjukbur för råtta), lade jag ut för 400:-. Ny kostade den 595:-. Köparen prutade en hundring, och jag sålde eftersom denne hämtade den samma kväll. Lackstövlarna kostade en knapp 1000-lapp nya, och var använda ett par gånger. Jag lade ut dem för 600:-, och köparen prutade en hundring - samma där, hen hämtade dem en timme efter att hen ringt.
Jag kan alltid sänka priset lite vid snabb affär. Ringer däremot någon och prutar, och vill hämta en vecka senare, så kan jag säga att om någon annan vill hämta tidigare så säljer jag. Jag brukar tänka att om jag haft varan ett tag, även om den inte använts mycket, sänks värdet till runt halva nypriset.
På samma sätt kan jag ofta tänka mig att sänka totalpriset lite, om man köper flera saker ur samma annons.