Att ni bara vågar!

T

Tre Ankare

Jag fattar inte hur ni alla hemmapulare vågar hitta egna lösningar (och tipsa på forumet) på sånt som kräver el.installation i stallar. Alla som har stall eller häst uppstallad borde väl känna sitt ansvar eftersom det är så stränga föreskriter på hur el-installationer skall vara utförda. Dessutom finns säkert andra hästägare i stallet med lika lite kunskap som tycker att era lösningar är "smarta". Men farliga.
Skälet till dom stränga föreskrifterna måste väl ändå vara att ett stall är en mycket farlig miljö ur brandsynpunkt.
Nä, anlita istället företag med kunskap som levererar säkra lösningar. Allt måste vara godkänt för stallmiljö och det finns inte utrymme för att leka Oppfinnar Jocke.

Sv: Att ni bara vågar!

Utan att vara en sån som ens skulle röra en elledning så svarar jag:angel:

Håller med på punkten att man ska vara behörig elektriker, men det där med att en elektriker som redan har utbildning & kunskap, dessutom ska gå ngn slags stallkurs i installation ger jag inte mkt för.
Det verkar vara ännu ett sätt att göra det krångligare att kunna ha eget stall öht.

En elektriker är tex behörig att installera i våtutrymmen & mer noga än på just såna ställen går inte att bli så jag har svårt att se vad just stallelektrikerkursen skulle tillföra.
& så är jag mkt intresserad av att veta hur många av dagens elektriker som egentligen har gått den & har den behörigheten, för det blir ju aningen svårt om några få skulle behöva installera el i alla sverges stall:angel:

Se till att elektrikern vet om Länsförsäkringars krav.
Dessa finner ni här:
http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Elektrikern vet säkert vad han gör meeeeeeeeeen
vad vet alla hemmapulare. Det finns massa tips från såna:bow: ex hur att hålla vattnst varmt så att det inte fryser.

Jag håller med dig.

Dock så vet inte alla elektriker hur installationer skall göras i stallar. Så anlita helst en elektriker som har erfarenhet av lantbruksbyggnader.

Ovanstående skrift har jag dock sett hos elfirmor som vanligen inte gör så mycket lantbruksbyggnader.

Allt måste vara godkänt för stallmiljö och det finns inte utrymme för att leka Oppfinnar Jocke.

Att det måste vara godkänt för stallmiljö betyder inte att elektrikern måste gå nån speciell stallkurs. Däremot så måste alla material m.m. vara godkända för stallmiljö.
Stallmiljö är inte jämförbart med våtrumsmiljö. I stallmiljön finns även en massa damm som innebär en risk.

Med stallmiljö menas inte bara häststall, även andra djurstallar räknas in i detta.

En erfaren elektriker kan installera överallt, våtrum som dammiga miljöer.

Hihi...när vi byggde om ladan till stallet hemma i somras så var jag bortskämd med att ha min sambo och pappa som är elektriker till hjälp med alll eldragning...:love:
Näää...skulle faktiskt aldrig våga dra en elkabel själv eller ens försöka mig på och råda någon hur man ska dra elkablar
högt och lågt...hua...tänker bara på vad som kan hända.

Haha.. Det var det jag försökte få fram med mitt inlägg men lyckades visst inte så bra....

Läste igenom inläggen nu igen och tror att vad jag menade var att stallmiljö är "värre" än våtrumsmiljö pga av dammet. Men att alla elektriker är utbildade även för detta.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Jerseyite
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 479
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar