Att nia någon

Sleepy

Trådstartare
det känns för mig väldigt främmande och smått roande. Varför, liksom?

Jag blev niad häromdagen och funderade på att fråga om han hade problem med dubbelseende; men insåg att skämtet inte skulle gå hem. :D

Niar du någon? Varför? Blir du niad?

Sv: Att nia någon

Att säga "Ni" till en person istället för "du".

Själv använder jag ibland "ni" vid kontakter med företag, dvs när jag syftar mer på företaget än personen jag konverserar med.

Jag gör det om jag skriver mer seriösa mail (ex.angående jobb eller dylikt) men annars aldrig.

Det är massor med yngre människor i serviceyrken som fått lära sig att säga ni istället för du för att de tror att det är artigare. Vilket ju är felfelfel. Jag tror senast jag blev niad var på Nespressobutiken på Kungsgatan i Stockholm, där det är väldigt uppenbart att personalen skolas i att vara så artiga (och ärtiga) som bara är möjligt.

Vidrigt av företaget, och trist att de anställda låter sig förnedras. Men de har väl inget val antagligen :crazy:

Jag brukar inte nia folk, men det har väl hänt att jag av olika anledningar råkat säga ni istället för du. Folk blir oftast rätt sura och tillrättavisar vilket jag tycker är helt absurt.

Varför anses det idag fult att nia någon?
Jag har inte riktigt förstått när ni gick från artigt till fult.

Jag avskyr det! Förutom att det är förvirrande, menar h*n bara mig eller mig och någon/några andra, så är det en obehaglig påminnelser om ett gammalt system som jag trodde var borta.

Det enda som är värre är "damen" eller "herrn". För några år sen kallade ett gäng telefonföräljande ungdomar i ett köpcentrum alla som såg ut att vara över 30 för det. Själv tyckte jag att det kändes som en käftsmäll, och många jag kände lät bli att besöka centrumet så länge de var kvar.

det känns för mig väldigt främmande och smått roande. Varför, liksom?

Jag blev niad häromdagen och funderade på att fråga om han hade problem med dubbelseende; men insåg att skämtet inte skulle gå hem. :D

Niar du någon? Varför? Blir du niad?

Är egentligen en naturlig utveckling (inte för att jag gillar den ) men vi är på väg att integreras i det centraleuropeiska sättet att tilltala folk man inte umgås med närmare. På jobbet, på stan etc. Ni är den gängse tilltalsformen mellan vuxna där.

Jamen jag är ju mycket väl medveten om att man förr talade till varandra på ett annat sätt och att det har förändrats. Men det svarar inte på min fråga om varför det antas vara otrevligt att råka säga ni till någon i dagsläget.

Anledningen är ju att man använde ni till någon med lägre "rank", och alltså är det för de som är lite äldre ett sätt att nedvärdera den tilltalade.

Jag brukar inte nia folk, men det har väl hänt att jag av olika anledningar råkat säga ni istället för du. Folk blir oftast rätt sura och tillrättavisar vilket jag tycker är helt absurt.

Varför anses det idag fult att nia någon?
Jag har inte riktigt förstått när ni gick från artigt till fult.

Samma tänker jag , hur kan det vara fult att vara artig ? ..
Kan nån av antiniarna förklara det

Anledningen är ju att man använde ni till någon med lägre "rank", och alltså är det för de som är lite äldre ett sätt att nedvärdera den tilltalade.

Är du inte ut och cyklar lite nu? ;) "Ni" var nog finare än "du" och användes definitivt inte för att nedvärdera - tvärtom!

Samma tänker jag , hur kan det vara fult att vara artig ? ..
Kan nån av antiniarna förklara det

Det är inte fult att vara artig, men i Sverige genomfördes "Du- reformen", av Bror Rexed m fl, 1967, eftersom man på den tiden strävade efter ett mer jämställt samhälle. Samtidigt som niandet, mellan samhällsklasserna avskaffades, avskaffade man även användandet av titlar. Det är numera ovanligt att någon tilltalas med t ex "Direktör Larsson" eller "Fru Direktör Larsson". ;)

När jag själv blir niad, brukar jag svara med "vi", gärna ett konungsligt sådant, dvs "staten och jag"...:D

Är du inte ut och cyklar lite nu? ;) "Ni" var nog finare än "du" och användes definitivt inte för att nedvärdera - tvärtom!
Nej, när någon ur de högre samhällsklasserna tilltalade någon ur en lägre klass användes ofta "hon" eller "han"... För att ge ett exempel: "Idag kan hon börja med att räkna kassan...", eller vad det nu kunde röra sig om.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama